Nog een week of twee

FGA plan

Dan horen we eindelijk het gedetailleerde plan van aanpak voor de Europese tak van de nieuwe FGA-Chrysler groep.

Maar netals met de Amerikaanse kant van het verhaal, druppelt er natuurlijk van alles reeds vroegtijdig bij ons binnen. Volgens de wandelgangenpraat zal over 15 dagen het nauwkeurige vijfjarenplan voor ondermeer de Italiaanse fabrieken volgen. Inmiddels worden de verschillende argwanende vakbonden ingelicht. Men zegt dat er een groot ontwikkelingsplan ligt voor de Italiaanse fabrieken. Een plan om deze nationale industriën grondig uit te breiden en te vernieuwen. Minstens 40% meer productiecapaciteit zou er in het verschiet liggen. Groot feest voor pessimistische critici zou je zeggen.. Ware het niet dat de toekomst voor enkele zuid Italiaanse fabrieken niet bepaald vrolijk lijkt uit te gaan pakken, en men dus nu al weer op de barricaden springt.

De herstructurering moet volgens FGA een gezondere balans te weeg brengen als het gaat om de indeling van de FGA productiekaart. Met andere woorden, men wil van de gedeeltelijke scheefgroei in het vaderland af. FGA is de afgelopen jaren met succes een gezond wereldconcern geworden, en daarom wil men nu schoonschip maken als het gaat om onverstandige beslissingen uit het verleden. In Polen zullen tegen eind dit jaar door ongeveer 5800 werknemers 600.000 auto’s gebouwd zijn. In Brazilië door ongeveer 8700 man, 700.000 eenheden. In Italië staat de productie volgende maand op 645.000 auto’s, dankzij de inzet van 21.900 werknemers. De productie van Mirafiori, Cassino, Pomigliano, Melfi en Termini Imerese heeft dan overigens 15-20.000 meer eenheden afgeleverd dan eind vorig jaar. Toch hoef je ondanks dat geen rekenwonder te zijn, om te zien waar het probleem zit. Daarom wil FGA een grondige herstructurering doen plaats vinden, waardoor het aantal van jaarlijks in Italië geproduceerde auto’s op 850 tot 900.000 komt te staan. Een slok op een borrel.

-Termini Imerese zal geen auto’s meer produceren vanaf 2011. Dan zal de huidige Ypsilon uit productie gaan na een behoorlijk succesvol leven. Volgens het plan zou de volgende generatie Ypsilon precies zoals wij al vermoedden, naar Polen gaan.  Zeer onzekere tijden dus voor de 1500 Siciliaanse werknemers. FGA dringt er bij de regering nu op aan, om zoveel mogelijk mee te denken als het gaat om de fabriek op Sicilië. Maar het betreft Italiaanse politiek… Dus de ene dag ben je beste vrienden, een dag later drink je geen espresso maar elkaars bloed. Scajola van economie deed deze week al de hakken in het zand, door te zeggen dat geen enkele FGA fabriek in Italië zal gaan sluiten. Scajola haalde vervolgens de kwestie ‘Arese’ aan om met een afkeurende vinger naar het bedrijf van Marchionne te kunnen wijzen. Dat was volgens de minister namelijk ‘not done’. Volgens ons een uitermate zwak argument van de Italiaanse politicus. Het enige wat verloren gaat in Arese, is de aanwezigheid van het grote Alfa Romeo. Treurig, wellicht kwalijk, maar alles behalve een economische misdaad.

-Toch ook redelijk zuinigjes is de toekomst voor het zuidelijk gelegen Pomigliano. Nu nog een plek waar ook Alfa’s van de band rollen zoals de 147. De toekomst zal slechts één Fiat model brengen. In de Campanese fabriek zal niet lang na de introductie van de nieuwe Ypsilon ook de nieuwe generatie Panda van de band gaan rollen, die veel techniek zal delen met de nieuwe Lancia. De Ypsilon dus in Polen, en de Panda nabij Napels.

-In Cassino zal de Alfa Milano zeer binnenkort al in productie gaan, naast de productieband van de Lancia Delta, Fiat Bravo en Fiat Croma. Hoe lang deze laatste nog in productie zal blijven is niet zeker. 

-In Melfi zal niet veel veranderen. Daar zullen grote aantallen Punto’s volop van de band blijven rollen. Het hart van Fiat.

-Mirafiori kent een roerig bestaan. Na Lancia Lybra, Alfa 166, Lancia Thesis, Lancia Musa, Fiat Idea en Fiat Multipla, zal de MiTo lijn het hoofingrediënt worden van deze fabriek in Turijn. Daar komt later een nieuwe kleine MPV van FGA bij. Die zal de Idea, Musa en Multipla in één klap vervangen. Codenaam voor dit project is ‘L1’. 

-Grote sedans zullen in de toekomst in Grugliasco van de band gaan rollen zoals we weten. Een grote Lancia op een nieuw LX platform van Chrysler. Volgens het laatste gerucht zullen hier ook de Chrysler varianten gewoon gebouwd gaan worden. Ook is er het geluid van een nieuwe Maserati onder de Quattroporte op hetzelfde platform. Daarnaast zullen in deze fabriek ook grote MPV’s gebouwd gaan worden voor de groep, op basis van hetzelfde grote platform (300C/Voyager). Het is duidelijk dat de rol voor deze fabriek een hele belangrijke zal zijn, op het gebied van hoogwaardige modellen van de nieuwe FGA-Chrysler groep.

Volgens vakbondsvoorman Giorgio Airaudo van de FIOM, is dit alles behalve goed nieuws. Er is volgens hem een duidelijke verschuiving naar het noorden. Maar ook een duidelijke eerste stap richting de VS. Volgens deze raspessimist zou de afwezigheid van een plan voor in Italië geproduceerde elektrische  auto’s, een teken aan de wand zijn voor een toekomstig vertrek van FGA uit Italië. Het begin van het einde. Wij denken echter dat dit meer een knap staaltje dramatiek is van een Italiaanse vakbondleider op de bres. Het elektrische programma van de nieuwe groep is namelijk in zijn geheel in de wacht komen te staan, aangezien deze markt alles behalve booming zal zijn in de nabije toekomst. (ook al denkt de hype-gevoelige-regering van Balkenende daar anders over)

Wordt vervolgd.

Een gedachte over “Nog een week of twee

  • 16 november 2009 om 19:32
    Permalink

    Waarschijnlijk valt dit samen met de presentatie van Progetto 940. Ben benieuwd…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.