Alfa Romeo Giulia komt pas het eerste kwartaal van 2013

Alfa Romeo Giulia 2013

Zoveel was eigenlijk al duidelijk en nieuwe feiten bevestigen inderdaad dat dit het tempo zal zijn waarmee Alfa Romeo een nieuwe gedaante moet krijgen. Hiermee blijkt vooral dat de Amerikaanse herintroductie, dat het nieuwe startsein moet zijn voor het merk, eigenlijk een jaar te vroeg op de kalender staat (2012) voor het druk met Chrysler fuserende Fiat. Beter gezegd, voor wie in Europa het merk een warm ‘Cuore Sportivo’ toedraagt komt de Giulia eigenlijk een jaar te laat. Voor het eerst volgende wapenfeit van Alfa Romeo moeten we helaas tot eind volgend jaar wachten, wanneer uit de Mirafiori-fabriek de eerste compacte SUV’s zullen rollen. Alfa Romeo wil hier ongeveer 100.000 per jaar van produceren. Evenals de Fiat Bravo en Lancia Delta, wordt de in 2010 geïntroduceerde Giulietta dus verkooptechnisch flink aan zijn lot overgelaten en zal het bijna 2,5 jaar alles alleen moeten doen in het middensegment. Dat geldt in nog extremere mate een tree lager voor de MiTo. De vijfdeurs MiTo zal namelijk als compleet nieuw model ook pas in 2013 op de markt verschijnen. Hier zit commercieel gezien duidelijk het probleem voor Alfa Romeo, de komende anderhalf jaar. Lancia kon bijvoorbeeld nog lange tijd teren op de hoge aantallen dat het merk in eigen land haalde met de 3-deurs Ypsilon. Helaas zit dat er voor de MiTo niet in…

Deze Alfa Romeo onwaardige traagheid geldt over de hele linie en dus zelfs voor de in Genève zo voortvarend gepresenteerde 4C. Dit model zal volgens de laatste berichten namelijk ook pas in 2013 op de markt verschijnen samen met de Giulia. Wordt het ambitieuze productieplan van de alliantie Fiat-Chrysler ingehaald door de tijd? In ieder geval is Alfa Romeo zoals altijd het epicentrum van de vooruitgang of teloorgang van de Italiaanse auto als geheel. Het wordt een briljante sprong over een ravijn of een zelfmoordactie dat eindigt op de rotsen. Het merk zal dus weer eens met de hakken over de sloot gaan en de SUV mag geen dag te laat komen; “Fingers crossed.”

 

64 gedachten over “Alfa Romeo Giulia komt pas het eerste kwartaal van 2013

  • 10 mei 2011 om 11:21
    Permalink

    Heel jammer!! Ik zet men zinnen voorlopig dan wel op de Fiat Freemont. Wel goed dat de SUV van alfa er aan komt. 😀

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 11:42
    Permalink

    Totaal onbegrijpelijk!
    Hoe kan het 7 jaar duren om een opvolger voor de 159 te maken???
    Wat voor een planning is me dat daar?

    Het kan toch niet anders dan dat men een paar keer de ontwerpen volledig van tafel geveegd heeft?

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 11:55
    Permalink

    Kunnen ze toch maar beter het 159 gamma uitbreiden, die moet eigenlijk nog 2 jaar meegaan…….
    Ben toch bang dat er na 17 jaar geen nieuwe Alfa meer op de oprit komt 🙁
    Misschien tijd voor een klassieker…….

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 12:01
    Permalink

    Dan zit er niks anders op dan alsnog de 1.4 Multiar Turbo in de 159 te lepelen, want met huidig motorengamma zet men echt geen zoden aan de dijk. Een A-Label motor zou misschien toch nog een verkoop impuls kunnen geven.

    Het is ook treurig dat er modellen worden afgevoerd (Spider, GT, Brera, 166) zonder dat er van een opvolger is voorzien. Om te beginnen kunnen ze al een sprint versie introduceren op basis van de giulietta om de GT te doen vergeten. Nieuw platform is er nu, dus doorpakken.
    Pas als de opvolger van de 159 klaar is voor presentatie had men de spider en brera kunnen afvoeren.
    Hetzelfde met de 166 destijds. Productie is gestopt in 2007 en we zijn na 4 jaar nog niet voorzien van een model in dit segment. Die klanten ben je nu gewoon kwijt aan BMW, Audi, Jaguar, Mercedes-Benz, etc.

    Wat zijn italianen toch goed in lanceren van een beresterk model, maar zo zwak in doorpakken door daar varianten op te lanceren.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 12:34
    Permalink

    Als je naar de huidige verkoop-aantallen van de 159 kijkt (hooguit enkele tientallen per maand) en je dan bedenkt dat-ie nog 2 jaar meemoet, zijn de vooruitzichten ronduit slecht. Stevig in prijs verlagen is volgens mij hard nodig, en dat samen met een aantrekkelijk motoriseringsaanbod (1.4 170 pk MA en 1.750 TBI met TCT). Anders hebben potentiële Giulia-rijders tegen 2013 allang voor een ander merk gekozen (en geef ze eens ongelijk, onder die omstandigheden………….).

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 12:40
    Permalink

    Waarom moet het noodlot toch altijd weer worden getart? Waarom geen pentastar in de 159? Of een 159 1750 biturbo die meteen als GTA motor kan dienen voor andere modellen? Ga je klanten maar terug halen na al die jaren… De Giulietta is de eerste Alfa in jaren die weer in staat is een vuist te maken tegen de concurrentie. Dan moet je doorpakken, dan maar iets langzamer Chrysler overnemen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 12:44
    Permalink

    De 159 een nieuwe impuls geven lijkt de beste oplossing. Alleen de motoren zijn over datum.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 13:09
    Permalink

    Wie verkiest nu nog SM boven FP?Dan ben je toch eigenlijk van een andere planeet. Kreeg laatst nog de broschure van Alfa te zien met op de voorkant een foto uit betere tijden. Er werd nog steeds gedaan of de huidige Alfa’s een race pedigree hebben!! Nadat ik e.e.a gelezen heb, heb ik deze folder bij het oud papier gelegd. Bij FIAT werken geen autoliefhebbers meer, dat mag duidelijk zijn.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 13:26
    Permalink

    Dit is echt telerustellend nieuws die mij doen vrezen dat het echt falikant gaat aflopen. En op deze manier willen ze 500.000 auto’s verkopen?

    Ik heb net nog een 916 spider 3.2 gekocht met 26000km op de teller omdat er gewoon geen interessante nieuwe modellen te koop zijn. Ik ben nu echt blij dat ik het gedaan heb maar hoe intriest is dat? Dat kun je je bvb bij BMW toch niet voorstellen.

