Marchionne: nog geen Giulia SW en Magneti Marelli verkoopbaar

Op de jongste editie van de jaarlijkse autosalon in Detroit, heeft FCA Sergio Marchionne de pers zoals gewoonlijk uitvoerig te woord gestaan. De CEO in donkere trui is daarmee aan zijn een-na-laatste jaar als grote baas van de firma uit Lingotto en Auburn Hills begonnen, aangezien hij direct al duidelijk maakte dat het volgend jaar allemaal voorbij is, na 14 jaar aan het roer te hebben gestaan. Zijn opvolger is een belangrijke man binnen de groep, maar aankondigingen over wie en wanneer precies, kunnen nog even niet worden gedaan aldus Marchionne.

Wat de automerken betreft, kon de CEO kort zijn; Voor Alfa Romeo is alle aandacht nu op de lancering van de Stelvio gericht. De introductie van bijvoorbeeld een Stationwagon variant van de Giulia is dus voorlopig niet aan de orde. Marchionne zei letterlijk dat het momenteel niet interessant is om speciaal voor Europa (de enige markt waar SW’s nog relatief populair zijn) een modelvariant te introduceren. De focus ligt op een mondiale strategie met SUV’s en Crossovers. Jeep is daarom bijvoorbeeld ook het merk bij uitstek waar veel nieuws van te verwachten valt. Drie nieuwe modellen vanaf het middensegment tot zelfs een topmodel boven de Grand Cherokee. Marchionne zei over dit laatste model, dat het nieuwe Giorgio-platform hiervoor ook het meest geschikt is.

De CEO zei met een glimlach dat het Italo-Amerikaanse concern er goed voorstaat momenteel en dat hij dus geen negatieve mededelingen hoeft te doen. Als CEO heeft hij de doelstelling om het plan tot 2018 tot een goed einde te brengen, waarna hij tegen eind volgend jaar de deur achter zich dichttrekt. Doel; 9 miljard operationele winst en 5 miljard nettowinst. Pogingen tot het vinden van een welwillende strategische partner zijn mislukt. Hoe dit in de toekomst eruit zal zien is dus erg onzeker. Volgens Marchionne is dit overigens niet vanzelfsprekend alleen een partnerschap met een andere autobouwer, aangezien heel andere industrieën -die van de hightech- een steeds grotere rol spelen. Momenteel is FCA echter niet op zoek. De verkoop van onderdelen als Maserati en Alfa Romeo is volledig uitgesloten, waarmee Marchionne (opnieuw) een einde maakt aan vele speculaties. Magneti Marelli is overigens een heel ander verhaal. FCA kan goed zonder aldus de CEO.

Erg opvallend zijn ook de uitspraken van de markante autobaas over een elektrische toekomst. Sinds de start van de samenwerking met Google voor het ontwikkelen van techniek voor zelf rijdende hybrides, klinkt Marchionne een stuk minder sceptisch en spreekt hij niet langer over de beperkingen van auto’s op batterijen. ‘Het is nu eenmaal de tendens’ zei Marchionne, al ziet hij een volledig elektrische mondiale markt als iets dat misschien wel nooit zal gebeuren. Binnen vijf jaar verwacht Marchionne met Google aan Level-4 zelf rijdende techniek te kunnen komen. Level-5 ligt een stuk verder weg en hangt af van meerdere factoren.

22 gedachten over “Marchionne: nog geen Giulia SW en Magneti Marelli verkoopbaar

  • 10 januari 2017 om 10:31
    Permalink

    “Relatief populair” in Europa is wel een stevige relativering als ik zo om me heen kijk en zie wat de verhouding is van station vs sedan is in het D-segment. Maar bovenal vind ik het persoonlijk erg jammer, omdat daarmee de opvolger van mijn 159 sportwagon niet een Giulia wordt…

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 10:44
    Permalink

    Dat van de Giulia SW is jammer, en een gemiste kans. Zo duur in ontwikkeling hoeft zo’n SW nu ook weer niet te zijn. De meest succesvolle merken in het D-segement, inderdaad de Duitse 3, bewijzen juist succesvol te zijn met een eindeloze brij aan carrosserie varianten: sedan, SW, shooting brake, coupe, cross-0ver, 4×4, etc. Juist dat had van de Giulia ook een succes kunnen maken. Nu beperkt men zich tot de niche van krachtige sedans. Dat is bij BMW, Mercedes en Audi misschien 25% van wat ze in het D-segment doen.
    Verder alleen maar goed nieuws eigenlijk, FCA is mondiaal erg goed bezig.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 11:29
    Permalink

