Home » Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

FCA verkoopcijfers augustus 2014

2 september 2014 13:09 2 reacties

verkoopcijfers FCA

De Italiaanse recessie zorgde niet alleen voor minder vakantiegangers in augustus, maar ook opnieuw voor een totale stagnatie van de automarkt. Na een korte opleving noteerde deze voor Fiat zo belangrijke thuismarkt opnieuw een klein minnetje (-0,2%) er werden er vooral tweedehands auto’s verkocht. Ook wat betreft de groei vanaf januari komt de Italiaanse markt niet verder dan een schamele +3,52% in vergelijking met het matige verkoopjaar 2013. Augustus is overigens traditioneel een maand waarin de verkoop ongeveer gehalveerd is in vergelijking met andere maanden.

Fiat Chrysler Automobiles heeft dit goed kunnen voelen want er werden enkel 14.731 auto’s verkocht wat een afname is van 6,6% in vergelijking met augustus vorig jaar (marktaandeel op jaarbasis van 28%). Gelukkig ging het op een andere grote markt, te weten de Franse, wel goed voor Fiat. Ondanks dat deze markt met 3% kromp, groeiden de Italianen daar tegen de stroom in met 4%.

Fiat verkocht in Italië in vergelijking met vorig jaar 9% minder auto’s over de achtste maand, namelijk 12.228 eenheden (marktaandeel op jaarbasis van 21,22%). De Panda was weer de landelijke nummer 1 met 4119 stuks. De Punto volgt de kleine sterke vijfdeurs uit Pomigliano op verrassende wijze weer vanaf de tweede plek met 2725 eenheden. Voor een derde Fiat in de top 10 moeten we helemaal naar de zesde plek met de 500L. Deze deed het met 1870 stuks nog minder goed dan de Golf. Pas op plaats achte treffen we de 500 met 1421 stuks. De Freemont volgt op ruime afstand met 447 eenheden. Hekkensluiters zijn de Bravo, Qubo en de Doblò.

Lancia levert met de Ypsilon de nummer drie van het land en verkocht 2245 eenheden. Met  -0,75% blijven de resultaten in vergelijking met de vakantiemaand van 2013 nog wel enigszins gelijk (marktaandeel op jaarbasis van 3,94%). De kleine Lancia werd 2110 maal verkocht. Dat wil dus zeggen dat overige modellen nauwelijks aan de man gebracht werden, maar vooral ook dat de Delta niet of nauwelijks meer op voorraad lijkt te zijn. Jeep pluste wel en verkocht 390 maal een auto.

Alfa Romeo verkocht 922 auto’s een afname van -12,69% (marktaandeel op jaarbasis van 2,1%). De MiTo was goed voor 296 eenheden en de Giulietta werd 623 maal verkocht.

Maserati verkocht drie maal zoveel auto’s als vorig jaar augustus en zag de Ghibli 37 maal naar een nieuwe klant gaan. Ook Ferrari deed het met 13 stuks veel beter dan vorig jaar.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

2 reacties »

  • AR 159 schrijft:

    Dat is toch wel bedroevend dat een Freemont nog beter verkoopt dan een bravo, delta en mito. En de Giulietta ook maar een par auto’s meer. Alfa blijft maar dalen en dalen in de cijfers. Het is te hopen dat ze in de VS straks aanslaan want de dealers zijn hier in de EU straks allemaal op de fles voor er nieuwe modellen komen. Je moet als liefhebber en als dealer wel een hele lange adem hebben.

  • Bartman schrijft:

    @AR 159
    Voor veel, zo niet de meeste (europese) dealers komt de nieuwe Alfa inderdaad gewoon veel te laat. Een bikkelharde sanering dus, je kunt straks hier in Europa opnieuw een heel dealernetwerk gaan opbouwen. Maar goed, de focus licht ook op markten die wel wat geld in het laatje zouden moeten brengen, dat moeten we nog maar afwachten natuurlijk. De Amerikanen zijn niet kritiekloos, maar best wel dol op de 4C.

    Wat betreft de, voor ons belangrijke maar verder volstrekt onbeduidende, Nederlandse Fiat-markt: Daar kan nu echt geen dealerorganisatie op draaien. In ons kikkerlandje moeten we de “verkoop”cijfers ook altijd met een flinke korrel zout nemen, aangezien het registraties betreft, aangevraagde kentekens dus. Dat is heel wat anders dan aan de klant (particulier, MKB, lease) gefactureerde auto’s. Het land staat vol met onverkochte auto’s met kenteken (niet alleen FCA hoor). Verhuur-maatschappijen zijn ook zo langzamerhand verzadigd. Dat maakt de cijfers in NL nog bedroevender dan ze al zijn. Wij zijn het slechtste jongetje van de klas, zorgelijk.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

Volg ons

Advertenties