    Voor mijn part mogen ze de boel verkopen aan VW. Dan komen er tenminste wél nieuwe modellen uit. Misschien geen echta alfa’s zullen jullie zeggen, maar dat is nu ook niet meer het geval. De europese merken zullen vanaf nu naar de pijpen van de amerikaanse wensen moeten dansen met alle gevolgen vandien. VW heeft tenminste wél aandacht voor de historie van zijn merken.

    FGA is alfa romeo niet waard.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 15:24
    Permalink

    Met het uitstellen van de Giulia worden de verwachtingen wél erg hoog…Dus SM mag dan in 2013 zeker niet gaan afkomen met een Dodge Avenger voorzien van Scudetto…

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 16:17
    Permalink

    Ze willen de zaken in de VS duidelijk op orde hebben. De VS wordt een belangrijke markt voor Alfa Romeo. In Europa is het gewoon ontzettend moeilijk om in aantallen te concurreren met de Duitse 3.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 16:40
    Permalink

    keep on dreaming…

    ik begin me inmiddels te bedenken welk merk er dan op mijn oprit moet komen ter vervanging van mijn GT
    kan het nog een jaar of 2 rekken… maar een Giulietta zie ik niet echt zitten…

    het wordt eigenlijk tijd dat Alfisti zich eens bundelen… en SM eens wakker schudden uit zijn american dream, want die is zijn credits bij de echte Alfisti allang kwijt..

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 16:41
    Permalink

    Ja, maar sorry voor amerikaanse smaak hebben ze hun Dodge en Chrysler voor.
    Ik neem aan dat Alfa bedoeld is om juist amerikanen te bedienen die juist een europeaan willen rijden.

    Straks komen ze aanzetten met zo’n Dodge met een 2.4 met maar 140 pk en opa drie-traps automaat.
    Heb zelf met zo’n ding gereden… niet vooruit te branden.

    Dus Sergio.. please laat de giulia een echte alfa zijn, die de scudetto waard is: slank, lichtvoetig , snel.

    Motoren:
    1.4 Turbo Multiair met 170 pk met en zonder TCT
    1.75 TBi met 235 pk met en zonder TCT
    1.75 Turbo Multiair met 260 pk met en zonder TCT
    Naar 2.6 verkleinde pentastar met 320 pk (2600 cc is ook een lekker historische cylinderinhoud 😉
    Dezelfde met turbo’s en 400 pk als Quadrifoglio editie.

    EN dan natuurlijk JTDm2’s die daar ook mee kunnen meten.

    Een Sportswagen versie, een GT, een GTC en een SPider versie erbij. En dan hebben we een leuk compleet programma.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 16:53
    Permalink

    Heb zojuist het artikel in Car and Driver gelezen v.w.b. de herintroductie van Alfa in de VS. Strekking van het verhaal is dat het moment van introductie steeds wordt uitgesteld!
    De geloofwaardigheid van SM is gedaald tot op het absolute nulpunt en toch zijn er mensen op dit forum die hem nog geloven. Als de Giulia pas in 2013 wordt geintroduceerd, even hypothetisch, hoe lang duurt het dan nog voordat er een echte coupe en spider op de markt komen. En dan bedoel ik niet de 4c voor een te beperkt publiek. Het is toch duidelijk dat ze bij FIAT niet weten wat ze met het merk willen. Is het nu zo moeilijk om een modellengamma neer te zetten als bij BMW, Audi, Mercedes of Volkswagen. Als ze bij Fehler In Allen Teilen zo doorgaan heeft Alfa bij FGA geen bestaansrecht meer en kan FP het merk voor een prikkie overnemen. En deze dag komt steeds dichterbij, gelukkig maar.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 17:19
    Permalink

    @ iedereen

    Ik ben het met jullie eens en roep het ook al tijden. Alfa maakt prachtige wagens met veel potentie maar dit door zetten en een breed aanbod doen ze niet. Wat is dat toch met die Italianen. Met te kort modellen en een te klein aanbod aan uitvoeringen, motoren, bakken en type aandrijflijn Q2 en Q4.

    Las MS deze berichten nou maar eens en luisterde hij serieus naar zijn klanten dan zou de Bera spider en 159 er een paar jaar geleden al geweest zijn met de 1.4 Fire (155PK) en nu 2 uitvoeringen met MA ipv de 1.8, 1.9 en 2.2 naast twee TBI’s met 200 en 235PK MA waar nu alleen de eerste van leverbaar is als enige. En kon je op ieder model met iedere motor een TCT bestellen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 17:53
    Permalink

    Bizar dat met een SUV prioriteit geeft boven de Giulia en Spider modellen.

    Een SUV vloekt met het imago van Alfa, en de markt wordt al overspoeld met dergelijke modellen.

    Ik zie een Alfa-SUV niet verenigbaar met de ware Alfa-spirit.
    Laat Alfa Europese modellen maken, en op de Amerikaanse markt moet men zich inderdaad richten tot Amerikanen met goede smaak die een bijzondere Europese wagen willen rijden.
    Beter goed zijn in een klein segment dan niets uitstralen in een groot segment, zo zijn er al spelers genoeg.

    Strategie lijkt me zo slecht doordacht dat ik twijfel aan de juistheid van deze berichten!

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 18:44
    Permalink

    Nou daar gaan we, een achterstand die niet meer in te halen is. R.I.P. Alfa. Een 159 die aan het einde is van zijn leven, hoe onterecht ook, moet nog 2 jaar mee!! De Mito is eigenlijk ook aan zijn eerste opfrisbeurt toe, ook dat duurt nog twee jaar. De Giulietta, die eigenlijk al twee jaar oud is, zal ook in 2013 verfrist moeten worden. Dus in 2013 een geheel nieuw gamma, in 1 keer….? Ik geloof het allemaal niet meer zo. Hoewel 13 een geluksgetal is in Italie. Is dat dan onze laatste strohalm?

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 18:50
    Permalink

    Tsja de zwaarlijvigheid en het ongelukkig uitpakken van motorengamma voor de 159,Brera en Spider was te danken aan de flirt met GM. We moeten niet vergeten dat FIAT toen écht op rand van instorten stond. Helaas heeft dat geleid tot veel leentje-buur en bijna geen investeringen. De 159 is wel een mooie auto, en zit degelijk in elkaar, maar had last van zwaarlijvigheid en GM-Blokken die gewoon dit niet kunnen meepakken.

    Ik las van de week een test in Autoweek tussen de Focus, Golf, Giulietta, C4, Asta en Mazda 3. Daar komt nog steeds uit dat de Astra zwaar is, de motor en bak samen nukkig zijn en te licht voor de auto. Het euvel waar de 159 last van heeft gehad.
    De Giulietta is in die test dé rijdersauto en de Golf is zo volmaakt maar zo saai, dat er geen fun aan te beleven valt.

