Home » FCA

Agnelli’s toegewijd aan FCA terwijl Fransen wild speculeren

19 april 2019 22:28 22 reacties

Als het aan Renault en PSA ligt, is het een kwestie van tijd voordat de Fransen zich te goed kunnen doen aan wat nog resteert van de Italiaanse auto-industrie. Men schetst hierbij het liefst het beeld van een achtergestelde fabrikant, zonder middelen van deze tijd en met een veel te groot emissieprobleem.

John Elkann’s pleidooi eind vorige week in Amsterdam, gedurende de aandeelhoudersvergadering, was van een heel andere orde. Weliswaar heeft FCA op Europese bodem een redelijk zwakke positie met een rendementsprobleem, de groep staat er financieel goed voor en heeft met Jeep een mondiaal sterk merk in huis. Ook is de lucratieve verkoop van Magneti Marelli juist deze dagen volop gaande. Italiaanse bonden zijn positief gestemd over de plannen van het Japanse Calsonic Kansei. De in Italië gevestigde productielocaties, van de van oorsprong Milanese grote producent van autocomponenten, hoeven niet te vrezen voor hun toekomst.

De productie van Alfa Romeo’s in Cassino staat nu misschien even op een laag pitje (de fabriek is deze maand zelfs 3 weken gesloten), maar Elkann voorspelt dat de komende 20 jaar bruisend zullen zijn en vol innovaties. Precies zoals in de beginjaren van de twintigste eeuw. Met innovaties, doelt de kleinzoon van Gianni Agnelli uiteraard op de productie van de elektrische auto. Vooral in het compacte en meer betaalbare segment. Dat FCA voor de kleine meer conventionele auto’s intussen snakt naar een degelijke en gelijkwaardige partner, werd tijdens de vergadering even niet genoemd. Misschien dat de Fransen daar juist op inspelen de laatste tijd, ook al is het vooralsnog allemaal wandelgangenpraat.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

22 reacties »

  • henk schrijft:

    Wat nog resteert van de Italiaanse auto-industrie???? Wat is dat voor onjuiste voorstelling van zaken. FCA is een florerende onderneming met een zeer sterke tak in de USA, met sterke financiële resultaten, met uitstekende toekomstverwachting. Omdat ze slim opereren, niet miljarden wegsmijten aan nu nog nauwelijks te verkopen EV’s. De Agnelli familie gaat vol overtuiging met FCA de toekomst in, en de rest is veel media geleuter. Inderdaad, er moet veel gebeuren, vooral in Europa, maar dat gebeurt ook.

  • Steef schrijft:

    Eens, ik ben erg onder de indruk van het Centoventi concept. Zeer overtuigend en vernieuwend. Hiermee zet Fca nieuwe mijlpalen.

  • ydenstrading schrijft:

    ??? FCA is nog groter als PSA

  • Zebo schrijft:

    Terzijde: de Centoventi wordt alleen als EV gepresenteerd. Uit het 5-jarenplan dat Marchionne nog heeft gepresenteerd, kreeg ik de indruk dat de nieuwe generatie Panda/500 niet alleen als EV zou worden gebouwd. Weet iemand of het Centoventi-platform ook geschikt is voor b.v. de Firefly-motoren?

  • Orso schrijft:

    Praatjes vullen geen gaatjes.
    FCA Europa muv Jeep heeft een hopeloos, grotendeels zwaar verouderd aanbod en kan de concurrentie totaal niet aan.
    Jammer maar helaas.
    Maar komend jaar dan …..

    Morgen gratis bier.

  • henk schrijft:

    @Orso

    Maar feiten vullen gelukkig wel gaatjes…..

  • Orso schrijft:

    @henk
    Eens. En die feiten geven aan dat de verkopen van FCA in Europa muv Jeep dramatisch zijn. Alfa verkopen zijn inmiddels in elkaar gestort.

  • Hilbert schrijft:

    Niet iedereen in Europa wil Jeep
    Mensen die jarenlang Fiat, Lancia hebben gereden zitten niet te wachten op Jeep.

  • henk schrijft:

    @Orso

    En de hele feiten geven aan dat Italië en Europe een (op dit moment) minder goed functionerend onderdeel zijn van een verder heel succesvolle onderneming. Dus dat ‘de Fransen zich te goed kunnen doen aan wat nog resteert van de Italiaanse auto-industrie’ is een totaal verkeerde voorstelling van zaken.

  • Hilbert schrijft:

    Iedereen wil gewoon weer Fiat/Lancia rijden want daar zíjn we mee opgegroeid

  • HZW schrijft:

    @Zebo Nee, het CentoVenti-platform is niet geschikt voor Firefly motoren.
    Het platform is een accu bodem met een electro motor.
    Maar dat neem niet weg dat de zelfde CentoVenti “Body” ook op b.v. een B-Wide platform gebouwd kan worden met Firefly motoren.
    Al ben ik van mening dat dit niet gaat gebeuren, omdat ik denk dat de “CentoVenti Concept” een Concept blijft en dat de EV techniek met de komst van de nieuwe 500 EV in productie gaat.
    Ik kan mij wel voorstellen dat design elementen van de CentoVenti terug komen in dan wel de 2019 Facelift Panda, dan wel in de geheel nieuwe 2022 Panda.
    De grote vraag is wanneer er eindelijk Firefly motoren geïntroduceerd gaan worden in de huidige Panda, 500, en Tipo, want dat had allang gebeurt moeten zijn.

