Dit is de Fiat Aegea

aegea

Fiat Aegea heet het project voorlopig van de nieuwe compacte sedan uit Lingotto. Of beter gezegd de sedan uit Bursa, die op de salon in Istanbul (foto’s) dus als concept getoond wordt en dus tijdelijk Aegea heet. Een moeilijke naam waarvan we als AutoEdizione zijnde vooral de optisch versmolten eerste twee letter kunnen waarderen. Volgens Fiat Europa baas Alfredo Altaville zal de sedan pas in het najaar op definitieve wijze aan de wereld getoond worden…

aegea c

Het klinkt een beetje alsof FCA wil polsen welke kant het op moet. Consistent zijn in stijl en concept is buiten de duidelijke vormen van de niche die ‘500’ heet, namelijk altijd een probleem geweest voor Fiat en daar brengt deze Aegea nog zeker geen verandering in. Familietrekjes van de Dodge Dart zijn duidelijk zichtbaar en eerlijkheidshalve zien we er daarom ook eerder een succesvolle compacte instapper voor de Amerikaanse fans van dat merk in, dan dat we heel Italië dit zal omarmen als een vierdeurs van eigen bodem. Dit ondanks dat Fiat wel degelijk plannen heeft om ook in Europa een slag te slaan met dit project. Vooral wanneer in 2016 de SW en de vijfdeurs hier aan toe worden gevoegd. Kortom het is een belangrijke investering en een ultieme poging om nog iets voor de massa te kunnen betekenen. Dit ondanks dat Marchionne zelf vooral roept dat Fiat het niet in z’n hoofd zal halen om dat nog te proberen. Waarschijnlijk zorgt de productie in Turkije vooral voor nieuwe kostenbesparende mogelijkheden.

aegea b

We schreven na de eerste teaser al over de hypothese dat Fiat wellicht een rechtstreekse aanval wil uitvoeren op de Koreaanse concurrentie, waar het ook in eigen land veel last van heeft. Bij het zien van de Kia-achtige grille en vormgeving, wordt die aanname enkel sterker. Echt origineel is het dus niet en vooral ook niet zozeer typisch Italiaans. Project Aegea zal technisch verder precies hetzelfde in elkaar steken -ook motorisch en qua transmissies- als andere modellen op het B-Wide platform (500X, 500L, Renegade). De naam Aegea is overigens een vernoeming van een havenstad uit de oudheid dat in Turkije tegenwoordig Yumurtalik heet (provincie Adana). Is deze auto een slimme zet? Qua optische identiteit misschien wel voldoende voor de Turkse markt, maar bij ons zal Fiat helaas toch echt uit een heel ander vaatje moeten tappen vrezen we. Gelukkig is de achterzijde wel behoorlijk geslaagd, evenals de lijnvoering aan de zijkant. Vooral het front vraagt in onze ogen om een andere oplossing en een meer ‘eigen’ gezicht.

[nggallery id=1097]

12 gedachten over “Dit is de Fiat Aegea

  • 21 mei 2015 om 18:49
    Permalink

    Prima model! Ik vind vooral het zijaanzicht zeer geslaagd met opvallend ranke dakstijlen. Daarbij ontbreekt de modieuze sterk oplopende raamlijn aan de zijkant waardoor je in de auto prima zicht rondom zal hebben. De neus vind ik niet slecht en zet er zeker geen 500 neus op. Alleen de grille, die is meer Ford dan Fiat, daar mag nog een slagje worden geslagen.
    Wat mij betreft zijn alleen de achterlichten minder geslaagd. Maar daar gaat het vooral om wat de Turken en Chinezen mooi vinden. Als de SW maar wat strakkere achterlichten krijgt :).

