FCA blinkt uit in Europa in april (+13,4%)

FCA april

Italië koopt weer auto’s en daarom is het land bezig om zich te herpakken als een van de belangrijkste markten in Europa. Dat bleek ook toen het schiereiland vorige maand het duidelijk beter deed dan andere markten (+24,2%) op ons continent. Binnen onze regio (EU + EFTA) groeide de automarkt met 6,9% (1,2 miljoen auto’s) ten opzichte van april 2014 en FCA ging twee keer zo hard mee in die groei (+13,4%) en kwam uit op een marktaandeel van 6,5%. FCA verkocht sinds begin dit jaar in totaal bijna 307.000 auto’s (+12,1%).

De Fiat Panda en de Fiat 500 blijven het A-segment regeren en houden samen 29,2% van deze markt in bezit. Jeep is dankzij het wonder dat Melfi heet enorm in de lift en ziet de Renegade als warme broodjes gaan. Ook de 500L en 500X doen het elk goed binnen hun segment. De strategie van FCA om vol in te zetten op compacte Crossovers is zich dus aan het uitbetalen. De koers van FCA op de beurs schoot dan ook de lucht in toen gisteren de verkoopcijfers bekend werden. Het merk Fiat groeide met 9,7% en Jeep met 172,3%. Lancia en Alfa Romeo zagen ondanks deze mooie cijfers een afname van respectievelijk 1,6% en 9,6%.

3 gedachten over “FCA blinkt uit in Europa in april (+13,4%)

  • 20 mei 2015 om 17:25
    Permalink

    “…De koers van FCA op de beurs schoot dan ook de lucht in toen gisteren…”.
    Ik weet niet welke FCA aandelen jullie hebben, maar die van mij zijn gisteren nog geen 1% gestegen, en vandaag zal het niet veel beter zijn. Daarmee staan mijn FCA aandelen nog steeds ruim 5 procent lager dan nog geen maand geleden.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2015 om 20:24
    Permalink

    Goed nieuws dat ze plussen maar heel moeilijk moet dat niet zijn na een vrije val van je welste de afgelopen 5 jaar. Toen de rest zwarte cijfers schreven Deden de Italiaanen nog steeds rode wegens chronische modellen gebrek. Door weer wat meer modelen aan te bieden gaan ze in de lift. En dat Alfa en Lancia nog steeds dalen is ook niet vreemd ze hebben geen aanbod wat ze hebben is beperkt en oud op de Ypsilon na dan en dat is voor Lancia dan ook de enige die nog mee telt. En Ja die Amerikaanse Lancia’s hadden ze beter verkocht op e EU markt als er een Amerikaans label aan had gehangen. Kijk naar de Jeep renegade doet het top had er een Italiaans label aangehangen dan had hij het veel slechter gedaan met dat uiterlijk. Gelukkig hebben ze de 500X niet 1 op 1 overgenomen van de Jeep en verkopen ze samen veel beter dan wanneer er alleen de jeep of 500x hadden neer gezet.

    Ik hoop dus ook dat ze nu in Italië wakker zijn geworden. en we dus meer gedeelde modellen gaan zien met verschillende merk namen en hun eigen kenmerken. Nu nog een Alfa variant en een Lancia variant dan dan kunnen die ook weer eens zwarte cijfers gaan maken ipv rood. Zodat we als er wat roods aan is dit de primaire lak kleur is van iedere Alfa 🙂

    Ben benieuwd of ze nog een beetje bij gaan komen met Hybride modellen voor de NL markt hebben ze de boot gemist. Gelukkig komt er nu een eine aan de bijtellings waanzin.

    Maar ik blijf groot voorstander van 1 tarief van 20%. Want laten we eerlijk zijn waarom worden stinkende vervuilend PHEV’s omdat ze niet worden gestimuleerd ze aan de stekker te leggen met zonnepanelen opgewekte stroom zwaar gesubsidieerd over de rug van mijn veel schonere 159 gechipte JTD die brand en brand schoon is en nooit en te nimmer een roet pluimpje uit te pijp komt. Hij is zelfs zo schoon dat je gerust een worstje in de pijp kunt braden tijdens zijn regeneratie beurt (dan is hij zo heet dat je er in bakken kunt) zelf beter dan op de barbecue :).

    Eigenlijk zou het het beste zijn als we een EV zouden hebben voor het stad en buiten weg verkeer tot 10km en moet je verder weg dan met een Diesel dan blijven ze ook goed (met regeneratie systeem om rem energy te gebruiken voor de elektronica aanboort).

    Beantwoorden
  • 20 mei 2015 om 22:13
    Permalink

    Ik dat de wens de vader van de gedacht is. De overheid is nog altijd verzot op stekkerhybrides en zeer te spreken over hoe het beleid de leasemarkt beweegt deze auto’s te komen. Het probleem is dat het huidige regime teveel geldt kost. Je kunt daarom vooral belastingverhogingen verwachten, maar ga er niet van uit dat alles 20 wordt. De overheid wil van diesels af… en inmiddels niet alleen de Nederlandse overheid.

    Ik ben bang dat alle dikke benzines en diesels die aangekondigd zijn in de zware belastingtarieven zullen gaan vallen en daarom bestaat de vrees dat de overheid ze uit de markt gaat prijzen. Dat is ook wat er met de Amerikaanse Lancia’s is gebeurd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.