Abarth werkt op twee continenten aan nieuw model

Abarth is een krachtig merk.

Italiaanse automerken hebben een ontzettend groot potentieel gezien het uitgesproken karakter van hun DNA. Dat roepen we al jaren en het is iets waar concurrenten die het markttechnisch vooralsnog beter doen, stiekem stikjaloers op zijn. Abarth is ook zo’n label met gigantisch veel appeal. Veel jongeren hebben Abarth de afgelopen jaren opgenomen in hun bucketlist, terwijl een dik decennium geleden bijna niemand het historische merk met de schorpioen nog kende. Overigens is dat laatste ook een kracht van veel Italiaanse merken, de fascinerend rijke geschiedenis achter het vaak zo mooi logo, van Abarth tot Ferrari.

Elektrisch in Europa en een Cross-over in Zuid-Amerika.

Inmiddels zijn de eerste vol elektrische testmodellen gesignaleerd in en rond Turijn (Progetto 332). Het gaat om ogenschijnlijk normale 500 BEV’s, die gebruik maken van Alfa Romeo velgen. Een sportiever onderstel en meer elektrisch vermogen (men zegt rond de 180 pk), zal in deze fase onder de carrosserie schuilgaan. Het eindresultaat zal om twee redenen niet lang op zich doen wachten. Ten eerste omdat Abarth het publiek alvast heeft betrokken in aanloop naar een eerste elektrisch model en ten tweede omdat de ontwikkeling van een sneller elektrische model, nu eenmaal minder ingrijpend is dan bij een conventioneel model met verbrandingsmotor. Intussen zien we in Brazilië een heel ander product de productiefase naderen, namelijk de op de kleine Cross-over Fiat Pulse gebaseerde Abarth met dik 180 pk voor de benzinevariant en 185 pk voor eentje op ethanol. Deze verschijnt in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt. De eerste elektrische (595) Abarth zien we mogelijk begin 2023 gepresenteerd worden aan het grote publiek.

Een gedachte over “Abarth werkt op twee continenten aan nieuw model

  • 19 mei 2022 om 12:15
    Permalink

    Elektrisch…. terwijl abarth ook beroemd is geworden met zijn uitlaatsystemen. Ik snap nog altijd niet waarom we massaal moeten overstappen op een andere aandrijving waarvan het nut nog niet is bewezen. Bovendien zijn er gigantische nadelen aan verbonden (kinderarbeid, milieuschade, beperkte actieradius) die ik niet onmiddellijk zie opgelost worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.