De eerste nieuwe Lancia-Chrysler is klaar!

Dat staat vandaag in de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Het gaat dus niet om een Delta met Chrysler badge, maar om een totaal nieuw model die beide merken vanaf dag één samen zullen delen. Sergio Marchionne heeft deze week namelijk achter de schermen de opvolger van de Chrysler 300c getoond aan de dealers van dat merk. Volgens het bericht hebben voornamelijk Italiaanse ontwerpers zich over het nieuwe vlaggenschip uit het E segment ontfermt. Deze ontwerpers zijn samen met CEO Olivier François aangesteld over het Amerikaanse merk. Zoals we reeds hoopten is het hierdoor zeer aannemelijk dat de huidige designtaal van Lancia (Delta) in grote mate terug te vinden is op de eerste nieuwe Chrysler (Lancia) onder regie van Marchionne. De opvolger van de Thesis en 300c heeft onder andere een in de lengte geplaatste 6 cilinder Pentastar en achterwielaandrijving. Zo komt er een MultiAir uitvoering met 280 pk en 20% minder brandstofverbruik dan gewoonlijk het geval zou zijn. De grote nieuwe Chrysler zal voor een dikke 90% identiek zijn aan het topmodel van Lancia.

De nieuwe 300c komt reeds eind dit jaar op de markt en zal het boegbeeld worden van het nieuwe Chrysler.

10 gedachten over “De eerste nieuwe Lancia-Chrysler is klaar!

  • 4 september 2010 om 09:03
    Permalink

    Ik ben erg benieuwd hoe de auto eruit zal zien. Ofschoon Italianen zich met het ontwerp bemoeid hebben, zullen ze er toch rekening mee hebben moeten houden dat de Amerikanen een andere smaak hebben.

    Hopelijk kan de auto ervoor zorgen dat het vlaggenschip van Lancia eindelijk eens een goed alternatief voor de Duitse brigade zal zijn. Achterwiel aandrijving met dikke motoren is een goede stap in de juiste richting. Dan ook nog een nieuwe 8.32 en we hebben een nieuwe droomauto.

    Ook de Italiaanse regering kan dan weer Italiaans rijden. Ik vind het altijd enorm jammer dat de Italiaanse ministers / staatshoofden in auto`s rijden die niet uit hun eigen land komen.

    Beantwoorden
  • 4 september 2010 om 09:18
    Permalink

    toch denk ik dat Lancia desgin nu al heel goed ligt in de VS. De Delta wordt door de meer trendgevoelige Amerikaan heel mooi gevonden.

    Beantwoorden
  • 4 september 2010 om 11:15
    Permalink

    @Ferry832: De ’top’ rijdt in het algemeen in een Quattroporte, stijlvoller kan het niet …..

    Beantwoorden
  • 4 september 2010 om 14:47
    Permalink

    @Nuvola: Dat wist ik niet, ik dacht dat ze over het algemeen Audi rijden. Je hebt gelijk dat de Quattroporte de meest stijlvolle auto is in het hoge segment. Ben benieuwd naar die opvolger op termijn.

    Beantwoorden
  • 5 september 2010 om 11:09
    Permalink

    hm… om de rijke historie van het merk te onderstrepen zou het introduceren van een achterwielaandrijver nou niet echt het eerste zijn dat in me opkomt. Daar zijn ze na de Flaminia van afgestapt.

    Beantwoorden
  • 5 september 2010 om 12:41
    Permalink

    Eens met Dino, kijkend naar de rijke historie geen logische stap. Kijkend naar de huidige trend in de toekomst (downsizing, hybride) evenmin logisch om de komen met dikke motoren. Zelfs in de USA zet die trend nu in, dus met dit model zijn Chrysler en Lancia bepaald niet innovatief/modern/onderscheidend. Het lijkt eerder een wanhopig compromis tussen 2 werelden (EU en USA), iets waarmee tot op heden geen enkele fabrikant succesvol is geweest. Laten we hopen dat dit bericht niet klopt of dat het slechts een 1e snelle noodgreep is.

    Beantwoorden
  • 6 september 2010 om 09:08
    Permalink

    Toch vind ik een V6 met MultiAir en MultiJet2 aardig innoverend te noemen. En een topmodel als boegbeeld is nu eenmaal een must in deze wereld van BMW, Aud e.d.

    Maar een compromis is het idd wel in een bepaald opzicht.
    Ik weet zeker dat de nieuwe 300c namelijk al een heel eind in ontwikkeling was. Te ver om af te blazen. Daarom is FGA er in meegegaan en heeft het de kans gegrepen om de auto terug naar de tekentafel te sturen voor vele aanpassingen. Een ideaal compromis want zo kan Lancia toch nog aan een topmodel komen zonder dat het opnieuw een bak geld hoeft te verliezen zoals met de Thesis. Voor Alfa Romeo is het niet geschikt bevonden en zoekt men naar mee onderscheid. Dat onderscheid komt straks met de nieuwe Maserati waarin heel andere techniek zal zitten.. Als AR dan goed boert kan er zomaar een nieuw Milanees vlaggenschip komen. Ik denk met coupé-achtige lijnen. Een super bolide.

    Deze auto heeft dus achterwielaandrijving omdat het geen Lancia is. maar daar kan zelfs ik als Lancia-gek niet echt mee zitten. Zolang de stijl maar gegarandeerd is voor deze ‘Flaminia’ en er ooit ook een echt lekkere Fulvia coupé komt voor de Europese markt op basis van de nieuwe Alfa Spider.

    Beantwoorden
  • 7 september 2010 om 23:43
    Permalink

    @Auto Edizione: Tja, als je bedenkt dat er nooit een nieuw vlaggeschip zou zijn gekomen als opvolger van de Thesis als Chrysler niet zou zijn ingelijfd, dan is deze achterwielaangedreven V6 nog niet zo’n slecht compromis, integendeel! Laten we er maar het beste van hopen:)

    Beantwoorden
  • 8 september 2010 om 09:10
    Permalink

    Dat hopen wordt steeds moeilijker Mareblu.. Er zijn scoop foto’s van een FL van de 300c in de omloop. Dat kan en mag geen nieuw model genoemd worden wat mij betreft…laat staan een Lancia. 🙁

    Beantwoorden
  • 8 september 2010 om 10:37
    Permalink

    @AutoEdizione: Nou, ik heb de scoop foto`s van de nieuwe 300C op google opgezocht en inderdaad, de hoop is een stuk minder geworden.

    Lijkt enorm op het huidige model en als daar een Lancia badge op komt te staan noem ik dat lachwekkend. Wat mij betreft is Lancia dan echt overleden en alleen de naam bestaat nog. Hier zullen ze geen potten mee gaan breken.

    Voor mij persoonlijk is het allemaal zeer frustrerend. Ben een echte Alfa en Lancia liefhebber en hoop op goede voortzetting maar zie het allemaal met lede ogen aan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.