Ook gerucht over debuut Fiat Punto opvolger eind 2017

fiat-uno

Gisteren vertelden we over het gerucht dat FCA aan een nieuwe B-segment Lancia zou werken en vandaag kunnen we ook melden dat er inderdaad een Fiat-tegenhanger in de pijplijn zit. Deze zal eerder dan de Lancia op de markt verschijnen, te weten eind 2017. De geruchten komen waarschijnlijk uit gesprekken voort, die in Parijs met de Italiaanse pers met de camera’s uit zijn gevoerd. De opvolger van de Punto is dus eindelijk in zicht en het heeft er alle schijn van dat het project dat momenteel al een tijdje in Brazilië in ontwikkeling is, de technische basis vormt. Een ‘Global car’ dus. Samen met de nieuwe Firefly motoren, beschikt Fiat opnieuw over een krachtig concept voor een voordelige auto in het lagere segment. De nieuwe B-segment Fiat staat op de kortste variant van het platform van de Tipo (die van de 500L, 500X en Renegade) en zal mogelijk in het Braziliaanse Pernambuco geproduceerd worden. Het is niet duidelijk of Melfi aanspraak mag maken op een Europese versie van het model. Ook het Servische Kragujevac is eventueel kandidaat voor productie.

De nieuwe Punto voor Europa neemt plaats in de rationele poot van Fiat, tussen de Panda en de Tipo in. Opnieuw wordt er gesproken over een mogelijke terugkeer van de naam Uno, al is er commercieel gezien weinig reden voor een dergelijke keuze. Men verwacht op termijn tevens een compacte Crossover-versie op dezelfde basis (maar dan verlengd), als economische tegenhanger van de meer luxe nieuwe Jeep Compass.

Een niche tegenhanger op hetzelfde platform (Small Wide) ter versterking van het ‘500 gamma’ lijkt echter nog altijd niet op rol te staan, ook al is er al wel veel over gespeculeerd. Lancia zal in plaats daarvan mogen profiteren, als het geluid dat we gister opvingen waar blijkt te zijn. Het 500-label leent zich in dat geval, volgens Lingotto, blijkbaar beter voor de kleine A-segment modellen en SUV/Crossovers uit het segment erboven.

Er zijn ook opnieuw geluiden over een ruime SUV van Fiat in het D-segment als opvolger van de Freemont. Het is niet duidelijk of dit echt waar is en welk platform Fiat hiervoor wenst te gebruiken (Giorgio lijkt ons onwaarschijnlijk). Tevens wordt er gesproken over het in Europa introduceren van de Chrysler Pacifica, maar dan onder de vlag van een Italiaans merk.

11 gedachten over “Ook gerucht over debuut Fiat Punto opvolger eind 2017

  • 9 oktober 2016 om 15:00
    Permalink

    Goed nieuws! Ik ben vooral benieuwd naar de tegenhanger van de Jeep Compass en de opvolger van de Freemont.

    Dat de pacifica naar europa zou komen is ook goed nieuws, zou wel niet weten onder welke naam/merk…

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2016 om 15:19
    Permalink

    @Kevk06
    Het is voor vrijwel 100% uitgesloten dat de Pacifica naar Europa komt. Totaal ongeschikten voor EU en moet aangepast worden aan EU veiligheidseisen.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2016 om 19:58
    Permalink

    Het zou ook een beetje raar geweest zijn als ze de tienduizenden jaarlijkse kopers bij gebrek aan een alternatief naar de concurrentie verwezen hadden verwezen. Het klopt allemaal te goed: De investeringen alleen voor een Lancia doen zou economisch vreemd zijn. Echter voor een Punto-opvolger is het logisch en dan is het ook logisch in dezelfde fabriek wat varianten te bouwen. Bij het zoeken naar mogelijke auto’s kom je vanzelf bij Lancia uit. Maar ook een opvolger van de Mito zou erg logisch zijn om in dezelfde fabriek te bouwen.

    Wie weet gaan de Punto en Mito ongeveer tegelijk uit productie: Ze zijn famillie van elkaar, dus kun je de productielijnen van onderdelen tegelijk sluiten.

