FCA haalt 1.3 MultiJet uit de handel

Officieel is het enkel een hardnekkig gerucht omdat FCA het nog niet heeft bevestigd of ontkend, maar men zegt dat sinds 1 september de productie van de Fiat Panda diesel is gestaakt. De kleine betrouwbare en comfortabele 1.3 MultiJet uit het Poolse Bielsko Biala is inmiddels uit productie (daar wordt nu de nieuwe Firefly geproduceerd). En de voorraad dieselmotoren voor respectievelijk Panda, 500 en Ypsilon is inmiddels opgedroogd. De nieuwe internationale milieunormen/testprocedure (WLTP) liggen hier aan ten grondslag, maar uiteraard past het ook in FCA’s streven om binnen nu en vier jaar alle diesels op personenauto’s in de ban te doen.

De fabrieken in Pomigliano d’Arco en Tychy voelen voorlopig enkel het gat dat is ontstaan door het wegvallen van deze kleine diesel van Fiat, die in ons land overigens al een paar jaar nauwelijks of niet in de showroom te vinden is. Giambattista Vico te Pomigliano, dat vorig jaar nog overuren maakte, gaat deze maand zelfs 8 dagen volledig op slot. Milde hybride varianten ter vervanging van de diesel volgen pas op de toekomstige versies van de Panda en de 500 (2020). De 500 is nu allen nog verkrijgbaar met 1.2 69 pk (E6d-Temp) en 0.9 TwinAir Turbo 85 pk (E6d-Temp) op benzine en de 1.2 69 pk (E6d-Temp) EasyPower op benzine en LPG. De Panda is verkrijgbaar met dezelfde krachtbronnen pluis de 0.9 TwinAir Turbo 70 pk Natural Power (E6d-Temp) op benzine en CNG. Lancia biedt nu nog (in Italië) de Ypsilon 1.2 69 pk (E6d-Temp), de 1.2 69 pk (E6d-Temp) op benzine en LPG en de 0.9 TwinAir 80 pk (E6d-Temp) en CNG.

Nog niet zo lang geleden produceerde FCA ook de Punto en de MiTo met 1.3 MultiJet diesel, maar deze B-segment modellen zijn inmiddels uit productie.

10 gedachten over “FCA haalt 1.3 MultiJet uit de handel

  • 16 oktober 2018 om 21:28
    Permalink

    De Fiorino en de Doblo Cargo zijn vorige maand weer bestelbaar geworden met 1.3 motor.

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2018 om 23:10
    Permalink

    En weer gaat er iets uit productie zonder dat er opvolging of een substituut is. En dan zijn ze verwonderd dat de verkopen dalen…

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2018 om 23:37
    Permalink

    Ik vind het inderdaad een wat vreemd verhaal met betrekking tot de bedrijfswagens, die zijn zonder diesel direct onverkoopbaar en we hebben geen verhalen gehoord dat met de Fiorino danwel Doblo gestopt gaat worden (en omdat deze ook redelijk succesvol zijn in de markt, dit onlogisch zou zijn). Ik kan me daarom moeilijk voorstellen dat er geen 1.3 diesels meer geproduceerd worden.

    Dieselmotoren in de Panda en 500 daarentegen, die zullen niet heel erg gemist worden.

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2018 om 14:50
    Permalink

    WLTP telt nog niet voor “lichte vracht” / bedrijfswagens. Dus de 1.3 diesel kan nog perfect aangeboden worden voor de Doblo lichte vracht en de Fiorino.

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2018 om 17:03
    Permalink

    Maar dan moet ‘ie nog wel geproduceerd worden, lijkt me, anders kun je alsnog niet aanbieden?

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2018 om 17:39
    Permalink

    “”Maar dan moet ‘ie nog wel geproduceerd worden, lijkt me, anders kun je alsnog niet aanbieden?””

    Maar volgens dit artikel op AE is het een gerucht en nog niet bevestigd door FCA.
    Hopelijk blijft het een gerucht.
    Nog minder marktaandeel en vooral nog meer verschraling van het autolandschap door een mindere verkoop van Fiorino en Doblo.
    Alhoewel beiden niet echt meer verkoopstoppers zijn, zowel in Italië als in de rest van Europa.

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2018 om 21:23
    Permalink

    Iemand toevallig een idee wanneer de Giulietta weer met diesel leverbaar wordt? Of gaat dit überhaupt niet meer gebeuren?

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2018 om 11:40
    Permalink

    Fiat heeft momenteel voordeelacties met bedrijfswagens. In die aktie is de Doblo naar keuze met benzine motor of met 1.6 diesel verkrijgbaar, de 1.3 wordt niet meer genoemd. De Fiorino 1.3 diesel is nog volop uit voorraad leverbaar. Dat zullen wel de laatste zijn.
    Het streven van FCA om diesels uit te bannen is mooi, maar het is natuurlijk armoe troef wanneer je geen enkel alternatief hebt. Mild hybrid is niet goed genoeg, PHEV had er al moeten zijn maar staat niet eens op de planning op korte termijn, en BEV’s al helemaal niet. Voor het A en B segment nog niet zo erg, maar voor Alfa Romeo en Maserati, toch genoemd als belangrijke parels binnen het concern, betekent het dat ze de markt volledig verliezen, die worden volledig overvleugeld door het EV geweld van de Duitse 3, Volvo, Jaguar en Tesla. Als de nieuwe CEO hier niet een hele snel draai maakt tov zijn voorganger dan bestaan beide merken over 5 jaar niet meer.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2018 om 19:44
    Permalink

    @Randy : Volgens de Belgische wevsite is die verkrijgbaar (copy-paste) :

    De Giulietta is beschikbaar in drie motoren, benzine of diesel, en staat garant voor maximale efficiëntie en optimale prestaties:

    1.4 Turbo Benzine 120 pk
    1.6 JTDM 120 pk
    1.6 JTDM 120 pk met de Alfa TCT semi-automatische transmissie (*bestellingen open vanaf eind oktober 2018)

    Ik heb wel de Giulietta Super en / of B-Tech geselecteerd.
    Bij Giulietta (zonder meer) staat enkel een benzinemotor.

    Op de Nederlandse staat er wel een diesel bij, maar die motor kan je niet kiezen bij het configureren ?
    Op de Belgische site bij de Super en B-Tech kan je dat wel.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2018 om 12:41
    Permalink

    @Koen bedankt voor je reaktie.

    Helaas is het idd (nog) niet mogelijk om de diesel in de configuratie te selecteren. Hoop dat ze snel weer beschikbaar komen, als dat ooit nog gebeurd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.