    @Raraaf,

    Maar waarom wil je perse een SW? Ik heb 14jaar met de sedans gereden en zelden de behoefte gehad voor een SW onze 159 had neer klapbare achterbank dus ik kon er ook mee naar de Ikea. Met afneembare trekhaak kon ik er een minikraan achter mee slepen of wat anders groots wat ook niet in een SW past. Op vakantie met de auto vind ik het niks prettig om de auto tot het dak vol geladen te laten staan. Max wat er mee mocht was wat in de kofferbak paste en met 2 kleine kinderen lukte dat prima zelfs met kinderwagens/stoelen mee e.d. In de koferbak kun je proppen onder het kleedje niet :). Nu hebben we een Giulietta en daar gaat fors minder in dus ook minder mee hoewel kinderwagen en kinderstoelen zijn niet meer mee 🙂

    De 156 SW en 159 SW zou ik eerder kopen omdat ik ze mooi vind niet voor de ruimte dan moet je een passat nemen of een 406SW. Niet mooi wel ruim.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 12:22
    Permalink

    Het is ook pertinente onzin dat er in de V.S. geen stationwagens worden verkocht.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 12:33
    Permalink

    Koop je toch gewoon een stelvio is ook een sw maar dan iets hoger zo probleem opgelost

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 16:37
    Permalink

    @dmantione
    Je kan het blijven ontkennen maar er worden in de USA nauwelijks SW verkocht. Hoogstens een enkele VW of Audi in een speciale Cross uitvoering.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 16:39
    Permalink

    tegen iedereen die snakt naar een Giulia SW zou ik zeggen: wacht even en koop een Stelvio!

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 20:30
    Permalink

    Ik wil geen Stevio!!! (Ik heb al een Cherokee) Ik wil een lage Giulia SW! Omdat ik het mooier vindt dan een sedan en omdat mijn surfplank niet in de sedan past. Toch bezopen dat we dan gewoon richting BMW gepushed worden?

    Beantwoorden
  • 10 januari 2017 om 22:33
    Permalink

    Ergens begrijp ik Marchionne wel..

    http://www.autoblog.nl/nieuws/__trashed-12-94882

    “SUV’s het populairst
    BMW wijst geen absoluut topmodel in de range aan en zet de hele X-familie in het zonnetje. Van de SUV’s werden er in totaal 644.992 verkocht. Een toename van 22,3 procent in vergelijking met 2015. Dit betekent dat één op de drie BMW-verkopen in 2016 een model uit de X-serie betrof.”

    Beantwoorden
  • 11 januari 2017 om 09:42
    Permalink

    @Marcos

    Setje dak dragers voor die plank 🙂 Bij Jaguar hebben ze wel een SW daar schijnen ze heel blij te zijn met al die voormalig Alfa klanten die daar nu kommen shoppen omdat de Giulia zo lang weg bleef en nu ook geen SW heeft.

    Ik ben het er mee eens dat ze gewoon een SW uit moeten brengen zoveel meer hoeft het niet te kosten en z’n hoog potige is voor sommige een alternatief maar ik vind een Giulietta al hoog platter is beter.

    Maar als je hart bij Alfa ligt en er geen sw is zou ik voor de sedan gaan met afneembare trekhaak en een setje dak dragers die in de kofferbak kunnen. Dan ben je nog flexibeler in het gebruik dan alleen een SW een wasmachine of iets dergelijks past toch al niet in een SW en komen ze gratis tegenwoordig afleveren of tegen een gering bedrag tillen ze hem ook nog naar zolder :). Of met de 159 doorgaan tot de 1.000.000 wat dat blijft per definitie de mooiste betaalbare alfa van de afgelopen 40 jaar op de voet gevolgd door 156/GT. (Giulia is mooiste in huidige segment nieuw te koop maar diens voorgangers zijn betere styl iconen)

    Beantwoorden
  • 11 januari 2017 om 11:45
    Permalink

    Vanmorgen eens een steekproefsgewijze (groffe) telling gehouden terwijl ik stond te wachten langs een Belgische hoofdweg: 25% SW’s, 25% HB’s, 20% SUV’s, 20% MPV’s, 5% Ludo’s, 5% sedans…
    Echte sedans met een uitstekende kofferbak zijn hier eerder zeldzaam. De Giulia-concurrenten rijden hier hoofdzakelijk als SW… Jammer dus.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2017 om 12:58
    Permalink