  • HZW schrijft:

    Ik ben echt geen fan van de CentoVenti.
    Ondanks dat het een klein compact autootje is, komt hij heel erg lomp over, en vind ik het net zo’n lelijk ding als b.v. de Suzuki Ignis.

  • henk schrijft:

    Naar mijn smaak is de Centoventi toch echt veel leuker dan de vergelijkbare Honda Urban.

  • Zebo schrijft:

    @HZW, dank voor je reactie. Bedoel je dat het nieuwe platform helemaal niet geschikt is voor verbrandingsmotoren? Dus accu’s en elektromotor eruit, Firefly (hybride) erin is geen optie?
    Zou ik een gemiste kans vinden, want dan zal Fiat nog een jaar of 10 zowel EV- als ICE-platforms naast elkaar moeten produceren, in plaats van een Panda, 500, Punto-achtige (Pandona??) en een luxe variant daarvan (600? Lancia??) allemaal op 1 platform met keus uit EV of hybride (vgl. CMP van PSA).
    Dacht ook dat Marchionne in het laatste meerjarenprogramma had gerept van een nieuwe Panda/EV en een 500/EV. Kan me niet voorstellen dat hij bedoelde dat alleen de EVs op nieuw platform komen en de hybrides op het oude. Hoop het niet ook…

  • Fred schrijft:

    Samenwerken met Fransen is niet gemakkelijk, een voorbeeld voor ons KLM/AirFrance, constant stakingen en meningsverschillen. Ik had liever gezien, dat de FCA ging samenwerken met Mazda. Correcte mensen en produkten.

  • Orso schrijft:

    @henk
    In Europa resteert er praktisch niets meer vd Italiaanse autoindustrie. Alfa -40,7% in Q1. In Noord-Amerika is de herintroductie een fiasco. In China en India zijn Italiaanse auto’s nauwelijks te vinden. Alleen Latijns Amerika loopt goed.
    Het is niet onjuist om te spreken van de restanten vd Itailaanse autoindustrie. FCA is straks nog vooral Jeep. Echt Italiaans die Jeep hokken.
    Niet dat ik er blij mee ben maar men investeert niet. Dwz het is peanuts ivm de cincurrentie.

  • HZW schrijft:

    Daarom verwacht ik ook alleen dat de EV techniek van de CentoVenti een toekomst heeft, (in de nieuwe 500EV) de concept verder heeft geen toekomst, IMHO.
    En dat de geheel nieuwe Panda ook al verschoven is van 2019/2020 naar 2022+ zegt ook al genoeg.
    Wat die zogenaamde grote Panda upgrade aan het eind van 2019 gaat worden moeten we ook nog maar afwachten.
    De opvolger van de Panda zou ook zomaar een 500EV met 5 deuren kunnen zijn in 2020+.
    Een even grote 500/5-deur en Panda 5-deur naast elkaar in het gamma hebben, is ook zinloos.

  • bertone schrijft:

    Toegewijd? Komende 20 jaar?? Kunnen nog niet eens 5 jaar vooruitplannen!!

  • HZW schrijft:

    Ze stoppen al jaren, hun tijd en energie in de verkeerde modellen.
    Zinloze Alfa Romeo Modellen, ze hadden van onderaan af moeten beginnen, inplaats voor onbetaalbare modellen voor de massa.
    En bij FIAT stom lopen uitmelken van de 500 naam.
    Ook de Panda is te groot en te duur geworden voor wat je koopt, € 15.000,- tot € 20.000,- is gewoon te veel voor een A-segment auto.
    De aankomende 500 EV zal ook niet goedkoop worden, € 20.000,- Plus vermoedelijk.

  • Hilbert schrijft:

    Tot dé bom barst

  • Bjorn Orizand schrijft:

    Ik kan begrijpen de frustraties, hier waar ik woon in italie zie je wel veel alfa, lancia en natuurlijk fiat en jeep.
    Fiat loopt zeer goed, Jeep ook in europa, alfa is gewoon een hoger segment en heeft tijd nodig. Het komt goed als de naam Alfa Romeo weer word gezien door de massa als een kwaliteits produckt. En natuurlijk moet de 500 blijven uitmelken, die moffen doen het ook met hun mini, audi’s, 911, golf enz en er zijn nog veel zombies/schapen die dat kopen.

  • Hilbert schrijft:

    Voor míj is het een raadsel waarom men Alfa en Lancia niet meer met zelfde platform laat doorgaan zoals de Guilia kan prima samen gaan in een Lancia Kappa

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties