‘C-EVO2’ heet ‘Compact Wide’

De Giulietta heeft als platform een veelzijdige basis… Heel veelzijdig.

Al een tijd terug kwamen wij met gerucht naar jullie toe over ‘C-Evo2’. We wisten nog niet helemaal waar de klepel hing van de klok die wij in de verte hoorden luiden, maar een ding was zeker; Het gaat om een platform van hoge kwaliteit, dat een stevige basis biedt voor een belangrijk deel van de plannen voor de wederopstanding van Chrysler en de uitbreiding van FGA merken. De productie van deze technische infrastructuur zal naar verwachting vooral vanaf 2013 grotere vormen aannemen bij de ontwikkeling van splinternieuwe modellen. In een interview liet Marchionne onlangs al doorschemeren dat de naamgeving van de diverse platformen in ‘Jip & Janneke’ taal is gedaan, die in Detroit des te duidelijker zal overkomen. Wat voor ons groot is, wordt in de VS namelijk als compact beschouwd.  Het C segment zal ‘Compact’ genoemd worden en alles wat op die basis grotere vormen aanneemt  ‘Compact Wide’. Een tweede variant van de C-Evo dus.

Volgens insiders die uit de school klappen tegenover Automotive News, is FGA in Italië momenteel de basis aan het afwerken voor de toekomst. Tegen 2014 moeten er inmiddels een miljoen auto’s per jaar van de band gaan rollen met dit platform als ondergrond. Dit ‘Wide’ platform zal 700.000 keer per jaar door Chrysler/Dodge/Jeep geleend worden in de diverse fabrieken daar. Ondertussen zullen 300.000 platforms per jaar in Europa van de band rollen als ‘Compact’ en ‘Wide’. De nieuwe Jeep Cherokee die ook van de ‘Wide’ gebruik zal gaan maken, zal uiteindelijk ook in Europa bij de FGA dealer komen te staan.   

Aangezien de kosten voor de productie van nieuwe modellen voor 30-35% in het platform gaan zitten, lijkt dit de ‘besparingsjackpot’ te zijn waar Marchionne zo hard naartoe heeft gewerkt. Dezelfde reden waarom grotere concurrenten momenteel met gemak hogere productieaantallen halen dan FGA momenteel. In de VS zullen in eerste instantie 7 modellen ontstaan op het ‘Wide’ platform.

Op 21 april zal Marchionne het nieuwe plan voor FGA tot 2014 tot in detail aan ons voorstellen. Daarin zal bijvoorbeeld staan hoe de opvolger van de Bravo ook gebruik zal gaan maken van het ‘Compact’ platform (C-Evo) en hoe andere Italiaanse modellen de ‘wide’ als basis zullen hebben. Hierbij valt volgens de Corriere della Sera in een artikel van gister te denken aan opvolgers van grotere modellen voor Lancia, Alfa Romeo en zelfs Fiat. 

Wij noemen vast twee namen om in de sfeer te komen; Giulia en Thema.

12 gedachten over “‘C-EVO2’ heet ‘Compact Wide’

  • 17 februari 2010 om 10:30
    Permalink

    En daarmee is de Giulietta de kern van de gehele FGA-Chrysler organisatie geworden. Mooi en helder verhaal dat goed uiteenzet hoe de modellenstrategie vorm krijgt.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2010 om 17:14
    Permalink

    “De nieuwe Jeep Grand Cherokee die ook van de ‘Wide’ gebruik zal gaan maken, zal uiteindelijk ook in Europa bij de FGA dealer komen te staan.”

    Volgens mij is het ‘compact wide’ platform te …euh… compact voor de Grand Cherokee.
    Ik dacht zelfs dat de nieuwe Grand Cherokee op het zelfde platform staat als de huidige Mercedes ML.

    Wat ik wel als mogelijkheid zie is dat de opvolger van de Cherokee/Libery of eventueel die van de Compass/Patriot gebruik zullen maken van het Compact Wide platform.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2010 om 17:18
    Permalink

    Check*Edit* die bedoelde ik. 🙂

    Beantwoorden
  • 17 februari 2010 om 17:24
    Permalink

    Graag de Thema terug..heel goed als ze die naam weer gebruiken en Giulia is een prattige naam voor een schoonheid..superrr

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 00:06
    Permalink

    Weet iemand of dit onderstel voor RWD kan zorgen denk het wel als het ook in 4WD kan.

    De nieuwe Alfa Guilia is daar nu al wat over bekend binnen FGA.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 10:13
    Permalink

    Er komen enkele GT’s op basis van deze wide. Sommigen zeggen een Giulia GT en een Lancia Fulvia CC.

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 10:21
    Permalink

    RWD logisch? Daar de motor in dit platform waarschijnlijk in de breedte zal liggen en bij een RWD platform de motor normaliter volgens mij in de lengte ligt?

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 12:57
    Permalink

    Dat heb ik wel vaker gehoord……(platform 159?) Wat overigens niet wil zeggen dat ik ervan uit ga dat het niet kan….;-)

    Buiten het platform; waar komen de versnellingsbakken en motoren vandaan welke in de lengterichting geplaatst kunnen worden?

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 13:01
    Permalink

    @rboudewijns: Klopt inderdaad, het Premium platform heeft dezelfde mogelijkheden. Alleen hebben ze het daar helaas nooit benut. Ik denk dat de nieuwe V6 alleen in lengterichting kan worden geplaatst, de 1750 en C635 zullen misschien misschien moeten worden aangepast.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.