    In een oudere test werd de Mito TCT vergeleken met een Audi A1, en daar bleek de mito ook weer de leukste te zijn om mee te rijden.

    Ergo… Verleng het C-EVO platform, zet er een lekker gelijnde koets op, werk aan meerdere cylinderinhoud varianten met multi-air, geef elk de keuze tussen manual en TCT, maak het iets praktischer zodat de amerikanen hun emmers cola in de bekerhouders kwijt kunnen, en zorg voor iets nieuws op elk platform elk jaar en je hebt zo weer een modellengamma dat respect gaat afdwingen.

    Kortom.. doorpakken, doorpakken, doorpakken: want zowel de mito en giulietta scoren best en laat je niet teveel afleiden van wat chrysler te bieden zou hebben.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 18:54
    Permalink

    Kreeg gisteren een uitnodiging voor spa-italia in de mailbox. Op officiele affiche logo van fiat, lancia en abarth, maar nergens een scudetto. Is de zwanezang begonnen? Moeten we duits leren om met de concessionaris te communiceren? Ai Ai Ai

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 20:00
    Permalink

    Jammer … ik ben nu in de markt voor een nieuwe auto.. en neen ik wacht niet nog eens twee jaar.
    Als ik bij de lokale V&D een radio wil kopen en de verkoper zegt tegen me …sorry die hebben we nu niet maar kom over 2 maanden maar terug dan hebben we misschien er wel eentje staan. Kans is dan erg groot dat ik dan direct naar de winkel ernaast loop om er daar eentje te kopen (en daar heb ik ook nog de keuze uit meerdere modellen ook).
    Waarom zou dit anders zijn in de autohandel?
    Oh ik wil eind 2013 best nog wel eens de Alfa showroom binnenwandelen kijken of ze nog wat leuks hebben staan maar dat moet dan toch echt een erg goede auto worden om mij WEER van merk te doen veranderen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 21:03
    Permalink

    Wat Alfa Romeo al een tijdje verkeerd doet in mijn ogen is hoe zij een programma maken van modellen. Ze begonnen heel goed met de 8C als nieuwe Alfa Romeo en vaandel drager. daarna hadden ze met een Alfa Romeo 166 opvolger moeten komen beetje een 4 deurs coupe lijn. Daarna een nieuwe 159 opvolger en daarna de Guiletta en de rest je maakt een programma van boven af kijk bijvoorbeeld maar naar BMW beginnen met de 7 Serie en daarna volgt keurig de rest nu de 5 serie en de nieuwe prachtige 6 serie volgent jaar de nieuwe 3 serie. En blijf modellen ook na een aantal jaren opvolgen en niet die weer weg en dan weer iets anders.

    Je blijft je klanten naar de concurenten sturen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 21:37
    Permalink

    “”Wat Alfa Romeo al een tijdje verkeerd doet in mijn ogen is hoe zij een programma maken van modellen. /// En blijf modellen ook na een aantal jaren opvolgen en niet die weer weg en dan weer iets anders.
    Je blijft je klanten naar de concurenten sturen.”””

    Alleen Alfa Romeo ? Hetzelfde geldt ook voor Lancia en zelfs Fiat.
    Ik begrijp het ook niet meer.

    Wat betreft die mail ivm Spa-Italia : op vrijdag 06 mei om 11.00 Hr ook die mail gekregen, op maandag 09 mei om 14.00 zijn de kaarten op ?!?
    Enerzijds is Fiat België (eindelijk) wakker geworden en wil iets doen voor zijn bestaande klanten (klantenbinding heet zoiets 🙂 ), maar anderzijds zijn de aangeboden toegangskaarten wel beperkt.

    Blijven proberen, zou ik zeggen.
    ’t Komt (misschien) ooit eens goed.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 23:35
    Permalink

    Tsja, het is lang geleden dat we echt structureel goed nieuws lazen op deze website over AR. De 4C is leuk, maar getuigt des te meer van wanhopig slechte keuzes en prioriteiten bij Alfa Romeo.
    Op naar Volvo zeg ik. Niet Duits, en verbluffend mooi gelijnd tegenwoordig. En zo waar met meer dan 1 model op de markt. Helaas, Fabbrica Italiana is een lege huls gebleken, een slechte grap en een grote vergissing. Rust zacht Alfa, rust zacht. Je hebt een mooi verleden gehad, maar helaas geen haalbare toekomst. Misschien zal FP ooit het merk afstoffen en er iets redelijks van maken. Mijn geduld is op. Adio

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 00:38
    Permalink

    Ik denk dat we hier ook heel snel conclusies trekken, Alfa Romeo komt volgent jaar met 2 nieuwe modellen en daarna weer dus er gaat echt wel wat gebeuren met het merk alleen het probleem is het moet goed je krijgt maar 1 kans en die moeten ze nu pakken het is er op of eronder momenteel voor Alfa Romeo.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 07:45
    Permalink

    Jullie kunnen zeggen wat je wilt, maar als de nieuwe Giulia op de markt komt wil iedereen hem toch hebben.We zullen zien!

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 08:18
    Permalink

    Wat mij in heel het verhaal ook stoort is dat wij europeanen worden behandeld als tweederangsklanten. Alles is in functie van de amerikanen. Lancia: amerikaanse modellen die voor europa een lancia-embleem krijgen. Fiat: idem (freemont). Alfa: eerst een SUV waar geen enkele alfaliefhebber op zit te wachten maar wat natuurlijk belangrijk is voor die vervloekte amerikaanse markt. De giulia wordt uitgesteld door marchionne want de auto moet 100% voldoen aan die VS markt. De mito krijgt vijf deuren, want dat is beter voor de VS markt…. Dat wij al jaren smeken om echte alfamodellen speelt allemaal geen rol. Ik vrees dan ook dat de toekomstige modellen van alfa helemaal geen alfa-DNA meer zullen hebben maar wel voldoende bekerhouders en extra brede zetels. Bah!

    Ik denk dat ik eens een brief ga schrijven naar Piech dat hij de boel zo snel mogelijk overneemt. 😉 Dat is volgens mij de enige kans op redding.

    Marchionne mag dan al een financieel genie zijn, op vlak van autokennis is het een kluns eerste klas.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 08:37
    Permalink

    @ Lusso, ik begrijp je frustratie. Er is m.i. totaal geen hoop meer op een goede toekomst van Alfa, tenzij een autoliefhebber zoals FP het merk overneemt. Door steeds weer zaken uit te stellen zul je nooit 500.000 auto’s per jaar kunnen verkopen. Je moet ze nl. eerst bouwen! Wat ze bij FIAT goed kunnen is de liefhebbers een worst voor houden en prototypes laten zien op autosalons. Doen ze dat niet, dan heeft zelfs een stand geen bestaansrecht.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 08:38
    Permalink

    @squadra:

    De Giulietta is/was voor Alfa al d’r op of d’r onder. Net als ooit de 33, 164, 156, 147, 159…… Waarbij de 164 wellicht de echte redding van het merk is geweest in de recente geschiedenis.

