Keert de Fiat Uno terug?

uno

Het lijkt erop dat Fiat haar meer rationele tak zal uitbreiden met tussen de Panda en de Tipo de opvolger van de Punto. In het B-segment zal Fiat dus niet met een meer niche (zoals lange tijd werd aangenomen), maar juist een goedkoper alternatief komen. Een vijfdeurs model op basis van het 500-gamma is daarom naar de ijskast verwezen, als we de toon van regionaal directeur Alfredo Altavilla goed interpreteren. Fiat heeft bewust een directe opvolger van de huidige Punto voor langere tijd uitgesteld. Puur omdat de ontwikkelingen op de Italiaanse (en Europese) markt, deze keuze rechtvaardigen, aldus de rechterhand van Marchionne. De markt van de meer luxe compacte auto lijkt verzadigd te raken, bovendien zal FCA wat dit betreft in blijven zetten op de driedeurs 500 en de vijfdeurs Lancia Ypsilon. Lancia zal volgens Altavilla de komende jaren voort blijven bestaan op de Italiaanse markt en enkel in dit segment.

uno3

Er valt voor Fiat de komende tijd vooral brood te verdienen in het aanbevelen van goedkope degelijke auto’s, zoals het met de Panda en de Tipo nu met succes in eigen land doet. De opvolger van de Punto zal daarom minstens zo scherp aangeboden moeten gaan worden. Intussen blijft de Punto tot eind volgend jaar met aantrekkelijke prijskaartjes in de showroom verschijnen, omdat deze auto reeds jaren geleden is ontwikkeld. Het is gezien de komst van de Tipo en de ommezwaai qua marktpositionering, niet ondenkbaar dat Fiat straks zal afzien van de naam Punto. Gelukkig zijn de geschiedenisboeken van Lingotto rijkelijk gevuld met succesvolle klinkende typeaanduidingen, zoals bijvoorbeeld de Uno.

uno2

We hebben bij AutoEdizione al vaker gezegd, dat het niet ondenkbaar is dat deze ‘Uno’ gebaseerd zal worden op een nieuw in Brazilië ontwikkeld model. Precies zoals de Panda die wij sinds 2012 kennen ook is ontstaan. Overigens is wat deze laatste betreft, momenteel al een nieuwe evolutie in ontwikkeling. In Brazilië rijden kleine gecamoufleerde auto’s rond met de werktitel ‘X1H’. Pas begin 2018 mogen we trouwens een opvolger van de Panda verwachten, al zal komend jaar al iets nieuws op deze basis debuteren (facelift?). Intussen zal de ‘Uno’ maar heel kort na de geboorte van z’n Braziliaanse neefje, op de Italiaanse markt verschijnen (eind 2016 of begin 2017). Of Fiat de productie ook naar Italië zal halen valt nog te bezien en hangt geheel van het totale kostenplaatje af. Pomigliano d’Arco zou qua volume de meest geschikte locatie zijn. De nieuwe B-segmenter kan dan naast de Panda van de band rollen.

18 gedachten over “Keert de Fiat Uno terug?

  • 21 december 2015 om 15:27
    Permalink

    Verstandige beslissing, een nog een 500 was er echt eentje teveel geweest. Naast Pomigliano zou het me ook niet verbazen als men voor Tychy kies, die fabriek heeft ook niet meer op vol vermogen gedraaid sinds de Panda verkast is.

    Beantwoorden
  • 21 december 2015 om 17:09
    Permalink

    Ik zou niet weten wat naast de 500 al dan niet met L XL of X nog extra nodig is een Punto opvolger als een 500X die laag op de poten staat daar is denk ik niet echt behoefte aan. kijk naar het success wat de Punto ondanks zijn leeftijd nog boekt (niet in NL maar daar kun je toch niet naar kijken dat hangt alle maal aan fiskale regels wat wel of niet verkooopt)

    Ik zou gewoon weer een punto neer zetten die gewoon goed is en niet te duur. Gewoon een paar knappe uitvoeringen eerst met alle veiligheids opties er op en na de euro NCAP test een paar budget uitvoering zonder 101 klap zakken en andere zaken die niet echt noodzakelijk zijn en op de optie lijst zetten. Als je er alleen stads verkeer mee rijd en zelden boven de 30 zit op risiko volle plekken (kruisingen) dan komen ze er toch al niet uit en het alternatief een brommobiel is.

    De punto of uno dan liever Punto klinkt toch wat beter dan de hoekige Uno zijn maar 2 letters extra maar ja op een paar miljoen stuks scheelt dat natuurlijk wel. Of is dat waarom de Giulia en Giulietta zoveel duurder zijn als de 159 en 147 🙂

    Beantwoorden
  • 21 december 2015 om 17:32
    Permalink

    Goed plan, we hebben voldoende aan de 500 en eventueel de 500X. De 500L had trouwens qua prijs en vormgeving logischer Panda XL geheten (of Multipla).
    Er zit eindelijk één en ander in de FIAT-pijplijn zo te zien…

    Beantwoorden
  • 21 december 2015 om 18:11
    Permalink

    Het duurt allemaal veel te lang. De punto nog tot 2017… Dit heeft ze al veel klanten gekost bij fiat. 1 model 11 jaar lang blijven produceren is niet meer van deze tijd.

