2014 in veel opzichten jubileumjaar voor Italiaanse auto
Het jaar 2014 breekt alweer aan straks en is natuurlijk voor ons het jaar dat de gebroeders Maserati 100 jaar geleden een van de mooiste merken ter wereld in het leven riepen. Maar er valt veel meer te vieren want het wordt ook het jaar dat het bijvoorbeeld 10 jaar is geleden, dat een eigenzinnige manager de opdracht kreeg om het ooit zo glorieuze Fiat-concern voor de poorten van de hel weg te slepen. We hebben het natuurlijk over Sergio Marchionne, de man die in juni 2004 naar Lingotto kwam en het kolossale GM eigenhandig buitenspel zette. Vervolgens zette hij alles op alles om het concern klaar te maken voor de toekomst, zodat de slag die de Italiaanse groep ooit mistte alsnog kan worden gemaakt. Via een volledige overname van Chrysler, dat sinds 2009 op verrassende wijze onder de hoede van Fiat valt, wordt dit ultieme doel -amper 10 jaar na de reddingsactie van de manager in donkere trui- ook daadwerkelijk bereikt. Het opnieuw doen floreren van het roemrijke Alfa Romeo vormt daarbij een van de belangrijkste missies die de Italiaanse eer moet redden.
Maar zoals gezegd zijn er verschillende historische feiten te herdenken, gezien de rijke geschiedenis van de auto-industrie beneden de Alpen. Genoeg Italiaanse vindingen zoals het 100 jarig bestaan van de dubbele bovenliggende nokkenas, ofwel de ‘Bialbero’ die ooit op een Alfa Romeo debuteerde tijdens een GP. Het is ook 100 jaar geleden dat hetzelfde Alfa Romeo de eerste commerciële auto op de markt bracht (40/60 HP. foto) en dat het 80 jaar geleden is dat de legendarische 6C 2300 het levenslicht zag. De Giulietta Sprint Coupé wordt 60. De auto die bedacht werd door Nuccio Bertone die zelf 100 jaar geleden werd geboren. Dertig jaar geleden lanceerde Alfa Romeo de 90, als nieuw topmodel in een tijd dat het huis uit Arese bijna het loodje legde. Een voorlopig laatste succesvolle GT van Alfa Romeo, krijgt deze klassieke benaming zelf en werd 10 jaar geleden op de markt gebracht.
Het al even indrukwekkende Lancia viert dat het 80 jaar is geleden dat de beroemde Aprilia werd geboren. Een compacte luxe wagen, wat de laatste Lancia is waar oprichter Vincenzo zelf bij betrokken was. Een van de eerste auto-ontwerpen ooit, die in een windtunnel werd getest bij (Pinin)Farina in Turijn. Ook van Lancia was de icoon Stratos, die 40 jaar geleden het merk uit Turijn definitief hoog aanzien gaf in de rally-wereld. Het zorgde voor een revolutie in de rallysport. Zestig jaar geleden deed Fiat een opmerkelijk experiment met de Fiat Turbina (afbeelding) en het is 50 jaar geleden dat Fiat de succesvolle 850 presenteerde. Autobianchi presenteerde net zo lang geleden de Primula, een experiment dat moederconcern Fiat de voorwielaandrijving bracht en tot moderne gezinswagens als de 128 leidde. Een trendsetter in de gehele auto-industrie.
Ferrari bedacht 60 jaar geleden de zeer prestigieuze 250 GT en een halve eeuw geleden kwamen de 275 GTB, de 330 GT 2+2 en de 500 Superfast op de wereld. En 30 jaar geleden werden iconen uit de jaren ’80 geboren zoals de GTO en de Testarossa (foto). Auto’s die door beroemde Amerikaanse politieseries, Ferrari nog bekender maakte onder het grote publiek. Het is ook 50 jaar geleden dat de eerste De Tomaso werd gebouwd. Hetzelfde jaar 1964 was een bijzonder jaar, want toen werd ook bij Milaan de imposante Iso Grifo van Renzo Rivolta voor het eerst gebouwd. En weer een ander Italiaans merk ontstond nota bene in dezelfde Milanese periferie, maar dan 10 jaar later. Veertig jaar geleden ontstond namelijk Innocenti, dat de Italiaanse Mini bracht. Intussen stak in datzelfde jaar het ontwerp van de moderne Italiaanse hatchback ook de grens over en veranderde voorgoed de auto-industrie. Giugiaro presenteerde namelijk schetsen van een eerste VW Golf en de Hyundai Pony.
2014 begint goed:
http://www.lastampa.it/2014/01/01/economia/lannuncio-di-fiat-accordo-con-veba-per-lacquisizione-del-di-chrysler-TjMm53jeGXZFHWwOoMAuqL/pagina.html