    Een “pauze” van bijna 2 jaar is in de huidige markt levensgevaarlijk. Een solide aanbod van modellen is cruciaal. Grootste zorg vind ik nog steeds de opeenvolgende tegenstrijdige berichtgeving, al dan niet vanuit FGA zelf. (Toekomstige) kopers moeten vertrouwen hebben in een merk en dat wordt hiermee nou niet bepaald gecreëerd. Dat de 159 nog even mee moet is al knap lastig. Zeker omdat SM zelf die 159 “een vergissing” noemde en daarmee dus kopers indirect voor gek verklaart, toch?

    Nee, SM stort zich volledig op The American Dream en verloochent daarmee zijn eigen land en Europa. Toch een beetje een vorm van grootheidswaanzin. Daarin lijken SM en FP toch meer op elkaar dan ons lief is!

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 11:17
    Permalink

    Het draaid allemaal om geld. Geld dat er niet is. En als er geld is wordt het besteed aan de lange termijn visie van SM om tot de Top 6 spelers van de wereld te behoren, waarbij de Europese markt duidelijk geen prioriteit heeft.
    Het gevolg is natuurlijk wel dat er in Europa steeds minder AR modellen verkocht gaan worden en dat de basis, de eigen klanten, naar andere merken overstappen. Ook al omdat FGA nou niet uitblinkt in klantenbinding. Hierdoor zullen ook de AR dealers het financieel steeds zwaarder krijgen en steeds minder vertrouwen hebben in de visie en het beleid van FGA. Om toch te kunnen overleven zullen deze dealers ook voor andere merken (moeten) kiezen.
    De aantallen die SM heeft genoemd (300.000), waarvan hij vond dat die gehaald zouden moeten worden, om als AR te kunnen overleven zullen steeds moeilijker gehaald worden. Hierdoor zal SM zijn focus steeds meer richten op Fiat (en Lancia?) om het geld te kunnen ophalen voor zijn lange termijn droom.
    Het is een zure constatering, maar AR is zolang het onder FGA valt geen lang leven beschoren en SM heeft door de tegenvallende verkopen direct een argument in handen om (eindelijk) Alfa Romeo te kunnen verkopen. En daarmee weer wat geld op te kunnen halen voor de verwezenlijking van zijn droom.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 11:54
    Permalink

    @Dutchbird: Ik denk toch echt dat Alfa Romeo onderdeel is van die droom. Anders had men nooit de Giulietta en 4C concept laten bouwen. Bovendien is AR het sterks groeiende merk momenteel binnen de groep. Je slaat trouwens wel de spijker op z’n kop door te stellen dat het om geld draait en dat dat er niet is.

    Ik ben het dus ook niet met enkele terugkerende (saaie) stemmingmakende retorische comments hierboven eens. Ik vind de aangelengde manier om de gestelde doelen te halen ook merkonwaardig (zie het artikel), maar ik zeg niet dat dat wegens een gebrek aan inzicht is. Ik zou veel liever een inhoudelijke discussie zien of het überhaupt haalbaar is? Wil Marchionne niet te veel? Praatjes over dat de man geen verstand van auto’s bouwen heeft, vind ik werkelijk de grootste onzin. De producten van FGA (van Fiat tot Ferrari) zijn nog nooit zo mooi en aantrekkelijk geweest als dat ze nu zijn. Het zijn er alleen weinig vanwege investeringen voor de lange termijn en de stap naar dat succes is erg groot. De vraag is dus of het haalbaar is voor merken als Chrysler/Lancia, Fiat, Dodge, Maserati, Jeep en Alfa Romeo om het zo aan te pakken. Dat laatste is ook de moeilijkste opgave. Want SM wil van Alfa Romeo een zelfstandig merk maken met een eigen identiteit anders hadden we al lang een Alfa Caliber gehad. ..oh ja wat men bijna dagelijks vergeet, is dat dit de enige weg is voor deze merken waar ik dagelijks over schrijf. Verkopen heeft namelijk geen zin want niemand zit er op te wachten. Ik vraag me zelfs af hoe serieus de mensen achter VW aan de slag zouden willen met Alfa Romeo. Piëch en Giugiaro zijn twee megalomane kletskoppen en zijn zeer zeker niet de werkelijke beleidmakers achter het Duitse concern. Die staan namelijk niet te springen om Alfa heb ik begrepen uit diverse Duitse media. Dat Lancia en Alfa Romeo nog bestaan is te danken aan de tactiek die Sergio Marchionne heeft uitgestippeld. Lancia mag verder onder Chrysler vlag terwijl het al sinds 1999 geen bestaansrecht meer heeft. Alfa Romeo wordt bewaakt, terwijl het al bijna 10 jaar de massa niet meer kan bedienen. De 159 is prachtig maar was ook zwaar onverantwoord. Als je het goed bekijkt bestaat alleen Fiat nog naast de meer exotische merken. Fiat was failliet in 2003 en heeft nooit genoeg geld in kas gehad om daar op grote schaal uit te kunnen komen. Ondanks dat hield Marchionne de verkoop van Lancia (niemand wou Lancia kopen in 2003) en de verkoop van Alfa Romeo tegen. Velen nemen hem dat kwalijk, maar ik vind het een heldendaad….al is het een met ware doodsverachting…

    Als het allemaal toch, lukt ga ik in de toekomst meer dan 1000 stukken schrijven waarin de harde veroordelingen van zijn plannen in de periode 2010-2014 als kortzichtige ketterij worden weggezet. Het ongelijk van de eeuw. 😉

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 15:43
    Permalink

    Mooie comment AutoEdizione.

    Er blijft altijd een soort spagaat bestaan tussen wat Alfa Romeo voorheen deed en waar het naar toe gaat.
    Je krijgt gewoon weinig inzicht in de denkbeelden van de baas en waar hij mee bezig is.
    Is allemaal onderdeel van een groot plan maar de gemiddelde Alfa koper heeft het daar moeilijk mee en dat wordt hierboven ook verwoord.

    Kortom een lastige situatie die deels ingevuld is met een Giulietta en die meer vorm moet krijgen met een Giulia die nu weer wat later op de markt komt.
    Las wel dat Marchionne heel frequent de designafdeling bezoekt en er hands on op toeziet dat alles volgens plan verloopt.

    Is ook al een tijdje rustig qua personeel dus kennelijk zitten de juiste poppetjes op de juiste plekken en mag de heer Wester voor Alfa Romeo wat laten zien de komende tijd.

