FCA zegt niet te sjoemelen met emissie-eisen

marchionne fca

Sergio Marchionne’s FCA heeft officieel bekendgemaakt dat de groep uit Turijn en Detroit zich niet met dezelfde sjoemelpraktijken heeft beziggehouden als VAG. De megalomane kolos uit Wolfsburg zingt zoals iedereen weet inmiddels een toontje lager, sinds de ‘Dieselgate’ affaire aan het licht kwam en lijkt nog lang niet uit de problemen. John Elkann zegt geen commentaar te willen geven op andermans sores, maar inmiddels heeft men wel op papier verklaard dat Fiat Chrysler Automobiles Italy geheel volgens boekje werkt als het gaat om de ontwikkeling van dieselmotoren die aan de juiste normering voldoen (Euro6). Ook bijvoorbeeld als het gaat om reeds bestaande Euro5 motoren.

De EU werkt aan een meer transparante procedure en meer realistische tests rond het controleren en handhaven van de normering. FCA pleitte daar als zeer schone producent al een tijdje voor en is blij met deze voortgang. Dit moet zowel consument als producent vooruit helpen aldus FCA. Intussen zegt men dat de situatie in Wolfsburg, Marchionne indirect in de kaart speelt. De CEO is zoals de hele wereld weet op zoek naar en partner en wil vooral dat grote producenten samenwerken als het gaat om de technologische ontwikkeling (zoals schonere motoren). Dit omdat dit veel kostenefficiënter kan. Marchionne liep wat de verzoeken tot samenwerking betreft vooral nog tegen een hoop dichte deuren aan. Het drama bij VAG kan daar echter verandering in brengen.

14 gedachten over “FCA zegt niet te sjoemelen met emissie-eisen

  • 30 september 2015 om 08:04
    Permalink

    Ik hoop voor Sergio dat hij dat wel even gecheckt heeft met de engineering afdelingen, FPT en VM Motori…. Even uit eigen ervaring: De TwinAir in onze 500 komt kwa verbruik (en dus CO2 uitstoot) op z’n allerbest tot 35% slechter dan de fabrieksopgave. Hierbij heb ik gedurende een jaar de Autoweek verbruiksmonitor gebruikt waarbij ik met mijn metingen de zuinigste van NL was met deze motor. Dat zegt iets over de opgelegde tests, denk ik. Staat overigens los van de Nox uitstoot waar VW nu op aangevallen wordt.

    Beantwoorden
  • 30 september 2015 om 10:52
    Permalink

    Dat hoop ik ook, maar zo dom zal hij niet zijn. Dan kan hij met pensioen. Het gaat ook om de software-matige manipulatie. Dus niet of het praktijkverbruik overeenkomt met de min of meer theoretische (typegoedkeurings)gegevens, dat is weer een andere problematiek. En ook al decennia een discussiepunt. Dat loopt in de media, zelfs in de autogerelateerde ook door elkaar. Terzijde: Ik sprak in mei vorig jaar op een evenement een techneut die werkzaam is in de hogere regionen van de automobiele-R&D en die fluisterde toen dat VAG binnen afzienbare tijd een emissie probleem krijgt, vond t toen een te bizar verhaal eigenlijk…maar aldus geschiedde.

    BeantwoordenReport user
  • 30 september 2015 om 11:29
    Permalink

    Weet nog uit de jaren 80 toen VW kwam met de Pompverstuiver de echte TDI zeg maar dat Giandella toen al zij dat je dat maar tot een bepaalde grens kon ontwikkelen en dat FIAT met een andere oplossing zou gaan komen. Op diesel techniek was Fiat al veel verder dan VW toen.

    In 1997 was de Alfa 156 de eerste auto met een commenrail diesel het Unijet systeem in samen werking met Bosch.

    Beantwoorden
  • 30 september 2015 om 14:34
    Permalink

    @Marco:

    De twinair is zeer waarschijnlijk geen sjoemelmotor, wel een motor die speciaal ontworpen om in de officiële tests goed te scoren. Als je met een twinair de cruisecontrol instelt op zo’n 80 km/u zul je zien dat je verbruik na verloop van tijd zeer laag wordt, bij mijn Mito gaat het richting de 1 op 30.

    Het probleem bij de Twinair zit ‘m erin als je het gas intrapt. En omdat de motor zo klein is, valt ook normaal wegtrekken bij het stoplicht daaronder en ook 120 rijden op de snelweg. Die omstandigheden komen niet in de NEDC-test voor, dus maakt het ook niet uit hoeveel de auto verbruikt. Ik vermoed dat de software van de Twinair onder die omstandigheden dan ook prioriteit geeft aan de pk’s.