    Beantwoorden
  • 21 mei 2015 om 19:11
    Permalink

    Ik vind hem ook wel geslaagd. Niet karakteristiek Italiaans, maar beslist een prima sedan. En gelukkig heeft hij geen snor 🙂

    Beantwoorden
  • 21 mei 2015 om 20:43
    Permalink

    Ik denk dat ik veel concurrenten mooier vind dan dit. Strakker en consistenter qua lijnvoering en bv ook mooie LED techniek in de koplampen. Dit is te veel een kluts zoals Opel dat ook deed met de Adam. Kijk bv naar VW, Renault en Ford. Die volgen een eigen koers. Waarom kan Fiat nu plots niet meer wat ze altijd konden en met succes. Ik hoop dat dit nooit naar de EU komt in deze hoedanigheid.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2015 om 21:10
    Permalink

    Wat is dan de concurrent bij VW/Renault/Ford? De Passat, Laguna en Mondeo lijken me toch twee prijsklassen hoger te liggen dan deze auto. Met name de vormgeving van de Mondeo bevalt me niet, dan liever deze. Maar ja, zoals vaak, over smaak valt niet te twisten.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2015 om 23:43
    Permalink

    Prima auto.
    Fiat heeft met de 500 modellen veel personaliseringskeuze. Die zijn wat duurder.
    De andere modellen meer als prijsvechter. Deze auto hangt goed tussen b en c klasse in. Goede dubbele strategie voor Fiat.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2015 om 09:17
    Permalink

    Best wel geslaagd hoor maar niet echt voor de west-Europese markt denk ik. Overigens zeker ook niet voor de Amerikaanse fans zoals gesuggereerd wordt. Het wordt de basis voor de nieuwe kleine Chrysler.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2015 om 15:42
    Permalink

    Prima ontwerp vind ik ook. Niet heel uitzonderlijk of oogverblindend en super origineel. Maar eerlijk is eerlijk, de Linea was dat natuurlijk ook niet. Maar dat is in dit segment wellicht ook niet de sleutel tot succes. Vergeet ook iet dat veel merken, vooral de Aziatische nog steeds rijkelijk winkelen in de diverse (Italiaanse) magazijnen, danwel Europese ontwerpers in dienst hebben. Soort van fusion cooking….. Het wordt dus moeilijker om heel uitgesproken origineel te zijn.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2015 om 20:43
    Permalink

    Heeft dan niemand de double bubble gezien? En in reactie op Lancia4ever: De Italianen doen en poging een wereld auto meer te zetten die ze in en veertigtal landen op de markt willen brengen. Okay, niet het meest onderscheidende design, maar zeker netjes. Maar cash is King en als het lukt kunnen ZE weer investeren in mooie dingen maken. Denk dat de volgorde klopt.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2015 om 20:49
    Permalink

    Neus eigenlijk ook wel ok. Tenminste niet zo’n over gestyleerde rondingen en overdreven vouwen die doorlopen over de flanken. Gewoon rechttoe rechtaan anno nu. Dat was toch de opzet? Missie geslaagd zou ik zeggen.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2015 om 18:25
    Permalink

    Als ik nu binnenstap bij Fiat is er niets dat een alternatief is voor een Golf, Focus etc. Het lijkt me namelijk dat dit model daar een alternatief voor is? Tenminste de sedan modelen daarvan.

    Als ik de site van Dodge bekijk, dan vind ik die Dart nog helemaal niet zo gek. Even in gedachten houdend dat een auto in deze klasse een vervoersmiddel is waar styling soms minder belangrijk is.

    Wel denk ik dat ze de auto wat meer Italiaans mogen maken. Beetje smaakvollere grille en lichten en wat Italiaanse flair in het interieur. Als ze dan ook nog een beetje Italiaans karakter in het rijden kunnen leggen, zou ik zelfs als Alfa liefhebber deze auto nog overwegen.

    Groet,
    Rob

    Beantwoorden
  • 3 juni 2015 om 22:04
    Permalink

    Model zeker geslaagd misschien ook als abarth ? Fiat flikt het hem weer Deze mag er zijn . Niet leverbaar in Nederland dan maar importeren vanuit Italie

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.