Brussel controleert rol Poolse overheid bij samenwerking met Fiat

De gesubsidieerde subsidieert. Daarom voert de EU momenteel een routine controle uit in Polen, in verband met de rol die de overheid daar inneemt in haar samenwerking met Fiat. Fiat investeert daar momenteel namelijk in de FPT motorenfabriek te Bielsko-Biala in de Zuid Poolse regio Silezië. Daar wordt momenteel een populaire compacte Diesel gebouwd (1.3 MultiJet), maar daar komt binnenkort nog een benzinemotor bij. We vermoeden dat het om de uitbreiding gaat van de productiecapaciteit van de TwinAir krachtbron. Deze zal nu steeds vaker toegepast worden namelijk, zoals bijvoorbeeld in de nieuwe Lancia Ypsilon.

De Poolse regering steunt zoals gebruikelijk Fiat daarbij ook in financiële zin. Omdat het een industriële zone van de EU betreft waar nog flink wat subsidie naartoe gaat vanuit Brussel, stuurt men een onafhankelijke commissie. Deze moet beoordelen of de Poolse steun aan Fiat wel verantwoord is en in verhouding staat met de slagkracht van de concurrentie in die regio. Brussel laat wel weten dat het groot voorstander is van extra investeringen, maar dat in de regio’s waar Europees belastinggeld heengaat, de verhoudingen belangrijk zijn en dus geen scheefgroei mag ontstaan. Vooral bij een sector als de autoindustrie houdt men dat scherp in de gaten.

Fiat Powertrain Technologies Poland Sp.zo.o. staat in een gebied waar volgens artikel 107, paragraaf 3, letter a) van het Europese verdrag nog sprake is van een grote werkeloosheid en men dus regionale steun mag ontvangen tot 40% bruto-subsidie-equivalent. De regionale overheidssteun in investeringsprojecten van meer dan 50 miljoen euro kent een lagere maximale steun. Het gaat hier om een totale investering van 180 miljoen euro. De Poolse overheid wil daarvan 40,9 miljoen bijdragen in de vorm van belastingverlichtingen, bijdrage personele kosten, een directe bijdrage en de verlening van subsidie ten bate van een innoverende economie. Begin vorig jaar is dit plan voor ondersteuning al ingediend bij de Europese Commissie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.