Airflow concept blauwdruk voor Lancia ‘Aurelia’?

Ruime elektrische Crossover.

Een volledig elektrische Crossover moet Lancia straks weer op de kaart zetten in het ruimere middensegment. Lancia zal zich onderscheiden door gedistingeerd en strak design. Deze opvolger van in feite de laatste generatie Delta zit in de pijplijn dat is zeker, maar zal niet eerder dan 2025/6 het daglicht zien. Na de nieuwe Ypsilon en voor de volgende generatie Delta (dat een compactere en sportievere auto zal zijn). Over de naam doet het gerucht de ronde dat het historische Aurelia voor de dag zal worden gehaald. Een luxe en ruime auto uit de jaren ’50 die internationaal aanzien genoot.

Complementair.

Nu heeft Stellantis tijdens de Software Day, waarin de groep ons een blik in de technologische toekomst gunde, de concept Chrysler Airflow opnieuw getoond. Een zeer luxueuze en ruim concept van een elektrische gezinsauto. Chrysler staat de komende jaren nog op een zeer laag pitje als merk, maar het schijnt dat men vanaf 2024 het roer geleidelijk om wil gaan gooien. Laat dat nu ook het jaar zijn waarin Lancia weer aan een internationale carrière wil beginnen. Vanaf 2026 bovendien als volledig elektrisch merk. De Airflow is geavanceerd maar ook geraffineerd en clean (en in twee tonen). Dat zijn drie kenmerken die perfect in Lancia’s toekomstige plaatje zouden passen. FCA noemde Lancia en Chrysler in het verleden complementair als automerken. Bij het zien van de Airflow concept lijkt dat nog altijd het geval te zijn. Overigens is de naam Airflow evenals Aurelia een historische naam. In dit geval uit de Chrysler-geschiedenis.

8 gedachten over “Airflow concept blauwdruk voor Lancia ‘Aurelia’?

  • 10 december 2021 om 12:58
    Permalink

    Kan me voorstellen dat dit best zou kunnen werken… alleen… moet je dan niet 2026 noemen… maar het nu in de showroom hebben staan…anders is het mosterd na de maaltijd

    Beantwoorden
  • 10 december 2021 om 14:03
    Permalink

    Beetje gemengd gevoel hierbij. De eerste synergie met Chrysler was ook niet bepaald een succes.

    Beantwoorden
    • 11 december 2021 om 08:31
      Permalink

      2024 lijkt er beter op.
      Ik zie nog weinig over waterstof.

      Beantwoorden
  • 10 december 2021 om 16:45
    Permalink

    Waarom, oh waarom toch weer die historische naam? Verkrampt blijven hangen in het verleden is ook weerstand bij het binnentreden in een nieuw tijdperk. Pas met het einde van een tijdperk begint een nieuwe episode.

    BeantwoordenReport user
  • 10 december 2021 om 19:33
    Permalink

    Denk niet dat dit ‘m wordt, hier kun je elk Europees of Aziatisch merklogo op plakken, totaal niet onderscheidend.

    Beantwoorden
  • 11 december 2021 om 06:23
    Permalink

    De Lancia Aurelia (B20 GT enz) was een prachtauto: relatief klein, ook 2-deurs, schitterende lijnen, iconische styling. De Porsche 911 en Saab 900 classic kunnen kinderen zijn van deze Aurelia uit de jaren 50. Kracht, eenvoud, lage kont, compromisloos. In niets doet deze Airflow daar aan denken. Dit is een saai Tesla-derivaat, een Chinees ontwerp met Amerikaanse burgersaus. Niet doen. De toekomst van Lancia ligt op veel meer onderscheid door Italiaans raffinement. Materialen, vorm en ook duurzaamheid zullen de afwezigheid van de ICE-motor moeten opvangen.

    Beantwoorden
  • 12 december 2021 om 15:33
    Permalink

    De Aurelia B20 was een grote auto in z’n tijd. Een 500 was klein. Ik vind deze Airflow juist een stuk verfijnder en eleganter qua design dan menig andere elektrische C-Over die nu bestaan. Ziet er goed uit met die taille en mooi daklijn. Ook geen schreeuwerige lelijk vouwlijnen.

    Beantwoorden
  • 12 december 2021 om 22:39
    Permalink

    Smaken verschillen, vanzelfsprekend. De oude Aurelia B20 was iets langer dan een VW Golf hatchback, maar ook veel smaller en lager. Deze Airflow doet mij denken aan een Tesla X. Kijk dan naar een DS4 (2021) als basis.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.