Basis D-segment Lancia geboren met nieuwe Chrysler 200C?

200c1

Aan de vooravond van de autosalon in Detroit (NAIAS) is het persmateriaal van de nieuwe Chrysler 200C alvast ‘uitgelekt’. Het is nog zeer onduidelijk of we hier naar de basis kijken van een nieuwe D-segment Lancia, maar volgens ons zijn er wel wat indicaties die in die richting wijzen.

200c2

Allereerst is nu duidelijk te zien dat Chrysler een meer internationale taal wil gaan spreken qua vormgeving en kwaliteit in afwerkingsniveau en uitrusting. De nieuwste auto op Fiat’s Compact Wide basis kent verder voldoende subtiele details qua lijnvoering, die met de juiste toevoegsels uitermate passend zullen zijn voor Lancia. De neus (op de dubbele vouw bovenop de motorkap na), maar vooral ook de flank met sterke taillelijn en aflopende achterzijde met stijlvolle hoge kofferbakrand, kunnen met gemak de kenmerken worden van een nieuwe Flavia, Lybra of Prisma.

200c

Ook het interieur biedt voldoende basis en de eerste bevestigingen van een sportievere ‘S’ versie, doen ons direct aan de meest recente productlijn van Lancia denken. Deze zal dan bijvoorbeeld kunnen worden voorzien van details door MOMODESIGN evenals op Delta en Ypsilon.

200c4

De zorgt wel duidelijk voor een nieuw gezicht voor Lancia mocht het zover komen, maar we hebben dan ook het vermoeden dat het mooie oude nobele merk, bewust aan een transformatie onderhevig is de komende jaren. Lancia zal zich weer meer herpositioneren als allemansvriend; Nog altijd aristocratisch maar zeker niet oubollig en ietwat minder uitgesproken misschien. Voor Chrysler is dit in de eerste plaats een sleutelmodel en het is goed te zien dat men niet over één nacht ijs is gegaan. Maandag kunnen we vanuit Detroit meer zien van deze nieuweling, maar we verwachten dat de naam Lancia geen seconde over de lippen van de afgevaardigden van Chrysler te horen zal zijn. Wij zouden de komst in ieder geval toejuichen, aangezien dit model Lancia weer een serieuzere klantenkring kan bezorgen. Precies zoals dat in de jaren ’80 en ’90 wel meer het geval was dan vandaag de dag.

200c3

18 gedachten over “Basis D-segment Lancia geboren met nieuwe Chrysler 200C?

  • 8 januari 2014 om 15:52
    Permalink

    Wat een buitengewone schoonheid!
    Absoluut Italiaanse invloed.

    Er was al gezegd dat je mond zou openvallen, en niets teveel gezegd. Verrassend.

    Audi eat your hart out, zogezegd.
    Wie weet, zou inderdaad met wat aanpassingen misschien ook wel als Lancia door het leven kunnen.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 16:25
    Permalink

    In de US vanaf $23.000,- (niet te geloven die prijzen daar)met standaard 9-traps automaat en directe concurrent van bijvoorbeeld VW Passat en Ford Fusion (is Mondeo).
    Wordt daar zeker een toppertje.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 20:14
    Permalink

    Als Lancia met een wat meer Lancia gril zou hij best door kunnen. Maar verkopen hier in de EU ik denk niet dat de regel “serieuzere klantenkring kan bezorgen” van toepassing zal zijn Lancia heeft namelijk nauwelijks een klanten bestand meer over net als Alfa al die klanten rijden nu in een Toyo Hybride, of een Metsubsidi op stoom, A4 3 serie ect. Zouden die massaal terug keren? Dat moet ik nog zien gebeuren. Toch denk ik dat voor de EU beide labels hanteren naast een Italiaanse meer klanten op levert dan alleen als her gestikkerde Chrysler met Lancia stikker. Ik heb de cijfers er niet bij maar als ik op straat kijk dan verkoopt FGA minder van die herstikkerde exemplaren als in de tijd dat de Amerikaanse merken hier gewoon onder eigenlabel verkrijgbaar waren.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 20:28
    Permalink

    @AR159: dat ligt niet aan Lancia badges..de modellen zijn te oud om nieuw genoemd te worden. Waren het ook nu nog Chryslers zouden er hooguit een handvol meer verkocht worden door merkgetrouwen. Verwaarloosbaar dus.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 20:56
    Permalink

    We zullen zien ik hoop dat het van af nu de goed kant op gaat maar van de 300C en thesis rijders die ik gesproken heb (slechts 3x 300c 2x thesis) is er geen die de toch wel redelijk vernieuwde 300 thema overwegen ze blijven liever in dat rijden wat ze hebben daar zijn ze trots op 1 van de thesis rijders is trots als een pauw op zijn motorisch opgepepte 2.4 maar een Chrysler met Lancia stikker wil hij niet. De 300C rijders willen een Amerikaan juist omdat het een stoere Amerikaan is. En dat geld voor meer modellen.

