Home » FCA

Elkann rekent op sterk FCA na huidige crisis

21 mei 2020 13:21 4 reacties

‘Een akkoord dat in steen gebeiteld staat’. Zo noemde John Elkann tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering de aanstaande samenwerking van FCA met PSA. Een samenwerking die door de Corona-crisis, door de kleinzoon van Agnelli, alleen maar als ‘nog noodzakelijker’ is aangeduid. De sector beeft op z’n grondvesten en lijdt historisch grote verliezen. Verliezen die gecompenseerd dienen te worden. Daarom vraagt FCA, evenals de Franse concullega’s PSA en Renault, de staat nu om extra miljardenondersteuning via de bank Intesa Sanpaolo. Het gaat om een lening van 6,3 miljard, om de industrie draaiende te houden, maar vooral ook om (extra) dividenduitkeringen aan aandeelhouders te kunnen garanderen in aanloop naar de Frans-Italiaanse fusie.

Dat laatste is voor veel Italianen momenteel een feit met een stevige bijsmaak. De economie van Italië beleeft momenteel een nieuw dieptepunt. Dat het financieel gezonde FCA nu een dergelijke som vraagt, terwijl het haar (kleine beetje) belasting afdraagt in Nederland, zorgt voor een golf van kritiek en een gevoel van argwaan in een toch al Eurosceptisch klimaat. Want wat is er behalve een groot aantal fabrieken nog daadwerkelijk Italiaans aan FCA? FCA’s belangrijkste afzetmarkt is bovendien de VS.

Maar Elkann noemt het allemaal pure noodzaak, in aanloop naar betere tijden. De Italiaanse auto-industrie heeft dit nu eenmaal hard nodig. FCA zal volgens Elkann, bovendien zoals altijd sterker uit deze crisis komen.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

4 reacties »

  • Hilbert schrijft:

    Lancia

  • Koen schrijft:

    In de krant had ik het volgende gelezen :
    -- staatsgarantie voor de 6,3 miljard Euro
    -- dividend aan de aandeelhouders voor de som van 5,5 miljard Euro
    -- de Democratische Partij riep op om de financiële en juridische zetel terug te brengen naar Italië (nu zijn die in Nederland en GB)
    -- een (oppositie)partij Azione (?) wil dat er de volgende 3 jaar geen dividend wordt uitbetaald aan de aandeelhouders
    -- de minister van Economie wil wel steun leveren, maar gelinkt aan bepaalde garanties.
    Zoals :
    -- afzien van dividendbetalingen in 2020
    -- banenverlies vermijden (tenzij overeengekomen met vakbonden)
    -- het geld zal alleen mogen gebruikt worden voor steun en investeringen in de Italiaanse autosector (dus niet in Amerikaanse, Poolse, etc fabrieken ?)

    Persoonlijk vind ik het schandalig dat in deze moeilijke tijden er nog dividend wordt uitgekeerd. Bij eender welk bedrijf -- niet alleen de autosector.
    Ja, als aandeelhouder heb je geïnvesteerd in een bedrijf en je verwacht “opbrengst”.
    Maar in moeilijke tijden kan een bedrijf dat geld beter gebruiken voor zijn personeel, activiteiten, toekomst verzekeren, etc.

    Dat is mijn mening als “aandeelhouder” bij een coöperatieve die maximum 6% dividend mag betalen (indien beslist door een meerderheid van alle aandeelhouders die elk 1 stem hebben).

  • Lusso schrijft:

    Wel afgrijselijk dat er geleend gaat worden om dividend uit te betalen aan de aandeelhouders. Zou dat niet beter worden gebruikt om nieuwe modellen te ontwikkelen? Ik dacht dat FCA een autofabrikant was.

  • Koen schrijft:

    “””Ik dacht dat FCA een autofabrikant was.”””
    Neenee, een cashmachine voor de Agnelli’s.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, , , , , ,

Volg ons

Advertenties