FCA drijft de spot met gevreesde ecobonus

Vorige maand was de verkoop op de Italiaanse automarkt maar liefst 7,7% lager dan in december 2017 (FCA-21,7%). Fiat verkocht 30% minder auto’s en Alfa Romeo 45% minder. Zelfs Jeep noteerde een -16%. Alleen Lancia beleefde een vruchtbare verkoopmaand (+55,4%). Iedereen op Lingotto vreest de maand maart, wanneer de nieuwe belasting voor auto’s op de Italiaanse markt zal worden ingevoerd, de zogenaamde Ecotax. De Ecobonus tot 6000 euro zal intussen vooral gelden voor modellen die FCA nog niet of amper in ontwikkeling heeft. De belangrijke Italiaanse markt wordt voor de Italiaans-Amerikaanse groep dus in eerste instantie een stuk minder aantrekkelijk.

Maar FCA wil deze grote mate van onzekerheid alvast doorbreken en introduceert eigenhandig een ‘Ecobonus’ tot die magische 6000 euro. Het voordeel zit op de populairste modellen van elk merk, zoals de Panda, Ypsilon en Giulietta, maar ook enkele andere modellen van Fiat. Onder andere de modellen op gas zijn met meer voordeel te krijgen en de zakelijke modellen van Alfa Romeo. De populaire Panda (maar liefst 14.638 exemplaren in december 2018) kent een laag instaptarief van maar 7600 euro. Deze aanbeveling noemt FCA “Tutto chiaro”, oftewel “Alles helder/duidelijk” en brengt dit als ‘Breaking news’. Ook dat is een knipoog naar de onzekerheden die door de aangekondigde overheidsmaatregel zijn ontstaan. Diverse onderhandelingspogingen door de industrie en bonden, om deze regel te herzien zijn op niets uitgelopen.

22 gedachten over “FCA drijft de spot met gevreesde ecobonus

  • 3 februari 2019 om 21:34
    Permalink

    Nee Lusso, het is ongelofelijk hoe FCA zichzelf de das omdoet met volkomen achterhaalde techniek door 10 jaar lang geen cent in innovatie te steken. Wat de redactie hier vergeet te vermelden is dat de markt niet zozeer 7,7% daalde, maar dat enkel FCA kelderde. VW, Ford, PSA, Renault/Nissan, Kia, BMW, Mercedes, allemaal noteerden ze plussen en snoepten ze marktaandeel af van FCA. Met megakortingen zoals deze kunnen ze het tij keren, maar er wordt dan (opnieuw) niets verdiend.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 23:25
    Permalink

    Die mild hybride die hadden ze toch allang klaar kunnnen hebben. Ze zijn inderdaad. Wel te traag en dat kost ze nu ook in Italië klanten. Hadden ze de modellen en motoren op orde zou Fca het stukken beter doen in de eu. Een giulia station had de verkopen denk ik ruim verdubbeld van de giulia. En de stelvio zou er bij a geen last van onder vinden wie een SUV wil wil doorgaans geen station of omgekeerd. Punto opvolger en daar naast een 500 station met 5 deuren zou ook wel verkopen. En natuurlijk een Mito opvolger maar dan dit keer wel met 5 deuren zou de verkopen ook aanslingeren de 3 deurs verkoopt de laatste 30 jaar minder dan een 5 deurs dus alleen een 3 deurs uitbrengen was een grote fout waardoor de mito niet is door gebroken als verkoop hit maar slechts een nice vulde en hij verschilde te weinig met de Punto. En niet te vergeten een nieuwe giulietta het is wel appart dat dit na 10 jaar diens alfa’s best verkochte wagen is. Kennelijk is de giulia te weinig premium om mensen uit een 3 c of A4 te krijgen en te premium om de alfist de portomene te laten trekken. De giulia die ik zelf zou willen kopen staat niet op de menu kaart giulia sw met 150-170 pk benzine + met mild hybride. Is voor mij ruim voldoende.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 01:17
    Permalink