    Omdat je het lage verbruik ook op de weg kunt realiseren, wordt geen enkele regel overtreden.

    Ook de software in je Twinair speelt een rol: Sinds enkele maanden heb ik er nieuwere software inzitten, waarvan het effect op de brandstofrekening zichtbaar is. Er wordt dus ook bij Fiat zeker gegoocheld met software. Als dat op een nette manier gebeurt (aantoonbaar op de weg), is daar niet zoveel mis mee.

    BeantwoordenReport user
  • 30 september 2015 om 16:01
    Permalink

    De TwinAir is een gedrocht dat voorkomt uit de idiote emissietests. Maar dat heeft inderdaad niks met het VW-probleem te maken. Dat heet namelijk arrogantie…

    Beantwoorden
  • 30 september 2015 om 19:23
    Permalink

    Een gedurfde uitspraak van onze Sergio.

    De twinair valt mij tegen, grotendeels door zijn dorst, en wispelturige gedrag.

    Beantwoorden
  • 1 oktober 2015 om 10:48
    Permalink

    Wij zijn wel erg tevreden met de twin air in de Panda, hij is ook lekker stil op snelheid en best zuinig. FCA gebruikt uberhaupt voor de diesels geen Adblue.

    Het lijkt erop dat VW probeerde om met de Adblue voorraad het tussen de beurten uit te zingen zodat de eigenaar het niet bij hoefde te vullen.

    Ik ben benieuwd wat de nieuwe software update van VW allemaal voor bijwerkingen heeft.

    BeantwoordenReport user
  • 1 oktober 2015 om 16:27
    Permalink

    Na een jaar met mijn 500-105 twinair te hebben rondgereden ben ik nog steeds enthousiast over mijn autoke. Ik vind dat een geweldig motortje. Lekker fel als je wil of mooi zuinig bij normaal gebruik.

    Beantwoorden
  • 1 oktober 2015 om 17:09
    Permalink

    Laat ik er dan ook maar mijn tevreden Twinair-ervaring aan toevoegen: bijna 2 jaar met een 500L Living. Zuinig als je wil en pittig als het moet! Wel is enige ervaring vereist om tot zuinige resultaten te komen: vlug opschakelen en veel cruisecontrol. Een beetje eigenzinnig motortje bij momenten, maar ook heel karaktervol (geluid).

    Beantwoorden
  • 2 oktober 2015 om 00:54
    Permalink

    Ergens heb ik het gevoel dat we naar het begin van de jaren 2000 moeten teruggaan om het gedrag van VW te begrijpen. Toen had je binnen dieseltechnologie de strijd tussen de common rail enerzijds -- door Fiat succesvol gelanceerd met de Alfa 156 (in 1997) en snel overgenomen
    door veel andere constructeurs, en het pompverstuiversysteem (Pumpe Düse Einspritzung) van Volkswagen. De VW-diesels toen klonken als ratelende koffiemolens, maar stonden wel gekend voor hun laag verbruik en sterke prestaties (waaronder een brute koppelontplooiing -- zeker bij de krachtiger TDI-versies).

    Uiteindelijk heeft VW de dieseltechnologiestrijd verloren en zijn ook zij overgestapt op de common rail technologie -- waarvan de intrinsieke mogelijkheden en kostcompetitiviteit beter waren. Dit was rond 2005 als ik me niet vergis.

    Wat mij al die jaren verwonderd heeft is het volgende: hoe kan het dat een constructeur die na een 8-tal jaren overstapt op een nieuwe technologie, dadelijk opnieuw competitieve motoren leveren? (want ook de toen nieuwe TDI’s (met common rail) waren èn zuinig èn performant). Een achterstand van meerdere jaren loop je normaalgesproken niet zomaar in. Allicht heeft VW in 2005 een serieuze ‘short cut’ genomen om zijn achterstand in common rail uit te wissen…

    BeantwoordenReport user
  • 2 oktober 2015 om 11:32
    Permalink

    ik heb een tijdje met een Twin-air gereden. Ik moest er aan wennen, maar toen ik dat gedaan had kon ik er echt mega zuinig mee rijden. En dan ook echt heel zuinig. 1 op 30 op 80km wegen en 1 op 25 op de snelweg en verder keurig schakelen als de indicator het zegt.
    maar ja… ik vind het karakter van het torretje zo leuk, en ook het geluid dus heb ik mijn rechtervoet meestal niet onder controlle. en dat merk je wel 🙂 ach fun is ook wat waard en op fun wordt niet getest!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.