Home » FCA

FCA kijkt terug op moeilijk 2018

4 januari 2019 18:15 24 reacties

Op zich viel de afname voor FCA ten opzichte van december 2017 wel mee op de Italiaanse thuismarkt (-1,1%). Het zijn de matige maanden ervoor die van 2018 een pittig verkoopjaar hebben gemaakt voor FCA (-10,37%). Alleen Jeep blijft recht overeind (+70% op jaarbasis), terwijl Fiat (-19,65% op jaarbasis), Lancia (-19,5% op jaarbasis) en Alfa Romeo (-4,9% op jaarbasis) structureel flink inleveren. Maserati zag ook een afname (-5%) op het schiereiland, terwijl Ferrari juist groeide (+16%). FCA heeft over 2018 gezien 4 modellen in de landelijke top 5 staan en moet zonder een opvolger voor de Punto de Franse Clio op de tweede plaats dulden, goed voor 51.628 eenheden.

De wisseling van de wacht in de top van het bedrijf, ingeleid door het plotseling overlijden van CEO Sergio Marchionne, gevolgd door de moeilijke omstandigheden op de markt door de strenge milieueisen (WLTP), hebben de autobouwer uit Lingotto behoorlijk op de proef gesteld, vooral vanaf het afgelopen najaar. Ook het kille handelsklimaat tussen de VS en bv China hebben ervoor gezorgd dat 2018 voor Fiat Chrysler Automoibiles geen eenvoudig jaar was. Daar kwam bovendien ook nog een onrustige fase voor de Italiaanse politiek overheen, gekoppeld aan een voortslepende kwakkelende economie. De Italiaanse markt kromp in 2018 met 5%. Een stevige crisis op de Turkse markt (waar Fiat een leidende rol speelt) droeg ook bij aan matige resultaten in de Europese regio (de Turkse markt nam met maar liefst een derde af). De Zuid-Amerikaanse markt krabbelde juist weer wat overeind en de resultaten op de Amerikaanse bodem waren niet bepaald negatief te noemen (+9%). Het is dan ook vooral in de VS waar FCA geld in het laatje weet te brengen.

Gelukkig heeft FCA de afgelopen jaren veel gedaan aan het weer gezond maken van haar bedrijfsactiviteiten en werd in 2018 de schuldenlast afgelost. Ook de verkoop van Magneti Marelli en sterke resultaten met het merk Jeep, zorgden ervoor dat FCA niet in een financiële diepte wegzakte en dat het zelfs met een geloofwaardig investeringsplan voor de dag kon komen voor de komende jaren. Net als veel grotere autoconcerns was FCA in staat om een vergaande elektrificatie van haar wagenpark aan te kondigen en zullen ook de Italiaanse fabrieken naar een toename van de productie kunnen uitzien tot na 2021.

Intussen is meer dan duidelijk dat 2018, en mogelijk ook een groot deel van 2019, een overgangsperiode vormt voor FCA als autoproducent. Een periode van vergaande financiële maatregelen en het vormgeven van nieuw bestuurlijk leiderschap. De afgelopen periode dwong FCA er zelfs toe om de rond 2015 gestarte uitbreiding van belangrijke merken als Alfa Romeo en Maserati, opnieuw tegen het licht te houden wegens een sterk veranderende markt. Geen eenvoudige klus in een wereld waarin anderen vooral de toon zetten. In de geest van wijlen Marchionne zoekt de groep echter zichtbaar naar een eigen weg en laat het zich niet verblinden door grote modeloffensieven, bijvoorbeeld in het segment voor de massa. Gebrek aan intercontinentale slagkracht heeft FCA ook het afgelopen jaar vaak ongevraagd in de etalage gezet voor een mogelijke overname, maar keer op keer liet Marchionne en nu ook Manley weten, dat de groep zelfstandig de toekomst in kan. We wensen als redactie van AutoEdizione dat dit nieuwe jaar alvast een begin mag vormen van die zelfstandige toekomst.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

24 reacties »

  • Lusso schrijft:

    Een groot deel van het geld van de verkoop van Magneti Marelli is gewoon uitgekeerd aan de aandeelhouders. Mij lijkt dat dit geld beter had besteed kunnen worden aan nieuwe modellen -- wat overigens dringend nodig is. Dat de verkopen wegzakken hoeft dan ook niet te verwonderen. Als er niet snel nieuwe modellen komen, vrees ik het ergste.

  • Hilbert schrijft:

    Natuurlijk daar draait het allemaal om bij FCA

  • Marco Pas schrijft:

    “laat het zich niet verblinden door grote modeloffensieven” da’s nogal zacht uitgedrukt. De Giulia coupé en SW hadden er allang moeten zijn. Ze zijn te voorzichtig met keuzes maken waardoor ze niet een beetje, maar mijlen achterlopen op de markt.

  • danielcarrer schrijft:

    FCA heeft het moeilijk, en dat komt eigenlijk vooral door externe factoren (hullie), en niet door slecht beleid. Duidelijk.

