De verleidelijk goede Alfa Romeo Tonale Hybrid

Alfa Romeo Tonale Hybrid is mild en iets minder wild.

We reden onlangs de Tonale Hybrid in de 160 pk Veloce uitvoering. Deze extra editie van met 160 pk bovenop de 130 pk kun je zien als het topmodel zonder stekker. We proberen in dit verslag dan ook zo min mogelijk over die gestekkerde ‘biscione’ (de Plug-in Hybrid Q4) te reppen. Hij is namelijk al een paar maanden in het land (we hebben een alvast een proefrit gemaakt) en mamma mia wat een topmodel is dát! Maar dat bewaren we voor een andere keer. Zet dat trouwens de Hybrid buiten spel? Misschien vanuit Nederlands zakelijk perspectief een beetje, maar we beseffen heel goed dat Alfa Romeo niet zonder deze milde Hybrid kan. Sterker nog het is op het moment van schrijven het model dat het merk weer eindelijk aan hogere verkoopcijfers heeft geholpen op alle Europese markten. Een verdrievoudiging van de verkoop gedurende het eerste kwartaal van 2023. In Pomigliano d’Arco staat de assemblagelijn dan ook nooit stil, in tegenstelling tot andere productielocaties. En hoe mild deze hybride ook is qua elektrische ondersteuning, de 1.5 160 pk voelt lichtvoetig en snel aan.  

Echte Alfa… sowieso qua design.

Dat is dus alvast heel erg Alfa. Want wij liefhebbers hebben natuurlijk allemaal maar één prangende vraag rond de Tonale; Rijdt het als een echte Alfa Romeo? Voordat we dat beantwoorden beginnen we even bij wat we allemaal al weten. De Tonale was een instant hit op het gebied van design. Dat laatste had enkel als nadeel dat het je als fan mateloos frustreerde dat er lichtjaren voorbij leken te gaan sinds de onthulling van het prachtige concept in het verre 2019. Laten we het erop houden dat dit alles met de fusie van FCA met PSA te maken heeft dat op datzelfde moment in gang werd gezet. De Tonale is zoals we al vaker hebben gezegd een overgangsmodel. Terwijl de Chinese en niet-Chinese concurrenten dergelijke snelgeld-modellen uitpoepen alsof het niets is, hoorde je de krekels luidkeels tsjirpen in Italië. Gelukkig is het lijnenspel zoals dat van de Tonale, een fenomeen dat eerder verjongd dan verouderd naarmate de tijd vordert. We zien een intelligente en typisch Italiaanse evolutie van Alfa’s DNA, dat feilloos is vertaald in iets alledaags als een compacte SUV. De zes ‘ogen’ in het front zijn terug van weggeweest en zullen op heel het gamma voorlopig het familiegezicht gaan vormen van Alfa Romeo (ook op de aanstaande kleine B-UV). Een goede keuze na jaren van een misschien wat minder uitgesproken merkprofiel. 

Bijna een echte Alfa qua dynamiek.

De Tonale 160 Veloce is een in de eerste plaats een allemansvriend. De auto is netjes afgewerkt van binnen en heeft alles wat een modern mens verwacht. Meer zelfs dan de Giulietta destijds (2010) ten opzichte van de concurrentie. Het stuurgevoel is direct (wordt zwaarder naarmate je sportiever rijdt) en wat ons opviel is dat de (instelbare) vering/demping behoorlijk sportief is. Tot hier lijkt de auto in alle opzichten een waardige opvolger van de Giulietta te zijn. Het respons van de 7-traps automaat vonden we echter iets minder des Alfa. Het reageert namelijk niet altijd even direct, vooral in Neutral, de stand die je het meest gebruikt tussen huis en kantoor. Maar geen nood voor wie veel hecht aan scherper rijden. Gebruik de prachtige aluminium flippers en je gemoedstoestand is alweer anders. De 1.5 kun je als je dat wenst mooi hoog in de toeren jagen en is dankzij de hybride ondersteuning eigenlijk nooit echt onzuinig te noemen ondanks sportiever rijdgedrag. Al met al vinden we deze Tonale Veloce totaal niet teleurstellend en voldoende volwaardig. Vooral als je kijkt naar het segment waarin we ons bevinden. Bovendien heeft Alfa Romeo tegenwoordig wél alles in huis, want nogmaals voor wie alleen het optimale wenst… Kijk uit naar de slang met stekker in z’n bek! Die auto kan zelfs Stelvio-rijders verleiden. 