    Als altijd zullen de liefhebbers al het nieuws hier blijven volgen.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 15:48
    Permalink

    @Tommaso: Ik begrijp ook de aanhoudende teleurstelling.. Als Lancist weet ik als geen ander hoe het voelt. Ik kan niet wachten tot Lancia nieuwe ontwerpen krijgt en Alfa Romeo een complete line-up (plus als kers op de taart een sterk Maserati)

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 18:39
    Permalink

    Er wordt hier heel veel vergeleken met het Alfa van vroeger en nu. Vroeger was alles beter etc en werden modellen sneller ontwikkeld.

    Maar feitelijk is de 147 ook 10 jaar meegegaan
    En de 145 is 8 jaar in productie geweest
    De 33 van 83 tot 94, dus 11 jaar
    En de 156 ruim 8 jaar.

    Dus als de 159 in 2013 vervangen wordt door de Giulia, dan is hij 7 jaar oud en is dat sneller dan anders.

    Blijft natuurlijk wel dat ze tot 2013 echt met een beter motorenaanbod moeten komen wil de 159 nog rendabel blijven om te produceren.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 18:44
    Permalink

    @AutoEdizione:

    Mooie analyse wel.

    Ik probeer alle ontwikkelingen ook wel in een breder perspectief te zien, maar soms maakt emotie zich meester van de ratio. Alfa is een merk dat door diepe dalen is gegaan en daar wonder boven wonder vaak erg sterk weer uit kwam. Maar feit is dat die oplevingen altijd van korte duur zijn geweest. Hoeveel dalen moeten Alfa nog doorstaan? Moet ik Alfa gaan vergelijken met het gummetje dat je heen en weer buigt. Ze blijft flexibel, totdat ze uiteindelijk breekt..? Er is te vaak gezegd dat dit model of deze stap of wat dan ook, een opleving en definitieve doorbraak van het merk betekende. Maar de rust die nu heerst in het management (hele sterke opmerking van Tommaso!) is dan weer wel hoopgevend. Want feit is als het rommelt in de top, de geledingen daaronder er hinder van zullen ondervinden. Een sterke leider is SM wel degelijk, maar groots denken kan hem duur komen te staan. Maar misschien heeft hij ook geen keus. Het is eten of gegeten worden.

    Er zal nog veel over geschreven worden en iedereen zal er het zijne van vinden. Wat mooi dat we dit hier kunnen delen en AE ons daartoe de gelegenheid geeft. Heel stiekem hoop ik dat de hoge heren bij FGA soms eens een kijkje nemen en al onze uitingen lezen en daar iets mee doen….

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 19:13
    Permalink

    @BartJan: Inderdaad ik hoop dat het niet dat gummetje is. Eigenlijk geldt dat voor alle Italiaanse merken maar Alfa Romeo in het bijzonder (altijd nog beter dan de pijlsnelle teloorgang van de Britse autoindustrie). De top zit volgens mij inderdaad goed op z’n plek. Binnen nu en 12 maanden weten we of de hoge inzet van SM ook iets gaat opleveren of dat het een Don Quichot actie was. Tot die tijd mag iedereen hier blijven emotioneren wat ie wil :-)Dat hoort immers bij de passie voor het merk! Overigens is dat laatste een heel groot verschil met de hele VAG groep (op Lambo na misschien), dus ik zou de Piëch-fans willen vragen of ze als het dan Duits moet zijn niet (veeeeel)liever wensen dat BMW op een dag AR overneemt ipv die grijze gasten uit WOB?

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 19:27
    Permalink

    @AutoEdizione: Piech heeft interesse getoond, van BMW weet ik het niet. Maar het maakt mij niet uit wie van de 2. VAG en BMW ontwikkelen wel auto’s, bouwen deze en verkopen ze, en vaak met veel succes. En dan is er altijd geld om weer nieuwe auto’s te ontwikkelen etc. En dat is het bestaansrecht van een autofabrikant. Niet zaken uitstellen en in de tussentijd met conceptcars doen alsof je een serieuze autofabrikant bent. Piech heeft zat bewezen, het succes van BMW gaat maar door en SM heeft nog niets gepresteerd als het om Alfa gaat.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 19:48
    Permalink

    @Bertone: Ok, duidelijk. Je maakt met deze woorden dus eigenlijk de analyse dat een relatief kleine autoconcern (Fiat) die zich probeert te transformeren tot iets groots zonder de merken weg te gooien (vanwege historisch besef, trots, en markttechnische waarde), ondanks dat jouw waardering niet kan krijgen omdat het niet de grootste groep autopoepers ter wereld betreft en tien jaar om deze sprong te maken eigenlijk al te lang is voor je. Nee dan die scheissgroep uit Wolfsburg die het werkelijk heel slim aanpakken maar het jaar in jaar uit op een wijze doen die geen enkele autoliefhebber kan bekoren behalve een stel TBS-ers in een Golf. Mijn vraag aan jou: Wat is mooier? Het buurmeisje in een zomerjurk die je maar eens per jaar ziet of die plastic dame die je dagelijks op iedere billboard ziet…

    Dat laatste zou dan het alternatief zijn voor wat Alfa door diepte en hoogtepunten heen tot nu toe heeft opgeleverd. Volgens mij staat dat gelijk aan Alfa Romeo in een klap vernachelen. De wereld zou in dat geval wat mij betreft beter af zijn zonder Alfa Romeo, net zoals dat het een stuk prettiger zou zijn dat er niet nóg een supermarkt bij zou komen met alleen maar Unilever producten.

    PS: het ongezoutene in deze comment is geen rancune in jouw richting 😉

    Beantwoorden
  • 11 mei 2011 om 23:01
    Permalink

    Ja jongens, jullie kunnen nog pagina’s lang blijven leuteren dat sommigen het te emotioneel zien en dat we (nog maar eens) geduld moeten hebben omdat we in een overgangsfase zitten…

    Feit is dat er dealers failliet gaan of er gewoon mee stoppen omdat FGA een belachelijke modellenpolitiek voert en dat potentiële klanten het wachten gewoon zat zijn en elders gaan shoppen. Je kan wel zeggen dat we geduld moeten hebben en dat het wel goed komt, maar in de reële wereld wacht men niet. Het gaat ongelooflijk snel in autoland en FGA probeert de sprinters bij te benen met een rollator.

    Ik begrijp ook niet waarom Alfa bij VW zoveel slechter zou zijn dan alfa’s gebaseerd op amerikaanse rotzooi. Ja, die SUV op Jeep basis heeft echt wel alfa-DNA. Beelden van de Mille Miglia springen mij zo voor het oog. Get real!

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 07:54
    Permalink

    TBS-ers in een Golf ? Misschien vinden een hele hoop mensen die gewoon een hele fijne auto en smaak kan verschillen.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 07:59
    Permalink

    @AE, vind dat je nu wel heel erg de oogkleppen opdoet.. kan me voorstellen dat je geemotioneerd bent, dus het is je vergeven, maar je verwart het merk VW met het het concern VAG.

