Fiat 124 Spider vroegtijdig uitgelekt

124 spider

Dit is de Fiat 124 Spider zoals we ‘m straks ook bij ons gewoon bij de Fiat dealer zullen zien staan. Een heerlijke verschijning waar we als liefhebber van het merk hals reikend naar uitzien. Fiat is straks langer meer het merk dat alleen kleine stadswagentjes kan maken, maar ook het merk -dat jarengeleden reeds heeft bewezen- tot veel meer in staat te zijn. Sportieve auto’s bijvoorbeeld. Ok, dit is technisch gezien in veel opzichten een Mazda natuurlijk, maar wie kan daar vandaag de dag nog mee zitten. Het is wellicht verstandig dat men er geen Alfa van heeft gemaakt, maar voor Fiat is dit naar onze mening de juiste auto. Vooral om in Amerika het merk een flink extra portie aan allure mee te geven en wie weet wat op ons continent straks het effect is van deze 124 Spider.

124 spider4

We zien opvallend genoeg geen Fiat logo’s op de auto, die hier tijdens een eerste shoot ergens aan de Amerikaanse westkust gesnapt zou zijn. In november zal hij tijdens de autosalon van Los Angeles voor het eerst te zien zijn. Standaard heeft de 124 Spider straks een 1.4 MultiAir onder de kap van 180 pk. Later volgt een pikantere versie met 1750 TBI uit de 4C met Abarth-logo, uitsluitend uitgerust met gerobotiseerde DDCT/TCT automaat. Met de schorpioen op de carrosserie herhaalt de geschiedenis zich trouwens op mooie wijze, dus de keuze van Fiat voor de 124 Spider is een logische. Vooral ook omdat het Amerikaanse publiek ‘m ook nog zal herkennen.

124 spider2

De balans tussen retro en nieuw design is uit de kunst. We zien dat Centro Stile een huzarenstukje Italiaans design heeft toegepast en dat je geen seconde meer aan de donateur MX-5 denkt. Precies zoals is beloofd dus. Waar we ook heel blij van worden is het inmiddels zeer herkenbare nieuwe tweede gezicht van Fiat dat we hier terugzien. De grille van de in Turkije gebouwde nieuwe C-segment Egea, is ook op de Spider te zien. Verder spreken de uitgesproken koplampen en de strakke achterlichten ons erg aan. Deze Fiat is zeer begerenswaardig en zal ook bij het kritische Europese publiek wat handen op elkaar krijgen verwachten we. Over de kwaliteit van afwerking zal men bovendien vast niet zeuren, aangezien Japanse handjes deze Fiat even zorgvuldig als Sushi zullen ‘bereiden’. Niet dat Italianen dat niet doen tegenwoordig, maar legt dat maar eens uit aan de hardnekkige publieke opinie. Alhoewel… Wie gelooft er vandaag de dag nog in Duitse degelijkheid?

124 spider3

16 gedachten over “Fiat 124 Spider vroegtijdig uitgelekt

  • 29 september 2015 om 00:00
    Permalink

    Prachtige uitvoering! Achterlichten sluiten (natuurlijk) mooi aan op het ontwerp van de nieuwe 500 achterlichten. Erg begerenswaardige auto en eerlijk gezegd veel mooier dan de donor (of heb ik een bias 🙂

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 08:36
    Permalink

    Veelbelovend, al mis ik wel de karakteristieke Tsjaarda ‘deuk’ van de oude 124 spider in de koffer achteraan…

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 08:52
    Permalink

    het interieur van deze FIATA is precies zoals de mazda. belachelijk

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 09:11
    Permalink

    Wauw, dat is helemaal geen tegenvaller! Geslaagde verwijzing naar de oorspronkelijke en mooi linkje naar de Egea (weten we ook waar die inspiratie vandaan komt). Interieur lijkt 100% kopie van de Mazda, maar dat ziet er zeker fraai uit. De 3 draaiknoppen uit de middenconsole kwamen schijnbaar al uit het Fiat/Alfa-magazijn…

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 10:08
    Permalink

    Ik vind ‘m er ook uitstekend uitzien. Voor het interieur zou mijn keus wel geweest zijn wat meer het retrogevoel te benadrukken, zoals de 500 zo goed doet, maar ook dit ziet er zeker niet slecht uit.