  

De techniek.

Deze versie heeft onderhuids een nieuw 48 Volt hybride systeem met een capaciteit van 800 Wh en een maximum vermogen van 22 kW. De accumulator heeft een totale inhoud van rond de 11 liter, een energiedichtheid van 73 Wh/l en vermogen van 2 kW/l. De elektromotor levert vermogen aan de cardanas en ondersteunt de motor onder specifieke omstandigheden, waardoor het verbruik en de uitstoot wordt gereduceerd. Het zou gaan om een parallel systeem waarbij de elektromotor vermogen kan leveren terwijl de verbrandingsmotor dat ook doet. Dit houdt tevens in dat er regeneratief geremd kan worden net als met een EV. Dat levert energie op in de accu, verlaagt het brandstofverbruik, en is levensduur verlengend omdat de remmen minder worden belast.

Opstap naar elektrisch.

De Tonale Hybrid is enkel bij hele lage snelheid elektrisch te noemen. Dus bij het langzaam manoeuvreren en stapvoets filerijden bijvoorbeeld. Ook wel e-Parking, e-Queueing, e-Creeping genoemd. Op die momenten wordt er dus geen brandstof verbruikt. Bij het verzoek om meer vermogen doet de verbrandingsmotor met veel souplesse z’n aandeel. De elektromotor brengt echter ook z’n vermogen over op de auto en is niet louter ter ondersteuning van de motor. Dat levert een dynamisch en efficiënt voordeel op, dankzij een P2 opzet/positie tussen verbrandingsmotor en 7-traps transmissie. De aanwezigheid van een ondersteunende onafhankelijke koppeling tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor, zorgt ervoor dat wanneer het vermogen volledig elektrisch wordt geleverd, deze overgang automatisch en geheel soepel verloopt, zonder dat de verbrandingsmotor nog onnodig energie levert. De elektromotor van 48 V staat garant voor een maximaal vermogen van 15 kW/ 20 pk en een maximaal koppel van 55 Nm. Dankzij een overbrengingsverhouding van 2.5:1 echter, is de elektrische koppel overdracht op de as richting de versnelling 135 Nm. Onder de kap van de Alfa Romeo Tonale Hybrid ligt in basis een 130 pk 1.5, maar er is dus ook deze 160 pk versie met een maximum koppel van 240 Nm. Het verschil zit in de VGT (turbo met variabele geometrie) turbo die de turbolag verkleint en het koppel en de efficiëntie bij lage toeren vergroot.

7 gedachten over “De verleidelijk goede Alfa Romeo Tonale Hybrid

  • 5 mei 2023 om 13:23
    Permalink

    Zeker van voor en van binnen een erg mooie auto. Voor Nederland met aangescherpte opgehoogde BPM is de auto eigenlijk een paar jaar te laat. Nu moet je een plug-in leveren om nog betaalbaar te zijn. Wachten is ook op kleinere versie, Mito of andere naam. Alleen zal dat met PureTech motor worden. Jammer toch dat FCA een uitstekende GSE heeft ontwikkeld en eerst zelf te traag heeft geleverd (had vanaf 2016 gekund in alle modellen, zelfs basisversie Giulia).
    Ook te laat voor de Tipo met deze techniek. Als die er in 2018 was geweest was het een zeer aantrekkelijke aanbieding geweest. Nu was ie eigenlijk te duur en ik begrijp inmiddels ook niet meer leverbaar in Nederland. In België wel maar daar is de 3 cilinder GSE vanaf €20.000 te koop, deze mild hybride voor €10.000 meer en dat verschil is erg groot. Jammer. Had ‘m graag als opvolger van mijn huidige Tipo gezien. Maar die kan nog heel lang mee.

