‘C635’ vanaf vandaag in productie!

cambio_manuale_fpt_c635_1

FPT is begonnen met de productie van de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

Een unieke gebeurtenis, aangezien deze ‘DDCT’ bak een geheel eigen recept zal zijn. De meeste autofabrikanten die dit vandaag de dag in hun modellen verwerken, shoppen daarvoor namelijk in Duitsland. VAG haalt zijn niet onomstreden DSG (er wordt geen VW minder om verkocht) bijvoorbeeld weg bij Borgwarner. Andere fabrikanten wenden zich to Getrag en ZF bijvoorbeeld.

Nee, het Italiaanse Dual Dry Clutch systeem is dus homemade technology van FPT. We nemen echter aan dat men bij het FPT onderzoekscentrum in Pomigliano, niet het hele wiel opnieuw heeft willen uitvinden. Zoals we destijds wisten te melden op Alfablog.nl, zal de nieuwe C635 bak op de MiTo Multiair debuteren. Later ook op andere B,C en D segment auto’s van de merken Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Dodge en Chrysler. Het DDCT systeem zal een koppel aankunnen van 350Nm, wat dus ook betekent dat een toekomstige dikke V6 benzine en diesel motor gerust aangesloten kan worden. Knowhow dat FGA tot voorkort nog niet in bezit had. Bij de codenaam C635, staat de C voor Cambio (versnelling), de 6 voor het aantal versnellingen en 35 voor de 350Nm koppel.

Kosten voor dit project? 500 miljoen euro voor 1900 nieuwe machines op een oppervlak van 35.000 vierkante meter en 1100 man personeel. De productielocatie is de fabriek in Verrone, in de provincie Biella, niet ver van Turijn. Vanaf dag 1 kunnen er 400.000 per jaar van de band rollen. Zodra alles goed loopt kan men zelfs naar een verdubbeling van dat aantal toe werken, dus 800.000 per jaar. Kenmerkend tijdens de productie zijn de 100% controles, uitvoerige tests en de meest moderne termische behandelingstechnieken (zie Google).

Dit project is zó belangrijk dat zelfs de provincie en regionale overheden FGA hier financieel in steunen. Rond de fabriek in Verrone, die gebouwd is in 1974, is ook de infrastructuur grondig aangepakt i.v.m. bereikbaarheid.

De handmatige zesbak  is al in productie en zal straks leverbaar zijn op de MiTo Multiair. In verband met de komst van deze bak zullen enkele motoren uit het programma van FGA geschrapt gaan worden. De 165pk 2.0 MJet, de 190pk 1.9 biturbo MJet (Fiat Bravo en Lancia Delta) en ook de 210 pk 2.4 MJet (Fiat Croma, Alfa Romeo 159, Brera, Spider).

[nggallery id=61]

6 gedachten over “‘C635’ vanaf vandaag in productie!

  • 10 oktober 2009 om 16:51
    Permalink

    Weet iemand waarom die motoren worden geschrapt?.. zie het verband even niet zo… die 2.4Mjet is de snelste diesel uit het het alfa/fga gamma… lijkt me een vreemde zet, of komt daar iets anders voor in de plaats? (dromend van een V6 Multi-ari Diesel?)

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2009 om 19:49
    Permalink

    Klinkt weeral allemaal heel veelbelovend 😀

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 00:33
    Permalink

    100% controle? Ze hebben in Italie zeker geen avonddienst op de vrijdagavond? 🙂
    90% is op zo’n avond al een hele prestatie. 😉

    Kleine typo, Borgwarner is Amerikaans, maar boeit eigenlijk niet echt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.