    Ik heb op dit forum ongeveer een jaar geleden voorspeld dat FCA op weg was om zelfs de eerste plaats op de Italiaanse markt kwijt te raken. En dat zal zo te zien later dit jaar helaas al gebeuren. -30% is erg slecht maar zelfs dat is positief vertekend door de grote kortingen op de Yps. Dat werkt even, maar niet lang. Waar FCA blijft kelderen zal PSA blijven stijgen. Het helpt niet dat een Tipo veel betrouwbaarder is dan een Megane, 308 of Golf (in Franse statistieken), met oude techniek, motoren die niet zuinig genoeg zijn en het ontbreken van E en hybride, is er gewoon geen markt meer. En dat geldt ook voor de overige FCA-modellen. Die het ook goed doen qua betrouwbaarheid, de 500L net als de Tipo als meest betrouwbare. Enige negatieve uitzondering de gewone 500. Dat kost in Frankrijk goodwill bij enige model dat daar echt goed loopt (500X verkoopt ook heel behoorlijk).

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 13:14
    Permalink

    Tutto chiaro! Op deze manier lukt het met hebg enkel midde waar te verdienen, niet alleen niet met de Punto.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 18:03
    Permalink

    Raar dat dan de 500x vorig jaar de best verkochte auto in zijn klasse is geworden in zijn klasse met oude motoren.er liggen nu nieuwe in dus nu kopen de mensen ineens geen fiat meer . Haha januari is een moment opname er liggen namelijk nieuwe motoren in de fiat 500x jeep compass.
    Half in het jaar zelfs met hybride te verkrijgen.
    Fiat 500 met oude motoren 194000 keer verkocht een record en de 500 loopt al ff.
    De panda zit op niveau 2017 wat toen een record jaar was en ja met oude motoren.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2019 om 04:44
    Permalink

    Amerikanen richten zich alleen op de korte termijn en geld. De Amerikanen -samen met de Brit Manley- verkwanselen de Italiaanse topmerken. Helaas ook inherent aan het beleid van wijlen Marchionne. Wanneer wordt Italië wakker!

    Beantwoorden
  • 5 februari 2019 om 21:40
    Permalink

    Niet zo negatief allemaal…. Na het industriële overleg in Italië is deze maatregel ingevoerd. FCA zat daarbij aan de onderhandelingstafel. Uiteraard ook onder druk van Europa, moet men ook Italië wat gaan doen. FCA heeft nog ruim een jaar om de gemiddelde CO2 uitstoot van 97gram te gaan redden, een Europese afspraak met alle auto fabrikanten, en let op, dat gaan ze doen ! Een afspraak die bij vele andere fabrikanten als een molensteen om de nek gaat hangen. Daarom binnen nu en 1,5 jaar komen de nieuwe en allernieuwste technieken beschikbaar in de Fiat modellen. Marchionne zei altijd dat de wereld klok voor nieuwe modellen gelijk gezet moest worden. Eerdere introducties van nieuwe modellen, zouden gepaard gaan met investeringen die nooit terug te verdienen zijn. Dus FCA is nog steeds erg slim bezig. Maar eerlijk is eerlijk het wachten duurt wel erg lang voor de liefhebbers van Italiaanse automobielen.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2019 om 23:21
    Permalink

    @BamBam1702: De afgelopen 2 jaar zijn alle Jeepmodellen en de RAM modellen in de VS vernieuwd, met groot succes. In Brazilie is de afgelopen 4 jaar ook het complete gamma vernieuwd, met wisselend succes. In Europa is de afgelopen 2 jaar geen enkele nieuwe Lancia, Fiat of Maserati gekomen, en 1 Alfa Romeo. Wat bedoelde Marchionne dan precies met het gelijkzetten van die wereldklok?