    Beantwoorden
  • 21 december 2015 om 20:09
    Permalink

    @Mark De Weert ,

    Nou ja hij is wel grondig onder handen genomen van Grande punto naar Punto evo was een grotere aanpassing dan de gemiddelde VAG in 3 model door voert :). Hij verkoopt hier vooral slechter omdat ze niet erg met de CO2 taks niet meer erg mee komen. In Italië is het de nummer 2 in de verkoop lijst dus waarom je evergreen vervangen? Omdat er een paar Hollanders wel eens wat anders willen en geen VAG stijl. Hoe jammer ik het ook vind maar wij tellen niet mee in autoland en dat komt vooral door de rare regels die we hanteren.

    Mocht ik minister worden dan gaat autoland er heel anders uit zien 🙂

    Beantwoorden
  • 21 december 2015 om 23:16
    Permalink

    Wij Nederlanders zijn echt niet de enigen die de Punto niet meer in grote getalen afnemen hoor. De Punto heeft altijd in de Europese top 10 gestaan en is een van de weinige modellen die zelfs de bestverkochte auto van heel Europa is geweest. Nu verkoopt Fiat zelfs minder Punto’s dan Seat Ibiza’s, Skoda Fabia’s, Dacia Sandero’s, Toyota Yarissen, etc., etc..
    En qua CO2-taks doet de Punto het in NL echt niet slechter dan z’n concurrenten.

    Maar goed, ik vind het weer uiterst curieus dat Fiat weer opnieuw het wiel dreigt te gaan uit te vinden. Waarom niet gewoon lekker de goedklinkende naam Punto behouden. Er is helemaal geen reden om die naam weg te doen, en de naam Uno is nou wel van erg lang geleden (de meesten zullen het model niet eens (meer) kennen).

    Beantwoorden
  • 22 december 2015 om 06:50
    Permalink

    @AR 159
    Net als Nederland telt de Punto niet mee in autoland. Op Italië na, wordt dit ooit zo succesvolle model nergens goed verkocht. In Europa is het marktaandeel in zijn eigen segment nog geen drie procent, en daarmee is de rol van de Punto uitgespeeld.

    Bovenstaand bericht vind ik goed nieuws en ik denk dat de as Brazilië-Italië veel potentieel heeft.

    Beantwoorden
  • 22 december 2015 om 10:08
    Permalink

    Prima idee. Heel belangrijk dat Fiat hier weer mee gaat spelen. De Punto blijft prachtig en een goede auto maar verkoopt helaas weinig meer. Het helpt ook niet dat de keuzes in kleuren en opties nogal beperkt is.
    De neus van de nieuwe Tipo is prima en herkenbaar. Daar een iets smallere variant van en dat deel is af :). Lastiger is het onderstel. De Tipo maakt gebruik van moderne basis die ook is gebruikt voor 500L, X, Dart, … Maar welke basis zou deze moeten krijgen? Vermoedelijk inderdaad een Brazilië-connectie door bv te delen met basis voor een nieuwe Palio. Een leuke auto maar op veiligheidsgebied geen EU niveau. Die wel omzet haalt, al is het nu even minder. Mogelijk ook te combineren met model voor India.
    Als naam: de Uno bestaat al, de Braziliaanse Panda. Bovendien heb ik er prima herinneringen aan (75SX, topper!) maar was de eerste generatie nog roest- en storingsgevoelig. Dus voor Europa zou ik lekker Punto blijven gebruiken!
    Dan als eigenschappen: in vergelijking tot de huidige Punto minimaal zelfde binnenruimte, maximaal zelfde buitenafmetingen, minimaal 100 kg lichter, graag 4 sterren EuroNCAP. En gewoon lekker rijden natuurlijk. De eerste (Franse) test over de Tipo geeft aan dat die prima rijdt. Wel is er commentaar op de afwerking. Niet alleen het soort kunststof maar vooral dat de bevestiging daarvan in de testauto niet denderend leek. Misschien was het een voorserie. Want als laatste: de bouwkwaliteit moet gewoon goed zijn.

