Alfa Romeo Montreal; Al 40 jaar op eenzame hoogte

Als je denkt aan een exotische coupé vandaag de dag, zullen zelfs jongste autoliefhebbers vol enthousiasme de initialen ‘8C!’ uitroepen vandaag de dag. Misschien zelfs zonder Alfa Romeo als merk verder echt te kenne.

Dit dankzij een geweldig initiatief dat in 2003 het levenslicht zag in Frankfurt. Een hoogtepunt in een tijd dat Alfa Romeo als merk behoorlijk leek te verwateren. Een visioen over een toekomst waarin Alfa Romeo haar rijke geschiedenis weer volop in ere zal herstellen. Een toekomst die vandaag is begonnen met de nieuwe Giulietta. Een toekomst die zich ook zal richten op de VS en Canada.

In 1970 gebeurde eigenlijk hetzelfde. Toen werd in Geneve de machtige oogstrelende Montreal gepresenteerd met techniek van de Giulia als basis. Een ware droom-Alfa in een tijd dat er steeds minder hoop was voor een zelfstandig Alfa Romeo. Dit nog altijd indrukwekkend mooie kunstwerk van Bertone was een coupé waarvan zelfs de rijksten der aarde spontaan begonnen te watertanden. Het ontwerp kwam onder leiding van Marcello Gandini tot stand en werd ook met een Amerikaans publiek in gedachten getekend. Gandini stond met de Miura en de Stratos in die tijd garant voor absolute kunststukken op het gebied van autodesign. Een eerste prototype werd in het Canadese Montreal al in 1967 gepresenteerd op een internationale Expo over de toekomst. Vandaar de naam. De Montreal moest de toekomst van het merk tonen aan het internationale publiek. En met succes want de bestellingen stroomden binnen waardoor de in-productie-name na wat aarzeling toch een feit werd. Door de sterke vraag moest de productie niet alleen in Arese maar ook bij Bertone in Grugliasco en Caselle (TO) plaatsvinden. De grote GT kostte 5.700.000 Lire. Vandaag de dag om te rekenen naar zo’n 50.000 euro. Maar iedereen weet dat deze creatie met V8 in een hedendaags outfit eerder richting de 100.000 zou gaan. Vanaf 1972 ontvingen de eerste trotse eigenaren de sleuteltjes van deze GT volgens vooroorlogse Alfa Romeo traditie. Alfa Romeo kreeg (opnieuw) even mondiale allure en had ambities om ook in de VS een belangrijke rol te gaan spelen als prestigieus merk.

De 2.6 (2593cc)  droge carterpakking 8 cilinder in ‘V’ vorm (90 graden) had ruim 200 pk bij 6500 toeren en was voorzien van een SPICA injectiesysteem.  De motor was een ingetoomde afgeleide van de Corsa Tipo 33 uit de 33 Stradale. De esthetisch bedoelde dominante luchtgaten bij de B-stijl en de vorm van de hoge achterruit, tonen overigens duidelijk hoe Alfa Romeo oorspronkelijk een middenmotor ontwerp in gedachten had voor haar sportieve topmodel. Voor de transmissie bij zo’n grote motor moest Alfa Romeo gaan shoppen (om de kosten te drukken) en kwam men met een 5 versnellings ZF handbak. Het beste in die tijd. De auto woog minder dan 1300 kilo. De grote GT had een top van meer dan 220 km per uur. Vanuit stilstand legde de super Alfa in 28 seconden een kilometer af. De versnellingbak was precies en kort en de motor zeer elastisch en levendig. Een echte Alfa dus ondanks de grotere cilinderinhoud dan de gemiddelde Alfa die destijds in Arese bedacht werd. Dynamisch gezien was de Montreal wel wat minder Alfa en kon de auto te makkelijk uitbreken bij het nodige bochtenwerk. Ook de remmen waren niet het sterkste punt.

De Montreal blonk behalve qua lijnenspel ook uit qua beschikbare kleuren. Geheel volgens de mode van toen -maar eigenlijk tijdloos- kon je de coupé bestellen in mooie varianten blauw, groen, grijs, oranje, zwart en rood. En in de metallic kleuren bruin, zilver, goud en groen. Op de foto in de gallery zie je zelfs ook een unieke witte tussen de assemblagelijn staan. De metallic kleur kostte de klant 140.000 lire extra. Elektrisch bedienbare ramen 100.000 lire en airco 290.000 lire.

In 1977 was het alweer afgelopen voor de Montreal aangezien na 3925 exemplaren en steeds zwaardere economische tijden voor de firma de koek toch echt op was. Wat dat betreft hopen wij dat de vergelijking tussen de 8C Competizione, het huidige Alfa Romeo en de Montreal met het Alfa Romeo van toen, vanaf dat punt ook stopt. Al zien we heel graag een grote coupé ontstaan in de toekomst, op basis van een groot ‘Chrysler’ platform, met datzelfde mooie Montreal DNA. Samen met de 8C zou deze coupé op eenzame hoogte kunnen blijven staan als het gaat om mooiste coupés ter wereld. Netals de Montreal uit 1970. Een echt Alfa Romeo icoon binnen 100 jaar aan rijke automobiel-geschiedenis.

[nggallery id=309]

3 gedachten over “Alfa Romeo Montreal; Al 40 jaar op eenzame hoogte

  • 3 mei 2010 om 14:29
    Permalink

    Heb er een keer mee gereden, was geweldige ervaring. Motor beresterk en maakt prachtig geluid. Onderstel van Bertone onder de maat voor deze auto. Voor de rest een beest van een auto! Waar blijft de opvolger met RWD, 6 of 8 cilinders en prijstechnisch in de klasse van Z4 of 370Z? En niet in beperkte oplage maar gewoon in het leveringsprogramma.

    Beantwoorden
  • 3 mei 2010 om 15:01
    Permalink

    Het originele prototype had trouwens geen V8 maar een gewone bialbero 1600? viercilinder uit de Giulia.., de middenmotor sleuven hadden ook in de proto geen functie… (die montreal ziet er ook wel anders (beschaafder) uit…

    (meestal is het andersom, en is de proto voorzien van een zwaar blok, dat plaats moet maken voor een lichter blok in de productieversie..)

    ik twijfel trouwens of de V8 wel gebaseerd is op de 33 stradale.. volgens mij zijn het 2 1300 viercilinders op een V8 krukas., die weinig met de stradale van doen hadden… wellicht geld dat wel voor het onderblok?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.