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 12:05
    Permalink

    Vorig jaar op de Techno Classica in Essen werd me gevraagd of ik interesse had in een proefrit in een Giulia Q. Mijn antwoord: JA!. Mijn gegevens ingevuld en inderdaad werd ik enkele dagen later gebeld door Alfadealer Driessen in Eindhoven. Via de importeur zou er een Q geregeld worden, men zou contact met me opnemen. Totnutoe niet gebeurd. Heb via de website contact gelegd en brochure opgevraagd. Week later werd ik gebeld met de vraag of ik de documentatie had ontvangen en wat mijn mening was. Eh, heb niks ontvangen….?! Er zou opnieuw documentatie verstuurd worden. Ik wacht nog?!?!?. Omdat ik benieuwd was hoe serieuze merken dit oppakken, heb ik contact gelegd met Lexus, Audi, BMW en Mazda. Materiaal ontvangen, telefoon gehad. Heb mijn intenties aangegeven, werd netjse te woord gestaan.

    in verband met import van een Alfa en BMW had ik een gelijkvormigheidsattest nodig. Bij de Alfa importeur kreeg ik een twijfelantwoord,waar ik dus niets mee kon.
    Bij BMW was het gesprek kort en duidelijk. Oftewel profesioneel, zoals je van een serieus merk mag verwachten.

    Dit jaar weer lekker rijden in mijn Bertone en Spider Coda Tronca. Hopelijk nog een Giulietta 116 erbij. Voor dagelijks BMW. Dag FCA, nooit meer, doei!

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 16:46
    Permalink

    Nou wees maar trots bertone.
    Dus geen echte alfist dus

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 23:11
    Permalink

    Nee echte alfisten houden van hun merk door dik en dun
    Klagen niet en koesteren hun alfa romeo .

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 23:46
    Permalink

    Ik koester de Alfa’s uit het gouden tijdperk van het merk, Hoekree. Niet de gepimpte Fiats met hulpmotor en ik laat me niet belazeren door het nepnieuws. Jij blijkbaar wel. Droom verder, FCA is het juiste merk voor jou!

    Beantwoorden
  • 7 februari 2019 om 06:44
    Permalink

    Nu blijft maar weer eens dat je er niks van snapt.
    De giulia en de stelvio bestaan uit 0% fiat onderdelen en grijpen juist terug nasr het verleden.
    Je had wel interesse in de giulia qv en nu is het ineens niks meer ??
    Nou geniet jij maar van die oude rommel dan .
    Je bent alfa onwaardig met je uitspraken ( schaam je)

    Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 16:03
    Permalink

    Mijn broer heeft de zelfde soort ervaring is ooit begonnen in een 33,145,156 en GT maar naar die tijd alleen nog maar BMW heeft nu met veel pijn en moeite kunnen regelen dat die binnen kort met een Giulia Q gaat rijden, maar ik heb van hem ook al gehoord dat het niet echt makkelijk gaat zoals bij bijv BMW maar ik vindt het wel erg ver gaan om iemand hier op het forum uit te maken dat je Alfa ontwaarding bent
    Ik dank dat de bij FCA gewoon is een keer goed hun werk moeten als ze wat auto’s
    op straat willen zetten.

    Een trotse Giulia rijder.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 16:38
    Permalink

    “Alfa onwaardig”….weet je wat pas Alfa onwaardig is? Een 2 cilinder pruttelaar in een Alfa stoppen. Dat is pas Alfa onwaardig. Er werden in 2018 nog maar 85.000 Alfa’s verkocht in Europa. Gelukkig waren dat wel bijna allemaal RWD en AWD auto’s met ballen.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 17:58
    Permalink