  • Hilbert schrijft:

    FCA mikt voornamelijk op de Amerikaanse markt Fiat / Lancia zijn voornamelijk Europees georiënteerd

  • henk schrijft:

    @Hilbert
    Lancia is niet Europees gericht maar alleen nog in Italië aanwezig en Fiat is ondertussen in Zuid Amerika groter dan in Europa.

  • 156GTAsw schrijft:

    Alle FCA merken fier onderaan in de JD power 2018 US vehicle dependability study.
    Ver beneden industry average, dat is g e e n verkoop argument.
    FCA doet er goed aan haar kwaliteits-controle op peil te brengen, anders blijven ze leeglopen op garantie claims.
    https://www.jdpower.com/business/press-releases/jd-power-2018-us-vehicle-dependability-study

  • Hilbert Spijker schrijft:

    Ja, natuurlijk willen ze Jeep in de showroom als vervanger van Fiat/Lancia.
    Lancia is niet een vergeten merk.
    Mét een volledig modellen programma zal Lancia 300.000 auto’s verkopen
    Evenals Fiat heeft elk merk recht op een volledig modellen programma..

  • mareblu schrijft:

    FCA heeft 2018 afgesloten met uitstekende prestaties in de VS en Brazilie. De markten waar het geld verdiend kan worden. In de rest van de wereld draait FCA verlies en investeert men dus ook niet meer. De opbrengst van verkochte dochters wordt direct uitgekeerd aan de familie Magnelli en andere aandeelhouders. Een duidelijker bewijs dat FCA een bewuste sterfhuis constructie is bestaat niet. De Europese merken moeten zsm verlost worden van dit monster. Marchionne spiegelde ons een toekomst voor met Alfa en Maserati als pijlers, en schreef Lancia af. Alfa en Maserati waren in 2018 de slechtst presterende merken, geheel door eigen toedoen, nl door het ontbreken van modellen en een zorgwekkend grote technologische achterstand. Lancia heeft nog een stuiptrekking in Italie en is verder al 5 jaar geschiedenis. De laatste maanden was Jeep zelfs in Italie groter dan Alfa en Lancia bij elkaar! Ik blijf hopen op een Duitser, Chinees of Arabier die de boel kan redden.

  • CCHans schrijft:

    Allereerst nog de beste wensen aan iedereen.
    Deze verkoop infers zijn geen tegenvaller en het is onzin te zeggen dat Alfa, en zeker Fiat en Lancia het “moeilijk hebben”.
    Wat we zien is de bewuste keuze om merken met een grote geschiedenis eneen grote potentie, dood te laten bloeden. Er wordt niks geïnvesteerd in Lancia en Fiat. Blijkbaar is het vies om nog een model te leveren dat aanslaat bij een grotere groep mensen “de massa”. Zelfs de te techniek die er wel is, firefly en mild hybride, wordt vrijwel niet gebruikt. De Panda is buiten Italië aan het wegzakken en ik voorspel vast dat de Panda ook in Italië dit jaar flink onderuit zal gaan.
    Bij de modellen voor Alfa wordt de keuze voor modellen gemaakt op wat de wereldmarkt zou willen maar het is duidelijk dat het merk alleen in Europa echt aanslaat. Maar de modellen die daar nodig zijn, Mito, Giulietta en Giulia SW, die komen niet.
    Hoe weinig er gebeurt binnen FCA blijkt wel uit de lange periodes tussen nieuwe berichten op dit forum. En als het dan gaat over en nieuw model, blijkt het meestal een gerucht over nieuws dat niet of veel later komt.
    De verkoopresultaten komen niet door externe factoren maar door bewuste keuzes van de leiding van FCA die naar mijn mening en de mening van veel volgers van dit forum als fout worden beschouwd.
    Ik waardeer het optimisme van de redactie en enkele reageerders maar dat deel ik niet. Daarbij zou een iets objectievere weergave de redactie sieren.

  • bertone schrijft:

    Alfa had allang verkocht moeten worden. Ferinand Piëch was ooit geinteresseerd, maar SM wist alles beter. Lamborghini hoort ook bij VAG, evenals Bentley. BMW heeft Rolls Royce ingeliijfd. Jaguar hoort bij Tata en Volvo is door Chinezen overgenomen. Naar mijn bescheiden mening boeren deze merken niet slecht!

  • henk schrijft:

    Brrrrrr….Alfa onder duits beheer….hoe gruwelijk kan je het bedenken.

  • Hilbert schrijft:

    Ja FCA heeft alle Italiaanse merken ingelijfd bij de Amerikanen en verder is het een soepzooitje.