    Kijk voor de grap eens wat er met de merken Lamborghini en Bugatti de afgelopen jaren is gebeurd… hebben zij hun identiteit dan volledig verkwanseld? Denk het niet… ze staan sterker in hun marktniches dan ooit tevoren. Dat de Lambo’s wellicht ietwat minder italiaanse saus hebben dan de Miura’s en Urraco’s van vroeger kan iedereen ze vergeven, want dat is waarschijnlijk meer dan nodig gecompenseerd met build quality.
    FP zou wel heel dom zijn om AR te kopen, en vervolgens neer te zetten als een VW-badged car. Iedereen (behalve Marchionne dan) snapt dat je daar niet mee wegkomt…

    Wat betreft je vraag, ja, ik zou ook liever zien dat BMW Alfa overneemt, maar alles beter dan met een rabadged-dodge rondrijden.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 08:01
    Permalink

    De enige emotie die nog leeft bij de FGA groep is de pinautomaat.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 08:09
    Permalink

    @AutoEdizione: Leuk verhaal en ik bewonder je optimisme. Maar in the real world gelden andere wetten. Je bent als fabrikant verplicht auto’s te verkopen, anders redt je het niet. Wat gebeurt er bij Alfa; Niks, de Mito is een gepimpte Punto met geen geweldige verkoopcijfers. De Giulietta heeft een tijdelijke opleving van de verkopen bewerkstelligd, maar voor hoelang? De Giulia zou in eerste instantie dit jaar worden geintroduceerd, toen werd het 2012 en nu is het 2013! De concept 4c zal voorlopig ook niet gebouwd worden en als dat gebeurt zal het voor een beperkt publiek zijn. Waarom geen concurrent voor de Z4, 370Z. Waarom laten andere merken zien dat het wel kan en pikken ze het bij Alfa/Fiat niet op. SM en de zijnen hebben bewezen dat ze het niet kunnen of willen, daarentegen heeft FP in zijn lange carriere veel successen kunnen boeken. Je kunt toch moeilijk zeggen dat bijv. Lamborghini zijn karakter volledig verloren heeft na de overname door de Duitsers. Tevens zijn de Duitse automerken bijna altijd ‘Krisenfest’ en dat kun je van Fiat niet zeggen. Dus er is weinig reden om te twijfelen aan die Duitsers, maar wel veel redenen om te twijfelen aan de toekomst van Alfa onder SM.
    BTW, had ik maar een leuk buurmeisje. Mijn buurvrouw is 75!!

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 11:09
    Permalink

    @Eelco van Vliet:
    Beste Eelco – niet alleen een vergelijking van Alfa nu met die in het verleden kan aardig zijn; je moet ook Alfa van nu vergelijken met zijn concurrenten – en dan zie je toch werkelijk een pijnlijk beeld: geen consequente tijdige opvolging van modellen, zoals anderen dat kunnen én doen.
    En dan wordt het niet alleen voor klanten, maar ook voor dealers een erg lastig verhaal – en zonder goed netwerk van verkooppunten (goed in de zin van veel en aansprekend, onderscheidend en kwalitatief goede service), in combinatie van een achterstand op de concurrent met een breed aanbod en snellere updates kan je je groeiambities vergeten. Bottom line…

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 11:38
    Permalink

    Misschien moet Piaggio AR gewoon overnemen. Die bouwen gewoon een fabriek in het hol van de leeuw (nou ja in de buurt van dan) in Vietnam. Piaggio is succesvol ondanks het feit dat de grootste concurrentie niet van onze buurvriendjes komt maar van de Jappen en de Chinezen.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 12:09
    Permalink

    Mensen je moet mee gaan met de tijd! Alfa heeft die SUV meer nodig dan de Giulia! Zeker op Amerikaanse bodem.

    En dat weten ze maar al te goed. De redenering om eerst de zinnen te zetten op de SUV is dus niet meer dan logisch. Eerst usa dan de rest van wereld! 😀

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 17:01
    Permalink

    Gaaf dat mensen hier supercar merken gaan vergelijken met een volume merk als Alfa Romeo. Dat slaat als een tang op een varken Bugatti is niet winstgevend sterker nog VAG verliest per auto. Dat is puur marketing Lamborghini is natuurlijk kwa prijs een totaal andere auto als een Alfa Romeo die gewoon dagelijks moet rijden met regen sneeuw en van alles en nog wat en daarbij niet te duur mag zijn anders speel je niet mee in de markt momenteel. Dus een Alfa Romeo ontwikkellen is eigenlijk moeilijker als die Lamborghini die misschien 30.000 euro duurder word omdat ze dan wel winst maken daar zit in die klasse niemand mee. Je praat over een totaal andere manier van hoe die auto gemaakt moet worden dat alleen al.

    Porsche momenteel heeft mega schulden gaat om miljarden, Alleen Audi en VW doen het financieel heel erg goed de rest heeft het zwaar ook Bentley kost nog geld.

    Fiat komt van de afgrond nu terug en is financieel heel druk bezig, gaan chrysler afbetalen kost ook veel geld want de lening van de staat in Amerika is niet misselijk als het gaat om rente.

    Fiat is trouwens een van de eerste die schoonschip maakt kwa financien aan de staat de rest draait lekker verder (Opel bijvoorbeeld) waar het stil is maar zeker nog niet rooskleurig momenteel.

    Ik denk dat binnen 2 jaar er een heel ander FGA concern staat met prachtige modellen en producten en een compleet Alfa Romeo. Ze hadden natuurlijk totaal geen geld en bleven maar doordraaien met oude producten die geld koste inplaats van dat ze winst maakte!!

    Dat was gewoon het grote probleem de Mito en de Guiletta zijn produkten die wel op de goede manier worden gemaakt en in de markt worden gezet en waar geld aan word verdient.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 18:52
    Permalink

    @Squadra:

    Zo, kijk dat is een bloemlezing waar we wat mee kunnen, die wellicht ook hoop geeft. Ikzelf was ‘m toch even kwijt, maar ik heb er ook weer een nachtje over kunnen slapen natuurlijk. Ik denk oprecht dat je een punt hebt. En de vergelijkingen met de “supermerken” kan ik ook in het geheel niet plaatsen.

    Grazie mille Squadra! Op naar 2013, ik ga mee in ieder geval.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 20:47
    Permalink

    De vergelijking met supermerken is er om aan te tonen dat VW (in tegenstelling tot Fiat) WEL AANDACHT HEEFT VOOR DE HISTORIE VAN ZIJN MERKEN. Fiat is als een kip zonder kop, die spartelt wat in het rond en weet niet waar naar toe. De ene dag is het dit plan, de andere dag is het weer iets anders. Een bende droevige zielige sukkels zijn het.igt e By the way, ooit was Alfa wel dgelijk top of the World en alleen FP schijnt dat te beseffen. Marchionne heeft in vergelijking nauwelijks van Alfa gehoord. Nu is Alfa dankzij het professionalisme van Fiat afgezakt tot het niveau van een veredelde Punto. Na Lancia compleet te verknoeien, wederom prachtig werk van de genieën van Fiat. Dat jullie dit niet inzien getuigt echt van weinig realisme.