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 10:18
    Permalink

    Ziet er goed uit!
    Zeker stoerder en persoonlijker dan de Mazda, hoewel de neus nog niet goed is te beoordelen, komt ook door de donkere kleur.

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 10:42
    Permalink

    Zou het kunnen dat er misschien een nieuw FIAT Logo op komt?, Als je nu moet kiezen tussen de MX5 of de FIAT is het een makkelijke keuze het design van de Italianen met de techniek van de Japanners behalve die heerlijke Italiaanse motor. Dit word echt een Cult auto graag in het zilver grijs met wijn rood Italiaans leer. En ik wil meer retro wielen die van de oude Abarth erg mooie auto!

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 12:25
    Permalink

    Hmm, nog erg veel Mazda te zien in het ontwerp. Het ‘compleet andere design’ dat is beloofd zie ik aan de zijkant en in het interieur nog niet terug. Even wachten op betere foto’s, maar vooralsnog ben ik niet enthousiast.

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 12:46
    Permalink

    Deze Fiat zou ik zelfs graag willen hebben. Ik heb de nieuwe MX-5 laatst voor het eerst in het echt gezien en het lijkt op het interieur na amper op deze Fiat. De flanken zijn vrij neutraal (en dus is de overeenkomst niet opvallend) en lopen heel anders over in front en achterzijde dan de MX-5. Het interieur is mooi en volgens mij ook bewust voor beide merken zo ontworpen.

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 18:36
    Permalink

    Ben nog niet over-enthousiast, mede omdat ik hem lichtjes veramerikaanst vind doen overkomen, althans voorlopig. Dat sausje klopt dan wel, als er ook flink wat aantallen in de US verkocht moeten gaan worden.

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 19:49
    Permalink

    Ik zou graag een wat meer Italiaans interieur zien. De echte Italofielen willen dat denk ik ook. Voor de hardnekkige publieke opinie helpt het niets dat er veel Japans aan is. Kijk maar wat de VAG rijders nu zeggen: het valt wel mee. Dat verbaast me al jaren. Gebroken distributiekettingen, kapotte turbo’s, een notoir hoog olieverbruik (Verbruikt jouw Audi niet veel olie? “Nee hoor, maar 1 liter per 5000 km”), blokken die de 200.000 km bijna nooit halen, het maakt allemaal niets uit. De perceptie is dat het goed is, en dat Italiaanse auto’s onbetrouwbaar zijn. Hoeveel Japans er ook aan zal zijn.

    Die Abarth komt volgens de Italiaanse pers overigens met de TCT bak en niet met een gerobotiseerde bak. Lijkt me heel erg lekker, zo’n 1750 TBI met TCT in de Spider. Ik heb die motor in de Delta, zij het met 200pk. In mijn Abarth ligt de 180 pk 1.4 Tjet. Ook heel erg genieten.

    Beantwoorden
  • 29 september 2015 om 21:37
    Permalink

    Haha, Volkswagen? De perceptie is sinds een week dat het van geen kant deugt! PS: de TCT is een gerobotiseerde automaat met dubbele droge koppeling. 😉

    Beantwoorden
  • 30 september 2015 om 13:35
    Permalink

    “Gelijkenis met het front/ de grille van de Aegea……”
    Aangezien Fiat een tijdje geleden de typenamen (of moet ik zeggen typenummers?) 124 en 124 spider heeft geregistreerd zou het mij niet verbazen als die Aegea hier (*deels) op de markt komt als Fiat 124.

    (*) deels omdat de sedanversie niet in Europa verkocht gaat worden, volgens Fiat.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.