    Ach daar hebben we mareblue weer .
    Nog nooit met een twin air gereden zeker .
    Ik geloof in mijn merk .
    Snap ook niet wat mensen zoals jij nog op een alfa site doen .
    Ik vecht al 36jaar tegen gezeik over alfa en zal nooit uit mijn alfa gaan en zeker mijn merk niet zwart maken.
    Mooi voorbeeld mijn broer in een 75 komt bij benzine pomp en daar staat een schitterde mooie spider.
    Mijn broer zegt man die is mooi.
    Zegt die man maar die van jou is net zo mooi want dat is ook een alfa.
    In moeilijke tijden haal je de echte alfist eruiten ik durf te zeggen ik ben het in hart en nieren en kom noet aan mijn merk want dan ben je voor mij.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 18:11
    Permalink

    In tijden van crisis in 2009 was de mito en de giulietta de redder van alfa.
    In italie is ook een regeling dat auto.s onder een bepaald vermogen korting krijgen.
    In heb met de mito 1.4 gereden met 75 pkeen 4 cilinder
    Die is pas alfa onwaardig zo traag als die is.
    Maar hij werd goed verkocht zeker in italie.
    De mito twin air 100% betrouwbaar 160000km 0 problemen en ja dat is raar voor een alfa.
    Ik zelf het al menig probleem met andere alfas gezien.
    Mijn broer zijn 75 was een regelrechte ramp maar ja julie koesteren ze
    Terwijl ik ze ooit voor 150 euro per stuk opkocht niemand wou ze.
    Maar ik hou wel van die alfas
    Kocht een nieuwe 156 na 5 jaar gaten in bodem weet je hoe ik me voelde?
    Maar kocht gewoon weer een alfa.
    Alfa trekt me vooral als ik erin zit dan ben ik thuis mijn plek .
    Uren naar die auto kijken . Heerlijk.
    Vecht voor je merk .
    Negatief doen helpt niet, slaat over naar andere en zo verdwijnt het merk.
    En willen we dat ?

    Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 19:53
    Permalink

    Ik ben positief Hoekree. Bij deze dank voor het bevestigen van mijn mening over jou. Keep on dreaming in jouw Utopia!

    Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 23:19
    Permalink

    @Hoekree: correctie: dit is geen Alfa site, dit is een site voor liefhebbers van Italiaanse auto’s. Waar zelden of nooit iets te lezen is over Lamborghini helaas, en veel te veel over Jeep, maar dat terzijde. En ja, ik heb wel eens in een Twinair gereden, even wennen maar prima prutteltje verder, in een Panda. Maar in een Alfa Romeo heeft dat ding niks te zoeken. Ik vond de keuze van Marchionne om Alfa nieuwe leven in te blazen met uitsluitend krachtige motoren en RWD/AWD dan ook een hele goede. En die 300.000-400.000 hadden er kunnen komen, als ze de Giulia goed neergezet hadden na de introductie in augustus 2015. Maar dat deden ze niet. En na de Stelvio inmiddels 2 jaar geleden kwam er niks meer. Inmiddels noteren we in Europa en in de VS -35% en gaan we in 2019 richting een alltime low van 60.000 eenheden. Alfa is zo dood als een pier, en kan alleen nog gered worden door goede vakmensen die dezelfde passie hebben voor Alfa als jij, maar dan zonder roze bril. De inzakkende beurskoers deze week is goed nieuws, dat maakt het goedkoper om ze over te nemen. Ik hoop dat er een Duitser, een Arabier of een Chinees toeslaat, en snel een beetje.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 23:32
    Permalink

    Ik ben anders ook zeer te spreken over de Twinair in mijn Mito: Dankzij het koppel is het een prima motor om enigzins sportief te rijden, alles in verhouding natuurlijk, maar het verschil met de atmosferische Fire’s is groot en anderszijds levert het in combinatie met de uitlaat op de Mito een heerlijk geluid op, waar ik regelmatig positieve opmerkingen over krijg.

    Ik zie eigenlijk het probleem niet Alfa en Twinair: Juist de Twinair is een innovatieve motor met pit er in. Is dat niet waar het bij Alfa om draaide?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.