    Ik ben een alfaliefhebber (en van alle Italiaanse merken alom), maar als het zo doorgaat zie ik mij genoodzaakt om uit te kijken naar een ander merk, bvb Jaguar. Allemaal dankzij die idiote megalomane Canadees die geen kaas gegeten heeft van auto’s. “Jamaar zonder hem zouden we helemaal niks meer hebben”, zullen jullie nu zeggen. Wel nu hebben we ook niks. Wat gecamoufleerde Amerikaanse brol die als Lancia of Fiat moet doorgaan. En binnenkort een alfa-onwaardig Jeep/Alfa ding. Daar bedank ik dus voor.

    By the way, het feit dat Porsche schulden heeft heeft te maken met hun ingelukkige poging om VW over te nemen. Porsche is wel mega-winstgevend op zich.

    Begrijp me niet verkeerd, ik hoop van aller harte dat ik het ongelooflijk mis heb en dat jullie gelijk hebben en dat we binnen twee jaar een mooi alfa en lancia gamma hebben. Ik zal de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven, maar dan moet er toch enorm veel veranderen op zeer korte tijd. Geef toe dat het sowieso onmogelijk zal zijn om 500.000 alfa’s te bouwen zoals SM zegt. FP heeft altijd gezegd dat dit onmogelijk is binnen Fiat. 1-0 voor FP zou ik zeggen.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 21:27
    Permalink

    @AutoEdizione: De toekomst zal het leren. Ik help het je hopen, maar nogmaals met maar 2 modellen in 2011, 2012 en gedeeltelijk 2013 begeeft AR zich in een negatieve financiele spiraal. En dat is zorgwekkend voor de toekomst van AR onmder de FGA vlag.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 21:32
    Permalink

    @Lusso: Ik begrijp absoluut de zorgen. 1 Giulietta maakt nog geen zomer en we leven in broodmagere tijden wat modellen betreft… maar dat van de DNA vind ik bv echt onzin. Maserati, Ferrari en de ook de massamerken hebben tien keer meer DNA dan die troep uit Ingolstadt of Wob. Wat is het dna van Skoda en Seat bv vertel me dat eens? Niets, naka, in de verte zie je een Polo en is het van dichtbij een Yeti of een Ibiza en de Passat lijkt van ver af een A4 en wat de modellen van Audi betreft, ze lijken meer dan ooit allemaal exact hetzelfde!! Meer dan ooit!

    Dus die VAG adoratie van “WEL AANDACHT HEEFT VOOR DE HISTORIE VAN ZIJN MERKEN” vind ik in deze discussie over verkoop werkelijk het aller aller slechtste argument van voorstanders. Over oogkleppen gesproken. Het enige sterke steekhoudende argument vind ik tot nu toe van Dutchbird komen die stelt dat FGA financieel ver boven z’n stand leeft en dus AR beter kan afstoten aan iemand die er wel direct voor kan gaan zorgen. Alle ander insinuaties over gebrek aan visie blablabla zijn werkelijk uit de lucht gegrepen om Fiat dagelijks zwart te maken uit frustratie. De Fiat Group is juist een applaus waard met wat ze aandurven vandaag de dag. Een staande ovatie ipv te jammeren dat ze niet net zo’n grote machine hebben als VAG. VAG moet juist oppassen niet verblind te worden door eigen succes, iets wat ik wel zie gebeuren als ik dat ooit mee mag maken.

    @ mezelf +1 😉

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 21:33
    Permalink

    Lusso,

    Ik ben het niet met je eens. De vergelijking met supermerken gaat mank. Kijk bv maar naar Ferrari dat qua identiteit en kwaliteit onder Fiat sterker is dan ooit. Maserati doet het ook niet slecht al is er nog een weg te gaan. Daarentegen is Lambo wel degelijk veranderd in de jaren. Misschien beter maar zeker ook minder karaktervol. Daarnaast lijkt Bugatti nergens op en is Bentley in een aantal gevallen tenminste twijfelachtig.
    Bugatti heeft trouwens niks met historisch besef te maken, wel met de grootsheidswaanzin van ene meneer FP. De auto moest de sterkste, snelste, blablabla, nog meer onzin en daarmee de beste worden.

    Mocht Alfa terug gaan naar het maken van onbetaalbare modellen hebben we daar, behalve het onderkwijlen van een poster of computerscherm, niks aan. Een (klein) massamerk met af en toe een uitspatting als de 8C lijkt me beter.
    Ik hoop dat het merk diep adem haalt en straks met een opvolger voor de 159 komt die alom waardering oproept en qua rijeigenschappen met elke andere auto in z’n segment kan wedijveren. Gezien de Giulietta acht ik die kans reeel.
    Dan maken die paar maanden langer wachten voor een echte Alfa liefhebber niet uit.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 22:47
    Permalink

    Het leuke is dat lamborghini flink ruzie heeft moeten maken voor de Aventador. Audi wilde namelijk een nieuwe V10 met turbo’s voor deze auto. Het Italiaanse personeel en de mensen in Italie die werken voor het merk met de stier wilde dat niet Audi haalde bakzeil maar moest heel veel geld extra uitgeven voor een nieuwe V12 die traditie is in deze auto.

    Overgens als Lamborghini niet door Audi was overgenomen hadden we nooit de Lamborghini Murcielago gehad. Dan had Lamborghini namelijk de door Zagato ontworpen Canto op de markt gebracht kijk maar even op Google, ik vind kwa design de Canto echt heel erg mooi met zijn Zagato design. Ik denk dat luc Donckerwolke ook geen slecht werk heeft geleverd vind alleen de Canto meer Italiaans meer emotie.

    Het schijnt dat 1 man alleen het design niet mooi vond de heer Piech vandaar de Murcielago.
    En wat ik denk is dat Arese onder Sergio niet was gesloten ze hebben de oude Bertone fabriek moeten kopen omdat Arese niet meer
    kon worden gebruikt was al te ver heen. Dit was de rekening van het oude FIAT nog voor het pre Sergio tijd perk, daar was Lancia ook afgeschreven ze zaten in Italie met de handen in het haar bedenk dan ook even dat Maserati en Ferrari nog niet op het niveau zaten waar ze nu zitten.

