Fiat Panda krijgt eind dit jaar grondige update

Vanuit Italië sijpelt door dat de Panda eind dit jaar een redelijk grondige update zal krijgen. Dat is de eerste keer voor het succesvolle model uit 2012. De in Pomiglano d’Arco geproduceerde kleine vijfdeurs zal zowel optisch als technisch vernieuwd worden. Ook aan de buitenzijde zal het nieuwe model te herkennen zijn als nieuw. Onder de kap eindelijk de Firefly (1.0 driecilinder) en het mild hybrid systeem. De krachtbron voor de vernieuwde Panda gaat zoals gezegd in Termoli in productie. In het interieur zal het Uconnect scherm zoals we die uit andere Fiat’s kennen, geïntegreerd worden in het vernieuwde dashboard. Het model zal mee kunnen gaan tot 2022, oftewel het moment dat een nieuw model voortaan weer uit Polen zal komen.

Deze maand viert Fiat overigens dat sinds 1980 al vijf miljoen Italianen een Panda hebben gekocht. Via een speciale campagne getiteld “Popolo di Panda” (volk van de Panda of Panda-volk) zullen verschillende versies met extra kortingen aan de man gebracht worden. De Panda heeft overigens al een kleine update ondergaan in dit nieuwe jaar, middels het toepassen van de Mopar Connect service met RemoteControl functie op je Smartphone. Via een app kun je de portieren vergrendelen (en ontgrendelen) waar je ook bent. Veel nuttiger nog is de functie waarmee je op een volle parkeerplaats, je auto snel terug kunt vinden de plattegrond op je telefoon. Verder zijn er nog enkele herinneringsfuncties die met je auto te maken hebben.

17 gedachten over “Fiat Panda krijgt eind dit jaar grondige update

  • 20 januari 2019 om 09:53
    Permalink

    Fiat is te laat met goed bezig zijn.
    Deze grondige updates hadden al doorgevoerd moeten zijn, dan had het ook waarschijnlijk meer sterren gehaald bij de laatste EuroNCAP test.
    Nu waren het er “0” wat zijn effect zal hebben op de verkoopcijfers.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 11:52
    Permalink

    Er sijpelt uit Italië ook door dat de Panda alleen een 3 cilinder Firefly motor krijgt zonder turbo met ± 70-80 pk en dat dit de enige aangeboden motor gaat worden vanaf 2019-2020, en dan met de extra te kiezen optie “Mild hybrid”.
    Op deze manier kan de Panda goedkoper in de markt gezet worden dan bv nu met de TwinAir Turbo, 2 cilinder motoren.
    Als dit waarheid wordt, dan wordt de Panda echt gedegradeerd tot, Huis, Tuin en Keuken auto.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 12:29
    Permalink

    Ik denk dat dat een serieus te nemen gerucht is, hoewel in tegenspraak met eerdere berichten dat er enkel turboversies van de Firefly in Europa geleverd worden. Als de auto namelijk ook als hybride geleverd wordt, is de turbo in die versie minder nodig: De elektromotor kan assisteren als er even snel extra kracht nodig is.

    Als je die auto maakt, dan is het in produktie wel erg eenvoudig om de elektromotor in de niet-hybride versie gewoon weg te laten.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 14:09
    Permalink

    Hoe werkt een “mild hybrid”?

    In een mild hybrid (MHV) worden de startmotor en de alternator (in de volksmond dynamo genoemd, oftewel het onderdeel dat de accu oplaadt) van de reguliere brandstofmotor vervangen door een elektromotor.
    Deze elektromotor wordt gevoed uit een aparte 48v lithium-ion-accu, en is met een riem verbonden met de brandstofmotor, wat in een vloeiender startende motor resulteert.
    Daarnaast ondersteunt de elektromotor de brandstofmotor bij het optrekken, en kan hij de aandrijving overnemen het rijden met constante snelheid als er niet veel vermogen gevraagd wordt (coasting).
    Er wordt ook energie teruggewonnen bij het uitrollen en remmen, waarmee de accu’s weer worden opgeladen.
    Dit alles resulteert in een brandstofbesparing van zo’n 13 – 22%

    (Bron: Continental).

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 16:27
    Permalink

    @HZW

    Onbegrijpelijk wat je zegt. Een Panda 3-cylinder mild hybride een degradatie???

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 16:32
    Permalink

    @HZW

    Ik bedoel, een aangenaam lopende en stille 3-cilinder met heel mooi (mild hybride) koppel vindt je een degradatie t.o.v een rammelend lopende 2-cilinder??

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 17:18
    Permalink

    Iedereen heeft daar zijn persoonlijke mening over, maar ik zie het inderdaad als degradatie, omdat een atmosferische motor enkel kracht geeft als je toeren kunt maken, terwijl een turbomotor ook kracht en vermogen kan leveren op lage toerentallen. De Twinair is daar een uitstekend voorbeeld van, omdat hij op 1900 toeren zijn maximale koppel haalt.

    En 70-80 pk is ook minder dan de 85-110pk van de Twinair.

    Daar bovenop wordt de Twinair doorgans met een zesversnellingsbak geleverd en 6 versnellingen heeft ook zijn voordelen. Er is kans dat de zesbak ook weer ingeruild wordt door een vijfbak.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 18:00
    Permalink

    We hebben het hier overigens wel over de niet-hybride. Voor de hybride kan de elektromotor het één en ander compenseren en zoals ik hierboven schreef is een turbo voor een hybride minder nuttig (doch zeker niet geheel nutteloos).

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 11:31
    Permalink

    Een twin air loopt niet verkeerd
    Voor de rest zijn ze veel te traag met nieuwe modellen

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 11:35
    Permalink

    In vroegere tijden waren de Italiaanse auto industrie trendsetters tegenwoordig zijn ze trendvolgers.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 18:16
    Permalink

    Ik vind mijn 85TA beduidend beter rijden dan alle versies van bv de VW up!, dus ook de 3 cilinder TSI.
    Ik heb proefgereden met zo’n ding wat een verschrikking was dat.
    Een turbo loze Renault 3 cilinder rijd dan 10x beter dan die VAG troep.
    Heb met zo’n motor 2 weken gereden in een nieuwe Nissan Micra.
    Was toch weer heel blij om weer mijn 85TA te rijden.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2019 om 19:35
    Permalink

    Ik rij nu 7 jaar met de 85 pk panda wat een geweldige motor en wat een probleemloze fijne auto.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2019 om 07:47
    Permalink

    Zo zie je maar dat investeringsmaatschappij meer kan verdienen met Jeep dan verschillende Italiaanse automerken.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 17:33
    Permalink

    Een turbo loze Panda gaat er bij mijn niet komen ook niet met Mild Hybrid er op.
    Ik hoop dat FIAT besluit om een Panda 120HP te maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.