    Beantwoorden
  • 5 mei 2023 om 15:40
    Permalink

    Tipo is een ZWAAR! ondergewaardeerd model de Fiat Tipo is zeer betrouwbaar en extreem ruim. De Italianen maken vandaag de dag zeer goede auto’s alleen niet meer afgestemd op de Nederlandse markt die door overheid compleet debiel is geworden! en totaal niet meer belangrijk in aantallen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 5 mei 2023 om 16:33
    Permalink

    Ik rijd sinds een goed half jaar met een Tipo cross Hybrid, en ik moet zeggen, nog geen seconde spijt van gehad! Hij koste mij dik 20.000 Euro. (dankzij overname van mijn 8 jaar oude 500 en een korting van 10%) In België is de Tipo een veel geziene verschijning op de weg. Volkomen terecht!

    Beantwoorden
    • 6 mei 2023 om 16:31
      Permalink

      Veel plezier! Zeker een fijne auto, ik rij met veel plezier in mijn 2017 T-jet, inderdaad ruim, comfortabel en betrouwbaar. Voor mij was het echter bovenop die T-jet nog €25.000 bijleggen voor compleet uitgeruste versie (Incl. Achteruitrijcamera, noodremsysteem, metallic lak). Dat vond ik een te groot verschil, die van mij kent na 100.000 km geen gebreken en nauwelijks gebruikssporen. Alleen had mijn partner best graag automaat gereden en ik ben benieuwd hoe zuinig ik had kunnen rijden. Met de T-jet tussen de 5.8 en 6.3 liter/100 km. Denk met de hybride onder de 5.0.
      Ciao!

      Beantwoorden
  • 7 mei 2023 om 22:54
    Permalink

    NB Die SUV’s van Alfa .. het wordt niks op de langere termijn. Kansloos. Te zwaar, te weinig stroomlijn. Subsidieslurpers. Dan nog PHEV, ook oud. Dan komt er nog een grote SUV voor de USA. Een Capo (Imparato) die verklaart dat wazige modellenpolitiek nu eenmaal maakt wat Alfa is… dit beleid draait Alfa de nek om in 2030.

    Beantwoorden
    • 12 mei 2023 om 13:16
      Permalink

      De Tonale is dus ook niet voor de langere termijn bedoeld (geschikt ook niet idd). Een tussenstap naar volledig elektrisch in 2027. Prima auto, niet 100% Alfa en daarom nu ook voor een breder publiek geschikt. De echte petrolheads die van scherp sturende auto’s houden worden minder in aantal. De Tonale is gewoon een erg mooie auto, die gewoon prima rijdt, voor veel autokopers gewoon voldoende. Wat 2030 brengt? Niemand die het echt weet, maar China zal de boventoon voeren, alle Europese merken zullen het zwaar krijgen. Je staat versteld wie er inmiddels kiezen voor een Hongqi. Mensen stappen uit hun Panamera, X5 en Q7 om zich toch echt aan deze Chinese overgestileerde, Lelijke Lomperik te wagen. Die overigens wel meer dan prima in elkaar geschroefd is.

      Beantwoorden
  • 28 mei 2023 om 19:20
    Permalink

    Niels van Roij heeft deze week bij AW de Tonale ook gefileerd. Zijn uitspraken zijn vaak controversieel of politiserend. Nu is het overgrote deel van de reaguurders het eens Niels. En terecht.
    Wij willen dat Alfa overwint niet overleeft. Of erger.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.