    Productie in Melfi lijkt me uitgesloten. Niet alleen is er waarschijnlijk te weinig capaciteit over om nog honderdduizenden auto’s te gaan produceren, de fabriek had dan ook al lang in verbouwing gemoeten, want de productielijnen van de Punto zijn niet al te modern meer. Kragucevac is erg logisch: De assemblagelijnen daar zijn veel moderner, waardoor een grote verbouwing niet nodig zal zijn, en capaciteit moet er ook nog wel zijn.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2016 om 22:20
    Permalink

    De naam Fiat Uno wordt in Zuid-Amerika nog steeds gevoerd. De Punto is een bekende Fiat naam in Europa en derhalve zal Fiat de naam Uno niet gauw op een Europese Fiat plakken.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2016 om 23:19
    Permalink

    Mooi nieuws. De naam Punto lijkt me prima. Graag zonder toevoegingen als Evo, Grande of Nuovo. Niet meer dan 1000 kg. En qua neus en lijn zoals de Tipo. Lijkt me mooi als ie in Italië wordt gemaakt maar elders kan ook. Waarom niet in Polen, waar ook de 500, de vorige Panda en Idea wordt/werden gemaakt. Allen prima gebouwd.

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2016 om 10:32
    Permalink

    Ik denk dat de naam Uno wel een goede is, als de Punto-opvolger meer een budget-auto wordt. Een tweede, luxe model met 500-badge (vijfdeurs 500) zou dan een mooi alternatief kunnen zijn voor de huidige Ypsilon-rijders.

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2016 om 12:36
    Permalink

    Ehm… dit zou een tweede model voor Lancia zijn. Het probleem waar men in Lingotto mee zit, is dat men niet om de Ypsilon met 70000 auto’s per jaar heen kan. Schrappen van Lancia betekent tienduizenden auto’s per jaar minder verkopen. Maar 1 model betekent veel overhead om een extra merk (extra reclamekosten bijvoorbeeld) in de lucht te houden. Dus is het logisch er een tweede auto naast te zetten.

    Verder geldt dat als je een extra 500-model zou introduceren, dat klanten van de 500 en de 500L naar een dergelijk tussenmodel getrokken zou worden i.p.v. extra publiek aantrekken. Dat pleit tegen een 500 en voor een Lancia.

    Als je de investering tevens kunt combineren met een nieuwe Punto (feitelijk komt het neer op een carosserievariant en ander interieur), dan kan een B-segment Lancia wel een heel zinnige investering zijn.

    Tegen een Lancia pleit dat een Lancia buiten Italië minder zal verkopen.

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2016 om 18:37
    Permalink

    @Henk

    US crash tests are more severe than in EU. Only possible problem could be pedestrian crash test which is not present in the US. But that test is not related to car structure but with how front end looks.

    @dmantione

    I’m concerned about any Lancia’s attempt in small car market. With every atempt they failed outside of Italy.
    On the other hand we have examples of Fiat 500 and 500X which takes similar market place as Lancia. But contrary to Lancia in the past both 500 and 500X are successful with sales outside of Italy.
    So for me it would be more logical to offer Fiat Punto and maybe a Fiat 600 twins. Of-course with 600 aiming at Mini 5-door so it will be wise to offer it with independet rear suspension.

    And maybe it’s wiser to try with Lancia in C-segment with Tipo twin.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2016 om 13:20
    Permalink

    Nieuwe Punto chassis ook gebruiken voor nieuwe Alfa Romeo MiTo en Lancia Delta, dan is de familie weer compleet!!!

    Beantwoorden
  • 16 januari 2017 om 13:40
    Permalink

    Prachtig een nieuwe Punto, liefst met daglichtstreepjes aan de voorkant en een echte Fiatmotor zonder dat walchelijke tweecylindergedoe, deze is ook nog niet eens zuinig vanwege de toeren die je moet maken.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2017 om 14:35
    Permalink

    Dat lijkt me een verkeerde voorstelling van zaken: De twinair is op de goedkoopste Panda na een turbomotor. De nieuwe Firefly zal voorlopig een atmosferische motor zijn. Bij een atmosferische motor moet je toeren maken op bijvoorbeeld de snelweg. Bij een turbomotor is dat niet nodig. Toeren maken is voor zowel turbo- als atmosferische motoren slecht voor je verbruik. Bij de twinair hoef je geen toeren maken, dus kun je zuiniger rijden dan bijvoorbeeld bij de oude Fire-motoren was.

    Wel is het zo dat de Twinair je door zijn sportieve karakter wellicht verleidt om toeren te maken en daardoor verleidt onzuinig te rijden.

    De Firefly is naar horen zeggen zeer zuinig en geeft je dus een cilinder extra. Maar het lijkt erop dat de turbo daarop alleen weggelegd is voor degene die ervoor wil betalen en ja de turbo vergroot toch wel je rijplezier. Dus of je blij moet zijn met deze ontwikkeling is nog maar de vraag.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.