  • Hilbert schrijft:

    80% van Lancia rijders zijn inmiddels allang overgestapt naar BMW of Lexus
    FCA doet niet aan klantenbinding

  • CCHans schrijft:

    @Henk
    als ik heel eerlijk ben: veel gruwelijker dan de huidige werkelijkheid kan ik me niet voorstellen. Heel lang was ik groot voorstander van Fiat/Alfa/Lancia onafhankelijk. In het begin was de overname van de Amerikaanse merken ook prima om voldoende omzet en markt te hebben. Maar de afgelopen jaren heft FCA afbraakbeleid gevoerd. De Punto en Mito een oneervolle dood laten sterven, hetzelfde aan het doen met de Yps, Giulietta en Tipo. En met Chrysler, al raakt dat me minder (maar veel Amerikanen wel!).
    En wat gebeurt dan wel? Twee grotere Alfa’s die helaas te weinig afzet vinden, een mogelijk nog grotere Alfa SUV op komst die evenmin zal zorgen voor omzet, Maserati dat door gebrek aan nieuws en innovatie steeds slechter verkoopt.
    De Jeep verkoopt prima. Maar alle overige merken lopen leeg. En met dat perspectief is overname van Lancia, Alfa en Fiat opeens een aantrekkelijk perspectief. Al zou het moeilijk te verteren zijn als dat door VAG gebeurt.

  • bassie schrijft:

    Men kan hier op twee manieren naar kijken .het glas is half leeg of het glas is half vol.
    Verkopen zijn wat minder masr opzicht valt het mee.
    In de lijn zitten de 500e de panda hybribe voor jeep en alfa romeo.
    Lieve mensen heb nog ff geduld en geniet van je mooie auto .
    Ik zeg heb vertrouwen de nieuwe baas is europees gericht en das goed nieuws

  • CCHans schrijft:

    Ik las vandaag dat de nieuwe Italiaanse regering een extra heffing gaat leggen op onzuinige auto’s, een zogenoemde SUV-tax, en een flinke bonus op auto’s met minder dan 70 gram CO2 per kilometer. Daar gaat FCA veel last van krijgen. Volgens mij levert FCA op dit moment geen enkele auto onder de 70 gram. De concurrentie wel. Straks misschien een e-500. Als ie komt en als ie snel genoeg komt. Maar bv Toyota, Hyundai of PSA leveren nu al veel meer en de Duitse concurrentie ook. Ik vrees dat het glas al bijna helemaal leeg is. Als FCA op de thuismarkt halveert, dan vrees ik dat het einde oefening is op de EU markt en van de autoproductie in Italië. Op Ferrari en Lambo na, dan.

  • mareblu schrijft:

    CCHans helemaal eens. Dit heeft allemaal niets te maken met moeilijke externe omstandigheden, het is het logische gevolg van bewust gemaakte keuzes. FCA heeft overigens helemaal geen moeilijk jaar gehad, het heeft fantastisch gedraaid: het geld wordt verdiend daar waar het geinvesteerd heeft, nl in de VS. Europa komt in de plannen van de directie niet meer voor, dus het interesseert ze geen reet wat hier gebeurt. Uit Polen, Turkije en Servie kunnen ze zich gemakkelijk terugtrekken, uit Italië is lastiger vanwege de druk van politiek en vakbonden, maar de stekker gaat er vroeg of laat vanzelf uit. Lang leve Jeep zeggen we dan op dit forum voor Italiaanse auto’s! Echt, als Alfa 5 jaar geleden was overgenomen door VW dan was het nu 10x zo groot geweest.

  • bertone schrijft:

    Dat zeg ik Mareblu. Piëch was een autofanaat in hart en nieren met een geweldige staat van dienst: Porsche 917, Audi Quattro, Bugatti, Bentley etc etc. SM kon hier niet aan tippen, maar nu zien we de gevolgen. De vraag is wie de stekker eruit gaat trekken.

  • Dutchbird schrijft:

    Ik mis Hoekree…..

  • bertone schrijft:

    Is onderweg naar naar Italië. Iets met een stekker……

  • Hoekree schrijft:

    In amerika plus 9% als eën van de weinige waar gm en ford een min laten zien in 2018.
    Ruim 2, 2 miljoen auto s daar van fca .
    Jammer van de daling in europa , zal helaas in 2019 niet veranderen omdat pas in 2020 de eerste nieuwe modellen komen

  • Dutchbird schrijft:

    Pffff… gelukkig ben je daar weer Hoekree.
    Ik miste je nimmer aflatende positivisme al. 😉

  • Vitorio schrijft:

    Vijf jaar geleden gruwelde ik ook bij het idee van Alfa in duitse handen, vandaag zou ik er zo voor tekenen, daar bouwen ze tenminste nog autos die verkopen..

    Vandaag rijdt ik een Alfa GT, morgen kan ik eventueel kiezen uit een 159, late 147 of giulietta, maar wat rijd ik over 10 jaar? Blijft alleen de Giulia over, die te duur, te zeldzaam, en te onpraktisch is, en waarschijnlijk tegen die tijd ook nauwelijks te onderhouden aangezien het dealernetwerk er ook een keer genoeg van heeft…

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, , ,

Volg ons

Advertenties