    Sergio heeft de basis FIAT helemaal weer opgebouwd toen hij klaar was zocht hij naar mogelijkheden voor Alfa Romeo en Lancia er zijn gesprekken geweest met TATA wat in 2008 Jaguar over nam ( met hulp van FIAT) om daarmee samen te werken maar dit bleek al snel te duur en te kostbaar. Daarna volgde ramp jaar 2009 de hele economie stopte ineens overal, merken gingen fajiet zeker zonder staatsteun zouden er nu veel minder merken zijn geweest!

    De meesterlijke zet volgde Sergio nam Chrysler over voor een deel ook dit bedrijf kende hij, het deed hem denken aan FIAT in 2003 dat zo goed als fajiet was. Chrysler was er van de Americian 3 het slechste er aan toe ook dit bedrijf had ZIJN HEIL GEZOCHT BIJ EEN DUITSE ONDERNEMING!!!. Toen dit gelukt was zeg maar vorig jaar was alles rond kon FGA opnieuw beginnen met Lancia en Alfa Romeo met meer kansen meer markten en hele nieuwe technieken en modellen.

    Zelfs Amerika als land word weer een mogelijkheid voor Alfa Romeo maar de producten moeten nu ineens op veel meer markten komen dus worden er andere eisen gesteld aan een produkt.

    Dit is in de geschiendenis al een keer omgekeerd gebeurd bij Alfa Romeo iedereen kent de Alfa 916 GTV/Spider de eerste serie was al zo goed als klaar in 1989 het heeft tot 1994 geduurt voordat het produkt op de markt kwam. Omdat de auto namelijk ook op de Amerikaanse markt verkocht zou gaan worden maar toen Alfa Romeo in 1995 stopte op deze markt was de ontwikkeling niet meer nodig voor dit land. Het enige wat nog aan de American dream doet denken bij de GTV Phase 1 is het 4 spaaks stuur met een Full size Airbag, Phase 2 had een 3 spaaks echt Alfa Romeo stuur met Airbag.

    Ik heb vertrouwen in FIAT ze gaan met Alfa Romeo in 2012 weer naar Amerika dit is een risico die je in 1 keer goed moet doen het produkt moet staan en wat kent een Amerikaan erg goed een SUV.
    Maar meneer de Amerikaanse klant dit is wel een Alfa Romeo SUV dus deze rijd niet als een scheepscontainer hiermee kunt u een bocht maken en in die bocht kunt u ook nog op het gas!

    Alfa Romeo life is Emotion i drive IT!!!

    Ciao Squadra+10

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 23:19
    Permalink

    @AE: niemand zegt hier dat VW, skoda, seat DNA hebben.., dat hebben ze niet nodig. het zou alleen maar in de weg staan voor hun grijze muizen imago. Dat is ook de reden dat VAG een merk als AR wilt hebben, vanwege het bestaan van karakter.Dat DNA is niet iets dat je zomaar opbouwt. Als dat het geval was, verzonnen ze wel een nieuw merk (zoals ze eigenlijk met Seat hebben geprobeerd, wat behoorlijk is mislukt).
    Maar VAG beseft inmiddels wat de waarde van een merk is. en dat je dat dus niet zomaar opbouwt.

    Alfa Romeo vergelijken met supermerken is helemaal niet verkeerd. het gaat nu niet om de auto, zijn prijs of zijn aantallen, maar het gaat om het imago, de merkwaarde van het merk. Een merk als Alfa heeft een rijke historie die niet te vergelijken is met andere merken. Noem het DNA, imago.. of gewoon marketing.

    Marchionne heeft nu al te lang van alles beloofd en geroepen, en behalve wat uitstellen is er nog niets van te merken. Zijn aandacht is volledig op Fiat en Chrysler gevlogen. Natuurlijk moet er geld verdient worden, en natuurlijk moet een merk als Alfa klaar zijn voor een re-introductie in de US, maar de vraag is of hij hier ooit aan toekomt.. of we in 2013 niet weer opnieuw worden geconfronteerd met uistellen of wijzigingen in planning. Mijn vertrouwen is hij inmiddels kwijt, maar ik hoop dat jullie gelijk hebben, en dat we over een tijdje weer een opleving krijgen, met nieuwe echte modellen die het Alfalogo waardig zijn.

    Beantwoorden
  • 13 mei 2011 om 06:57
    Permalink

    een goede auto bouw je niet in 1 jaar. En dat beseft SM ook. Alleen wij zijn te ongeduldig.net als kleine kinderen willen we het liever vandaag dan morgen.

    Beantwoorden
  • 13 mei 2011 om 21:15
    Permalink

    @AutoEdizione: ik ben het met je eens dat er erg veel gejammerd wordt, zo praat je elkaar de put in en wordt het zeker niets. De bedoeling van je website is juist om liefhebbers van Italiaanse auto’s te enthousiasmeren en dat doe je goed, ook al heb je kennelijk veel azijndrinkende bezoekers:)
    Het geklaag over de verouderde 159 met zijn overgewicht en ouderwetse motoren is volkomen achterhaald: qua uiterlijk kan hij nog moeiteloos 2 jaar mee met jongere concurrenten, de 1750TBI en de 2.0JTD zijn ultramoderne prachtige motoren met gunstige milieulabels en het gewicht is iets lager dan bij de introductie en geen kilo zwaarder dan de concurrentie. Topauto, maar het vertrouwen is niet groot, dus is hij vrijwel niet te leasen en dat is essentieel in deze klasse. FGA moet dus een knieval maken richting leasemaatschappijen.

    Dat Europeanen zich niet serieus genomen voelen door Marchionne is begrijpelijk maar de nieuwe realiteit: de fusie met Chrysler en de opkomst van automarkten als brazilie, Turkije en China maken Nederland, Spanje, VK en zelfs frankrijk totaal onbelangrijk, je stemt je modellenpolitiek af op USA, Brazilie etc. Dat zie je bij alle merken op dit moment, zie Audi en BMW met hun SUV’s: ze bouwen wat de Chinezen willen hebben.

    Beantwoorden
  • 14 mei 2011 om 08:03
    Permalink

    @mareblu: ben het helemaal met je eens dat de 159 qua uitstraling nog mee kan. De kans is zelfs groot dat ik de nieuwe minder mooi ga vinden. Aangezien mijn leasecontract binnenkort afloopt had ik in eerste instantie het idee om deze te verlengen tot de Giulia er is. Maar tot mijn verbazing bleek leaseplandirect wel degelijk gunstige tarieven te hebben. Vandaar dat ik de komende drie jaar een 159 1750TBI met Pack Competizione (TI pakket met navi voor een prikkie) in Rosso Competizione ga rijden voor hetzelfde leasebedrag als mijn huidige 159 2.2 JTS distinctive met een termijn van 5 jaar.

    Als dan de Giulia over twee jaar op de markt komt kan ik rustig kijken of dat de juiste opvolger wordt en misschien dat een jaar later het TI pakket dan weer beschikbaar is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.