Home » Fiat , Overige

100 jaar Giannini met extreme 350 GP Anniversario

10 juni 2017 11:55 ��n reactie

Fiat 500 liefhebbers zullen niet alleen likkebaarden bij het horen van de naam Abarth, maar ook bij het iets minder bekende Romeinse Giannini Automobili. Voor de liefhebbers van de kleine Fiat en de extremere varianten zoals Giannini die vroeger al maakte voor op de weg en het circuit, is het dubbel feest. De Fiat 500 bestaat volgende maand 60 jaar en Giannini is inmiddels al een eeuw een fenomeen. Tijdens het sinds 2014 jaarlijks terugkerende Torino Parco Valentino auto-evenement in Turijn, is vanwege deze verjaardag de unieke jubileumeditie 350 GP Anniversario te zien, die qua extremiteit veel aan Romeo Ferraris edities doet denken. De 350 GP Anniversario is een prachtig gedetailleerd monstertje dat tot stand is gebracht door Gram Torino Engineering.

Voor 150.000 euro is de Giannini 350 GP zelfs van jou. Dat zal volgens de makers 500 maal gedaan worden. Net zo zeldzaam als een 8C Competizione dus. En de vergelijking met de zeldzame prachtige GT van Alfa gaat verder; De ‘elaborazione’ bestaat namelijk uit een hoop delen die geheel van carbon fiber zijn gemaakt. Verder zijn er extra grote ‘fanalone’s’ ingebouwd zodat je zelfs ’s nachts over het circuit zou kunnen razen. Speciale 19 inch velgen met één enkele ‘monodado’ wielmoer in F1 stijl. De naam verraadt al dat het om wel 350 pk gaat, dat uit een geheel uit aluminium opgetrokken blok geperst wordt. Dankzij een zogenaamd aanpasbare push-rod ophanging aan voor en achterzijde, schijnt de rijdynamiek ook nog van de hoogste orde te zijn. Grote Brembo’s zorgen bovendien voor excellent remgedrag. Kortom deze 350 GP Anniversario is een ultiem collectors item, vooral voor liefhebbers van het klassieke merk Giannini. Op 29 oktober zal deze extreme 500 op het circuit van Vallelunga te zien zijn tijdens het Centenario-feest van Giannini.

Giannini’s ervaringen in de racerij gaan terug tot de jaren ’20 en de beginjaren van de Mille Miglia. Onderneming van de broers Atillo en Domenico Giannini. Na ervaringen met Itala werd al in een vroeg stadium (jaren ’30) gewerkt aan kleinere en lichtere modellen zoals de Fiat Balilla en Topolino. Giannini heeft op dit gebied dus een rijke en zuivere oorsprong. In de jaren ’50 zijn aangepaste motorfietsen van het merk Moto Guzzi ook onderdeel van een florerende onderneming, dat ondanks het nodige succes toch in 1961 ten onderging aan financiële problemen. Een daar aan gekoppelde ruzie tussen de twee broers zorgt voor een splitsing in twee bedrijven genaamd Costruzioni Meccaniche Giannini S.p.A. van Attilio Giannini en Giannini Automobili S.p.A. van Domenico Giannini. Terwijl de eerste in 1971 failliet gaat, is de laatste juist bekend geworden dankzij de Fiat 590 GT en TV. Na de dood van Domenico volgt het tijdperk onder Volfango Polverelli met het oppeppen van de Fiat 126, Ritmo en Panda. Helaas was het allemaal eindig en beperkt men zich vanaf medio jaren ’80, noodgedwongen enkel nog tot het esthetisch aanpassen van productiemodellen zoals de Fiat Uno, Panda, Tipo en Seicento. Hoewel alles op een redelijk laag pitje blijft vanaf die tijd, is de samenwerking met Fiat er nog altijd en is er inmiddels een heus museum vlakbij de Tiber in Rome.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

1 reactie »

  • Lusso schrijft:

    Interessant, maar 150.000 euro is toch wel een pittige prijs…Ik vraag me af of er 500 kopers zullen opdagen.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Fiat , Overige

Lees meer over

Volg ons

Advertenties