    Maar de 200C vind ik voor een Amerikaan een mooie wagen vooral de laatste 2 foto’s zien er goed uit. Been ruimte lijkt ruim te zijn (stoelen voor staan voor de foto vast op de voorste stand) het meubilair achter ziet er ook goed uit. Foto 2 is de minst mooie hoek.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 20:57
    Permalink

    Is dat nou iets wat in Amerika verplicht is;

    De richting-aanwijzer verwerkt in de rand van de spatbord?
    Bij sommige modellen doet het nog wel leuk, maar vind het hier een storend element

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 21:14
    Permalink

    Het kan aan mij liggen, maar dit ontwerp heeft net zoveel met Lancia te maken als een Citroën C5. Ik ben het met de AR159 eens dat het beter zou zijn om beide merken te voeren en voor beide specifieke modellen te ontwikkelen. De huidige Thema bewijst dat het gewoon níet werkt …

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 22:06
    Permalink

    Het zal wel aan mij liggen maar ik heb een merk als Lancia nooit bergrepen.Sportief of lux of ja wat is het nu. Hoekig of rond klein of juist groot.Geen touw aan vast te knopen.Een typische klungelmerk uit Italie. Wat ze maakten was wel leuk en interessant om te hebben.maar nee niet echt mijn ding en dat kan ik niet zeggen van een Fiat of Alfa Romeo.
    Dus wat gaat het nu worden en dat zijn ze volgens mij nog aan het uitzoeken bij FGA. 😉

    Beantwoorden
  • 8 januari 2014 om 22:56
    Permalink

    Alfaspeed heeft gelijk, maar toch zou een mooie Lancia interpretatie van de Chrysler door kundige italianen een eerste stap in de goede richting kunnen zijn. Als ze maar niet te karig zijn met design aanpassingen en het motoren- en transmissie aanbod, en een super waarborgaanbod aanbieden. En zelfs al gaat het om een amerikaans product kunnen de italianen er hun cachet op drukken… En net als Giulietta voor Alfa Romeo deze Lancia weer een echte Lancia naam geven!

    Beantwoorden
  • 9 januari 2014 om 08:14
    Permalink

    Het zou mij verbazen moest er al niet een Lancia-versie van deze auto bestaan. Tenslotte was dit het uitgangspunt toen ze deze auto hebben ontwikkeld.

    Hopelijk komt er ook een SW-versie van deze auto.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2014 om 10:45
    Permalink

    Inderdaad Lusso zou zo maar kunnen. Er zouden geruchten zijn dat de Lancia op de salon van Geneve gepresenteerd zal worden, maar is kort dag, dan moet die al ergens klaar staan. Dat de Europese variant van deze auto, de nieuwe Lancia wordt is vanzelfsprekend, derhalve ook de enige overlevingsoptie voor het merk.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2014 om 13:43
    Permalink

    waarom heb ik toch een vaag vermoeden dat het erg lang zal duren voordat deze 200 op de europese model zal komen…en van een belangrijke station hoor je ook weinig..
    waarom komt chrysler/lancia niet met een mooie c/d segment crossover?
    anyway…

    Beantwoorden
  • 9 januari 2014 om 19:26
    Permalink

    Even een dwars geluid terug.

    Deze zomer heb ik in de States gereden in een Chrysler Voyager met 3.6 V6 (Pentastar). Dit was een bijzonder plezierige auto. Let wel: ik ben fervent Alfa rijder en rij in een 3-serie omdat Alfa niets meer maakt wat hieraan kan voldoen.

    Ik denk dat het toepassen van de platformen die uit de VS komen prima passen bij een merk als Lancia. Er is lagzamerhand niemand meer die een Lancia koopt door de reputatie van dit merk.

    Een auto als de Ypsilon doet het in Italie goed, maar daarbuiten toch minder. Jammer, want een Ford Ka staat op hetzelfde platform (en als je de motorkap opent zie je de FIAT onderdelen zitten).

    Kortom, geef het tijd en laat ze in Italie lekker goede auto’s bouwen en desnoods uit de VS halen om een solide reputatie te bouwen.

    Zowel BMW als Audi als Volkswagen hebben er sinds de 70-er jaren ook heel lang over gedaan om een imago op te bouwen. En bekijk de statistieken eens: die Germaanse apparaten zijn echt niet beter dan die uit Frankrijk of Italie. Sterker nog, de beste komen uit Japan.

    Wat Lancia betreft: Laat ze gewoon mooie auto’s bouwen met een sportieve inborst. Een beetje meer vermogen en luxe als een Fiat, maar niet de stugheid van een Alfa.

    Daarbij heb ik behoorlijk wat vertrouwen in Marcchione.

    Groet,
    Rob

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 20:28
    Permalink

    La bella addormentata

    Misschien komt er ooit nog een prins voorbij die, na honderd jaren, de doornhaag wil doorklieven om de mooie Lancia wakker te kussen.

    Voor nu, dormi bene bellezza.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2014 om 19:16
    Permalink

    Maar waarschijnlijk geen Lancia meer !
    Ander grilletje er in ander logo d’r op scherpe prijs en Voila
    De nieuwe Fiat Croma !
    Sergio make us Happy 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.