    @hans: Persoonlijk zit ik liever zo dicht mogelijk bij de grond, vind ik prettiger. Daarnaast zou ik een Stelvio overwegen bij het uitblijven van een Giulia SW, maar aangezien het bij mij een leaseauto betreft ben ik gehouden aan de bedrijfspolicy: géén SUV’s.
    @ AR 159:Momenteel rijd ik een Passat Variant en met 2 jonge kids is dat gewoon erg praktisch en gebruik ik de ruimte meermaals per week. In het verleden heeft men in mijn geliefde Italië ook mijn 156 Berlina de achterbak opengebroken en tassen eruit gejat midden op de dag op een druk plein. Dus dat argument gaat voor mij helaas niet op.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2017 om 13:01
    Permalink

    @BePa

    In Europa zijn station’s inderdaad populair. Uiteraard zegt dat niets over de rest van de wereld. Het zou volgens Marchionne noodzakelijk zijn om juist buiten Europa succesvol te zijn. Toch zou de ontwikkeling van een SW relatief een kleine (denk ik) investering zijn, die zich eenvoudig terug laat verdienen.

    Maar je weet het nooit met Marchionne… 🙂

    Beantwoorden
  • 11 januari 2017 om 13:16
    Permalink

    Ik hou niet van zooi op m’n dak en een surfplank op je dak is sowieso not done; die moet er in. Bovendien verwacht ik dat de SW esthetisch gewoon mooier gaat zijn dan de sedan. Van SUV’s houd ik niet, wel van terreinwagens. Mijn Cherokee is dan ondanks de leren bekleding ook gewoon een ouderwetse stuiterbak met veel terreinvaardigheid.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2017 om 14:29
    Permalink

    Mischien komt de sw gewoon , maar eerst moet de stelvio aanslaan dus wie weet in 2018

    Beantwoorden
  • 12 januari 2017 om 14:31
    Permalink

    @Marco, Ben het met je eens liever niks op het dak maar als er geen keuze is dan maar dat je hoeft het niet te laten zitten of je moet het veel gebruiken. Maar je kunt ook de cherokee voor dat werk pakken :).

    Zelf vind ik bij Alfa met namen bij de 156/159 sw of sedan een lastige keuze vind ze beide erg mooi (de kleur maakt daar ook een hoop in uit of ik de een of de ander mooier vind). Bij de Giulia zou het kunnen zijn dat ik voor het eerst echt een voor keur voor de SW zou kunnen hebben omdat ik de sedan minder vind dan zijn 2 voorgangers qua looks. Technisch de Giulia. Liefst een 159 koets met Giulia techniek en een V6 die er uit ziet als die uit de 156GTA. Niet dat lelijke plastic wat er nu op zit.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2017 om 15:20
    Permalink

    Grappig eigenlijk, was laatst bij de dealer en mijn voorwaarde voor SW bij bestellen nieuwe lease dit jaar kwam er een heel duidelijke en overtuigende: hij staat gewoon in Geneve in 2017, maar de aandacht gaat nu volledig naar de Stelvio, marketing keuze.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2017 om 17:27
    Permalink

    Sorry jongens, maar wie over BMW begint heeft volgens mij op deze site niets te zoeken.
    Ik ben al jaar en dag Alfist, en zal Alfa rijden zolang ze te krijgen zijn.

    Ik gruw van de gedachte met een kar voor pooiers en portiers zoals een BMW rond te rijden.

    Om van het voorkomen en rijstijl van de berijders nog te zwijgen.
    Een echte Alfist moet van BMW niets weten, punt uit.

    Mijn Giulia heeft meer dan voldoende kofferruimte, en ja , ik was hiervoor 159 SW chauffeur.

    Geloof wel dat ik mijn punt duidelijk gemaakt heb ;o)

    Beantwoorden
  • 17 januari 2017 om 08:44
    Permalink

    @Raf

    Lijkt me toch een redelijke vergelijking? We hebben het over eventuele sales en niet over de bestuurders. BMW is de enige Europese autofabrikant die zich op ‘sportieve’ auto’s richt. Het blijkt gewoon dat SUV’s het grootste aandeel in de sales van BMW hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.