Termoli zwaait Fire-motor uit

Van januari tot augustus dit jaar zal een groot deel van het personeel van FCA in Termoli zich vooral laten omscholen en minder op het werk te vinden zijn. Het gaat om 1676 werknemers. Reden is de installatie van de productie van 1.0 en 1.5 Firefly motoren (de 1.3 T4 komt uit Polen) in deze grote motorenfabriek, waar jarenlang de succesvolle 8v en 16v Fire-motoren van de band rolden. Deze motor zal spoedig tot het verleden behoren, dus ook het transport van dit legendarische blok (foto onder). De fabriek werd in 1990 speciaal voor de productie van deze motor gemoderniseerd. Dit was in 1985 ook al gebeurd, waarna Termoli de status kreeg van modernste motorenfabriek ter wereld.

Intussen stijgt vanaf eind deze maand de productie van de 2.0 T4 motor. In de fabriek worden tevens de V6 motoren van de Giulia en Stelvio Q geassembleerd. Deze overgangsfase gedurende 2020, vormt een belangrijke verandering voor de fabriek in Termoli in de provincie Campobasso. Een nieuwe garantie op een productieve toekomst.

11 gedachten over “Termoli zwaait Fire-motor uit

  • 18 januari 2020 om 16:55
    Permalink

    Dan moeten ze wel auto’s bouwen waar klanten om vragen

    Beantwoorden
  • 19 januari 2020 om 20:01
    Permalink

    Fijne motor! Maar wel tijd voor de nieuwe. Neem aan dat dit ook betekent dat binnenkort de firefly in Panda en Tipo wordt gebruikt. Hopelijk ook gelijk als mild hybrid.

    Jammer dat de TwinAir mislukt is. Die motor was veelbelovend, compact, weinig draaiende delen, maar bleek helaas te zwaar en niet in staat om de belofte gelijktijdig zuinig en sterk waar te maken. De Punto met 1.4 multiair was lichter dan de Punto TwinAir en bij hogere snelheden ook zuiniger.
    De TwinAir had nog punten kunnen winnen in combinatie met elektromotor in full hybrid maar die heeft FCA nooit willen maken. Daarmee verdwijnt die motor vermoedelijk ook binnenkort, na slechts 8 jaar dienst. Toch jammer, het was wel een plezier met een Punto TwinAir te rijden.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2020 om 08:46
    Permalink

    Ik zou de Twinair niet mislukt willen noemen. Deze motor schijnt echter niet te combineren te zijn met een electromotor en dan houdt het gauw op anno 2020. Ondertussen tuf ik nog fijn een aantal jaren door met mijn 500L met getunede Twinair-pruttelaar: heerlijk!

    Beantwoorden
  • 20 januari 2020 om 19:57
    Permalink

    De TwinAir is maar in relatief weinig auto’s gebruikt en als dan na 8 jaar het doek valt dan denk ik niet dat dit is wat de leiding van FCA in gedachten had bij de introductie. Helder is dat de Fire veel succesvoller was. Zelfs nu geven veel mensen voorkeur voor een (wat slome) Punto 1.4 boven een pittige TwinAir. Ik niet, overigens. De TwinAir geeft veel meer rijplezier. Maar zoals je ook leest hierboven zijn er veel mensen die het geluid niet waarderen. Voor de 500L speelt ook vermogen bij lage toeren. Misschien dat tuning daar een passend antwoord is. Dan blijft jammer dat ie af fabriek niet wat meer gekieteld is.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2020 om 23:51
    Permalink

    @CCHans
    Het is niet het geluid, dat is nog wel grappig. Retro in optima forma. Met name de loopcultuur (Noise, Harshness & Vibrations) en het gebrek aan trekkracht onderin zijn twee enorme Passion-Killers. Als het vlotte karakter vergeten is, dreunt het blokje door. Op papier een leuk concept maar de praktijk is weerbarstig.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2020 om 12:12
    Permalink

    Mijn vrouw heeft de Panda Trekking met de 80 pk Twinair op CNG gas. Met 166000 km rijdt de auto nog als nieuw met een soepele en stille loopcultuur. Ik heb zelf de 500Living Twinair. Na tuning bij Savali is de auto goed voor 120 pk, ook deze Twinair kan ik waarderen met een gemiddeld verbruik van 6.8 ltr op 100 km.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.