Home » FCA

FCA wil miljoen auto’s per jaar produceren in Italië

23 oktober 2014 13:44 5 reacties

montaggio0

Terwijl Marchionne en zijn team inmiddels met banken en investeerders in gesprek is gegaan, lijkt er behalve op de beurs ook in eigen land een positievere wind voor FCA te gaan waaien. Niet zozeer wat betreft de lokale marktcondities nog, maar wel als het gaat om de wijze waarop de plannen van Fiat worden ontvangen bij bonden en werknemers, nu steeds meer de daad bij het woord gevoegd wordt. Er is een hernieuwd vertrouwen in het nieuw gevormde mondiaal opererende Fiat Chrysler Automobiles.

Er wordt geïnvesteerd in een productieve toekomst, met op de achtergrond een zich langzaam maar grondig hervormende landelijke politiek. Uiteraard uit nood geboren want vorig jaar werd een productief dieptepunt bereikt met slechts 595.000 auto’s van Italiaanse bodem. Een jaar eerder (2012) waren dit er 609.145. Toch is er al sprake van toename en dus een nieuw begin. Het afgelopen jaar werden bij Maserati in Grugliasco (foto onder) en Modena namelijk gezamenlijk 16.020 auto’s gebouwd. Dit aantal is uiteraard vooral te danken aan de eerst genoemde fabriek in Turijn. Onderdeel van Fiat’s grootschalige plan in wording om weer luxe auto’s te gaan bouwen voor met name de buitenlandse markt (95%). In Mirafiori moet hetzelfde productiewonder gaan plaatsvinden maar dan op nog grotere schaal. Daar werden het laatste jaar in totaal overigens 19.650 auto’s gebouwd voor Alfa Romeo dankzij de MiTo.

Maserati grugliasco

Een flinke stijging komt straks ook op naam van Melfi uiteraard, waar het afgelopen jaar 115.000 Punto’s werden gebouwd. De productiekraan is daar deze maand al veel verder opengezet in verband met de Jeep Renegade en na de kerst komt daar de Fiat 500X bij. In Pomigliano d’Arco werden 154.830 Panda’s gebouwd (foto boven). Een prima resultaat gezien de huidige marktcondities en het feit dat er nog geen tweede model in deze fabriek wordt geproduceerd, wat overigens wel in de lijn der verwachtingen ligt. Een flink daling was er voor Cassino (79.050 eenheden) waar de Fiat Bravo en Lancia Delta (foto onder) steeds minder werden geproduceerd, met steevast een productiestop tussen de werkdagen door. De zeer onderschatte middensegment Lancia werd nog slechts 3000 maal verkocht vanaf januari en is bijna geschiedenis. Hetzelfde geldt voor de Bravo. Momenteel is slechts de Giulietta nog in productie (waar de vraag overigens ook van afneemt), maar Fiat laat al doorschemeren dat het volgende zomer wat deze toekomstige Alfa Romeo-fabriek tussen Rome en Napels betreft, een groots plan aan de wereld zal tonen. Grote aantallen zijn er eigenlijk standaard voor de bedrijfswagenfabriek van Fiat Professional in Atessa (Sevel). Daar rolden vorig jaar 203.950 voertuigen van de band en met een aangepaste productie en de komst van nieuwe producten, zal dit cijfer naar verwachting enkel toenemen. Ferrari deed het vorig jaar ook onverminderd goed met rond de 7000 exemplaren.

delta production

Eind deze maand zal de top van Fiat voor het eerst onder FCA-vlag vergaderen over vorderingen van de plannen. Daarin zal de Italiaanse productie waarschijnlijk een belangrijke positie innemen. Fiat wil tegen 2019 meer dan een miljoen auto’s produceren in eigen land. Een toename van 76% ten opzichte van het magere jaar 2013. Deze toename is zoals gezegd al ingezet. Dit jaar verwacht men 8,7% meer auto’s te produceren in Italië, vooral dankzij de productiestijging in Melfi die dus nu pas is ingezet. Helaas valt er bij dit alles niet veel van de Italiaanse markt zelf te verwachten. Men verwacht niet eerder dan 2016, dat deze zich iets zal gaan herstellen. Hopelijk herstellen andere grote markten op het oude continent zich in wat grotere mate, zodat Fiat ook hier haar nieuwste producten kwijt kan straks. De Fiat 500 blijft het ondanks alles goed doen en staat weer in de Europese top 10 van meest verkochte auto’s.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

5 reacties »

  • Dutchbird schrijft:

    Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de auto fabrikanten praten over productie aantallen en niet over verkochte auto’s.
    Ik kan thuis 1 miljoen koekjes bakken (niet echt, maar stel) ens ik er maar 100 verkoop dan heb ik een probleem. Of zie ik het echt totaal verkeerd?

  • Lancia4Ever schrijft:

    @dutchbird Dat zie je niet helemaal verkeerd, maar stel dat de koekjesmarkt een hele beschermde markt is zoals bijvoorbeeld de Europese automarkt (veel belangen/banen zoals staalindustrie), dan wil jij wel zorgen dat je een miljoen koekjes bakt als dat je fabrieken open houdt en de concurrentieslag gaande houdt. Zou je er maar 100 maken i.v.m. de vraag dan lig je er gewoon uit. Ik las ergens in een Amerikaanse bron al dat men daar vol verbazing ziet hoe Europese fabrikanten buiten Europa veel geld verdienen met grotere aantallen en op eigen bodem juist een veel kleiner marktaandeel er op na houden. Zelfs VW heeft als merk een relatief klein marktaandeel in de EU. En nog bouwen we hier te veel auto’s voor eigen bodem.

  • niccolo schrijft:

    En dan te bedenken dat de strategie van FCA is juist zo veel auto’s te produceren dan ze kwijt kunnen. Zeg maar honderd koekjes. Heeft Marchionne het niet helemaal begrepen, toch?

  • Dutchbird schrijft:

    @: Lancia4Ever
    Het gaat mij om het denkproces. Het huidige denken leidt alleen maar naar een overproductie. En dat betekent weer dat er auto’s op de markten gedumpt worden, waarbij het prijs instrument als belangrijkste wapen wordt ingezet en dat gaat weer ten koste van de marges.
    Ik begrijp best dat je een bepaalde productiecapaciteit moet hebben en dat je niet alleen af kan gaan op de vraag.

  • bvanarum schrijft:

    Te bedenken dat de vier belangrijkste Italiaanse fabrieken, na het gereed komen van de laatste fabrieksupgrade Mirafiori en Cassino, qua productiemiddelen/-omvang het getal van 1 mio. al ver voor 2019 zouden aankunnen. Betekent dat de fabrieken de komende jaren nog lang niet volop draaien, enige overproductie inbegrepen. Cassino voorop gesteld !.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties