Sergio Marchionne geeft persconferentie in Genève

Marchionne geneve

In besloten kring sprak de grote leider in donkere trui van Fiat-Chrysler vanmorgen op de autosalon van Genève tot een select groepje journalisten. Zo is Marchionne; Heb je vragen? Kom maar op! De man van de eigenzinnige dialoog, die overigens opnieuw aangeeft dat er met bepaalde partijen echt niet meer te praten valt. Naast vragen over de toekomst in de VS en nieuwe modellen van diverse merken op verschillende andere continenten, ging het uiteraard ook even over het ‘bommetje’ in de media van gisteren. Marchionne zei hierover het volgende: “Jullie hebben onze reactie hierover gisteren al ontvangen.. Vele van jullie hebben met eigen ogen onze investering in Pomigliano kunnen aanschouwen en het lijkt me duidelijk dat we daar niet mee zullen stoppen. Voor Mirafiori hebben we al een keiharde toezegging gedaan en daar zullen we vanaf eind volgend jaar beginnen met de productie van twee belangrijke compacte modellen van de merken Fiat en Jeep. Deze fabrieken staan dus alles behalve op de tocht, zoals we gisteren ook al hebben gezegd.

Op een enigszins slimme vraag over twee andere fabrieken -om te ontdekken of deze dan wél op de tocht staan in de toekomst-, namelijk die van Melfi en Cassino, zei Marchionne kritisch: “Voordat jullie kritiek leveren op een model als de Punto, moet je even kijken naar de huidige resultaten in Europa van het B-segment. Een totaal nieuw product zou absoluut geen uitkomst bieden in dit geval. We werken intussen wel degelijk aan een nieuwe Punto, maar de exacte lanceerdatum is nog niet bekend, omdat we zoeken naar het ideale kostenplaatje en de ideale concurrentiepositie. Qua aantallen is dit het belangrijkste segment, maar qua marges is deze ernstig gekrompen. Zelfs VW heeft flink verlies geleden als het hier om gaat. Het gaat om een kritieke situatie, waarin we moeten zoeken naar een concurrerende oplossing waaraan we kunnen verdienen en waarbij we het hoofd boven water kunnen houden.

Vervolgens was er een vraag over de deal tussen PSA en GM: “Niet echt verrassend, het gaat om een akkoord die wij al in het verleden hebben geopteerd, maar dan onder veel gunstigere omstandigheden. Intussen is het huidige klimaat heel anders en ziet GM er tegenwoordig heel anders uit.. Ze zijn sterker geworden. PSA heeft dus een sterke partner. Hoe dit zich zal ontwikkelen valt nog te bezien over de langere termijn. Wij hebben hier intussen niets aan verloren en zijn er door de deal dus geen opties afgevallen voor Fiat. We zouden technisch gezien zelfs onderdeel kunnen zijn van het akkoord. Er zijn dan ook geen problemen als het gaat om de huidige samenwerking met PSA en Fiat Professional. Dit gaat zoals is afgesproken door tot 2017. Het akkoord tussen GM en PSA heeft veel meer met de langere termijn te maken en niet zozeer met de huidige Europese situatie. Voor ons zal er dus zoals gezegd niets veranderen.

Marchionne geneve 2012

Iemand kwam met de stelling dat ondanks de vele nieuwe modellen op de salon, de markten mondiaal nog wel eens sterk kunnen teruglopen: “Niemand ontkent dat de Europese markt in een crisis zit. Dit komt vooral door de scheve verhouding tussen vraag een aanbod, een probleem die elders in de wereld niet bestaat. In Brazilië lopen we voorop in een markt die blijft groeien. Ook in Canada, de VS, Mexico en Azië is er voor ons sprake van vooruitgang en niet van een terugval. Laten we dus niet opgaan in het doemdenken.

Toch begon iemand over de Italiaanse vakbonden: “Het nieuwe akkoord is meer dan helder en voor ons dit een gesloten hoofdstuk, hoe graag anderen dat anders zouden willen zien. We gaan er dus niet meer over in discussie, want dit is het model waarop heel Fiat in Italië moet verder bouwen aan een rendabele toekomst. De overcapaciteit in Europa is geen nationaal, maar een internationaal probleem, dat moet worden opgelost. De Italiaanse overheid moet wat dit aangaat dus samenwerken met andere overheden in de EU. We hopen dat de mensen in Brussel spoedig actie zullen ondernemen op basis van deze waarschuwing die inmiddels niet alleen van ons uitgaat maar ook door Renault, PSA en GM wordt geuit. We weten intussen drommels goed wat het financiële probleem van Italië is en zullen daarom Monti ook niet om geld vragen. Dat zou de situatie bovendien alleen maar verergeren. Gisteren heb ik dit in mijn gesprek met minister Fornero ook benadrukt. Onze samenwerking met bijvoorbeeld een Russische overheid in verband met Jeep, mag dan ook niet vergeleken worden met de Italiaanse situatie. Italië is juist beter af zonder staatssteun aan Fiat. Het enige wat wij in Italië willen bereiken, is dus een gezonde zelfstandige onderneming. Staatssteun is verleden tijd en wij moeten nu van de gevolgen af zien te komen. Uiteindelijk kunnen we dan weer exporteren, wat tot nu toe niemand lukt, op een paar Duitsers na. Als het in Italië lukt om te gaan concurreren kan Fiat de crisis aan, ook al is de crisis daarmee natuurlijk niet direct opgelost. Italië heeft met Monti nu in ieder geval de juiste man om deze klus te klaren.

Over het contrast tussen US en EU: “Nee, dat is geen probleem, want ons systeem is gemaakt om strategisch gezien onze ontwikkelingen op maat en efficiënt over de continenten te verdelen. We beschikken over de maximale flexibiliteit en daarom is het ook helder hoe wij tegenover ons aandeel in Chrysler staan. In principe zijn de bedrijven al één geworden en kunnen we nu verder…

Hoe kijkt u tegen de opkomst van de Koreanen aan? Ze kunnen zelfstandig verder en zijn groter dan ons. Ze beschikken over een enorme capaciteit als het om ontwikkeling gaat en het is ronduit indrukwekkend wat deze bedrijven de laatste drie jaar hebben gepresteerd. Daarvan kunnen we enkel leren. Ze hebben de Japanners gepareerd en we hebben het idee dat ze niet uit zijn op een partnerschap… Dat zit niet in hun DNA.”

Wie is een mogelijke partner voor Fiat nu? Iedereen…kies er maar één uit. De deur staat wagenwijd open voor een ieder die wil samenwerken. Sommigen zijn echter domweg niet geschikt om mee samen te werken, zoals VW, om tal van redenen. Daimler en BMW zijn ook uitgesloten. Renault zou kunnen technisch gezien…maar voordat jullie er mee aan de haal gaan…ik heb niet met Ghosn gesproken, rustig maar..

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.