    Beantwoorden
  • 22 december 2015 om 14:18
    Permalink

    Stap1 voor Europa is overal de automarkt het zelfde te krijgen. Dan krijg je een echte Europese markt met de zelfde regels en prijzen. Mijn moeder heeft nog een FIAT Uno 75 3DRS gehad helaas geen Turbo ik was een jaar of 11. En we gingen altijd boodschappen doen met de FIAT reed altijd heerlijk weet ik nog. Was in 1991 nieuw gekocht bij de FIAT dealer. FIAT was toen populair en verkocht goed de Tempra de Tipo de Uno en de Croma ze reden allemaal rond in ons dorp. Misschien ook omdat er een goede dealer zat en zit!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 22 december 2015 om 19:50
    Permalink

    Heel verstandige beslissing. Alles draait om schaalgrootte, zeker in het B-segment, je moet de enorme investering in een steeds kortere tijd terugverdienen en dat kan alleen met enorme aantallen. De grootste aantallen kunnen ze draaien door met 1 model te komen dat geschikt is voor de belangrijkste markten voor Fiat: Brazilië, Italië, Turkije, en mindere mate Frankrijk en Spanje. Allemaal landen waar juist de meer lowbudget en no nonsense modellen het goed doen, zals Dacia, Kia, Seat, Skoda etc. Bovendien kunnen ze met zo’n model misschien weer een poging wagen in landen als India en Rusland. In Noordwest Europa zal Fiat meer mikken op hippere modellen zoals de 500-serie en de Jeep Renegade, prima.

    Beantwoorden
  • 22 december 2015 om 19:55
    Permalink

    @AR159, zoals Dac1991 en Niccolo hier al schreven, de Punto stelt in heel Europa niets meer voor in de verkoopstatistieken. Kijk eens naar de aantallen in de eerste 10 maanden van 2015 in heel Europa:
    VW Polo : 314.000
    Renault Clio: 290.000
    Ford Fiesta: 280.000
    Opel Corsa: 238.000
    Peugeot 208: 206.000
    Toyota Yaris: 157.000
    Skoda Fabia: 137.000
    Citroen C3: 123.000
    Seat Ibiza: 105.000
    Hyundai I20: 96.000
    Fiat Punto: 70.000

    Beantwoorden
  • 22 december 2015 om 21:46
    Permalink

    Mareblu,

    Je hebt wel een punt maar ik denk dat FIAT dik winst maakt met 70.000 auto’s per jaar de Punto is 10 jaar oud en alle kosten zijn inmiddels allang terug verdient. Daar kan een nieuwe Uno helemaal goud gaan brengen FIAT keert nu echt heel slim terug. Maar er ontstaat een gat aan de bovenkant tussen FIAT en Alfa Romeo. FIAT heeft nog zo’n merk wat hier prima tussen zou passen uhhh ik zeg GRANDE LANCIA!!

    Beantwoorden
  • 22 december 2015 om 22:01
    Permalink

    Wat de kosten verwacht ik nog extra drukt is dat er nog 2 auto’s in Melfi gemaakt wordt, als de productielijn van de Punto even niet 100% bezet is, kan het personeel met de 500X en Renegade meehelpen i.p.v. dat ze duimen moeten draaien. De kans is daarom aanwezig dat de Punto ook bij vrij geringe aantallen nog winstgevend te produceren is.

    Beantwoorden
  • 23 december 2015 om 20:07
    Permalink

    Ik denk dat de marge op een 500 veel groter is.

    Los daarvan: op alvolante.it beelden van een opvolger voor de Fiat Palio. Wat te grove vormen voor de EU maar niet onmogelijk dat de hier aangekondigde Uno daarop wordt gebaseerd.

    Beantwoorden
  • 24 december 2015 om 10:27
    Permalink

    @hans: dat is een nieuwe A-segment model die er in het echt trouwens veel subtieler een dus mooier uit zal zien dan op die render. Opvolger van de Palio en ietsjes ruimer dan de Panda. Debuut is pas eind volgend jaar. Ik verwacht dat het voor Europa de basis zal zijn voor een nieuwe Panda (begin 2018) en dat de huidige Panda nog wel een tijdje ernaast zal blijven bestaan (als goedkopere Classic). De nieuwe Uno zal het B-segment platform gebruiken en wordt dus een heel andere auto in een heel ander segment.

    Beantwoorden
  • 30 december 2015 om 15:25
    Permalink

    Hier kun je nog eens lezen hoe hard nodig het is dat er een nieuwe B-segmenter komt voor de FCA groep. FCA staat in deze wereldwijde top 50 met een stuk of 5 modellen, die het allemaal iets tot veel slechter doen dan in 2014. De groepen die werken met een kortere levenscyclus en die veel vaker nieuwe modellen brengen zijn de winnaars: Volkswagen, Hyundai/Kia, Honda. http://focus2move.com/world-best-selling-small-cars/

    Beantwoorden
  • 17 januari 2016 om 20:07
    Permalink

    Groot nieuws! Een Braziliaanse website heeft nieuws over deze auto, een rendering en zo het lijkt ook een geloofwaardige foto in camouflage:

    http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fcarplace.uol.com.br%2Fnovo-fiat-punto-2017-projecao-mostra-visual-inspirado-pelo-tipo%2F&hl=nl&langpair=auto|nl&tbb=1&ie=UTF-8

    Met foto’s en gemelde informatie lijkt het erop dat het echt een Punto gaat worden en de Uno dus niet terugkeert, hoewel men dat misschien zal doen voor de Braziliaanse versie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.