FCA zoekt nieuwe samenwerking op Europese bodem

Over de resultaten op de Noord-Amerikaanse markt kan FCA zeer tevreden zijn en de koers in Zuid-Amerika is de juiste. Azië blijft iets voor de toekomst wat vooral met de huidige Chinese markt te maken heeft. Maar 2019 en de jaren erna zullen ook met name op Europese bodem een uitdaging worden. Manley bevestigde dat afgelopen week met de opmerking over het uitzien naar nieuwe samenwerkingen.

Uit Italië komen straks elektrische stadsauto’s en het is dus goed denkbaar dat FCA het rendement hiervan wil vergroten door naar partners te zoeken voor dit project. In Mirafiori is de capaciteit immers groot. Vanaf de eerste helft van 2020 rolt de eerste elektrische Fiat 500 van de band in Turijn. Het nieuwe BEV platform is tevens geschikt voor andere modelvarianten.

Manley verklaarde dat het aantal samenwerkingen toe zal moeten nemen voor een beter rendement op Europese bodem en dat voor elke situatie afzonderlijk naar een partnerschap zal worden gezocht. Momenteel is dit (naast een samenwerking met BMW op het gebied van autonoom rijden) vooral alleen nog op de bedrijfswagenmarkt het geval (PSA-Mitsubishi en Renault-Nissan), maar de komende jaren zal de focus op partnerschap ook op andere terreinen worden gezocht.

20 gedachten over “FCA zoekt nieuwe samenwerking op Europese bodem

  • 9 februari 2019 om 15:15
    Permalink

    Denk dat FCA het meeste succes zal hebben door samen te werken met Huyndai/Kia en/of Mazda. Maar het zou natuurlijk net zo goed een Chinees merk kunnen zijn.
    Ben benieuwd naar het bondje (om maar in de termen van “Wie is de Mol” te blijven) waar FCA mee zal komen/

    Beantwoorden
  • 9 februari 2019 om 18:54
    Permalink

    Marchionne heeft jaren tevergeefs naar partners gezocht, in Europa en wereldwijd. Openlijk geflirt met verschillende partijen, die uiteindelijk te weinig toegevoegde waarde zagen in zo’n samenwerking / huwelijk. De snelle omschakeling naar EV’s biedt wel nieuwe mogelijkheden: zelfs in het midden en hoge segment zijn die nog nauwelijks rendabel te maken, dus in het kleine segment wordt dat helemaal een uitdaging. Uitsluitend met hele grote volumes, veel groter dan wat Fiat nu doet, is dit mogelijk. En dat weten de andere merken ook. Sommige zijn al goed op weg, maar bv PSA, Ford, Mazda, Toyota en Suzuki hebben op EV gebied een grote achterstand in te halen. Wellicht dat dit het moment is om die achterstand samen in te lopen, door gezamenlijk BEV’s in het A, B en C segment te ontwikkelen .

    Beantwoorden
  • 9 februari 2019 om 20:06
    Permalink

    Laat ons hopen.op een.samenwerking met Kia\Hyundai of Mazsa of Sizuki. Met een Europese partner gaat op het einde vd rit Alfa en Maseratu overblijven. Fiat en Lancia zijn dan vogels vd kat.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2019 om 21:02
    Permalink

    Het blijft bloedeloos. Wat is er toch aan de hand met FCA in Europa? Manley cs. zijn compleet het zicht op de toekomst kwijt voor merken met een kristalhelder imago. Kwestie van opbouwen, lang volhouden met een gezonde mix van ratio en emotie. Ontzettend makkelijk. Maar het wil maar niet lukken. Bijvoorbeeld: welk merk brengt alleen een sedan uit (Giulia) en na lang ‘teasen’ komen er eerst alleen diesels plus een 510pk supersedan. Een Giulietta met 2liter motor, Maserati GT met louter CO2-wolken die zich compleet de markt uit prijst. Lancia met alleen een Ypsilon. Lelijke 500L/XL-modellen. Momenteel begrijp ik alleen Abarth… Overigens zijn de fouten niet nieuw, in de jaren 70, 80, 90 en 00 ook veel fouten. Maar nu wordt het door de markt hard afgestraft, al zijn die fouten ook makkelijk te vermijden. Dat bijvoorbeeld Alfa nog een topbedrag opbrengt op de klassiekermarkt zegt veel over de waarde van het merk. Kom op Manley, nu echt aan de slag!

    BeantwoordenReport user
  • 9 februari 2019 om 21:47
    Permalink

    Klinkt niet veel belovend als je gaat zoeken naar zamen werking.
    Gaan ze bv bij PSA body cell’s kopen om daar bv de 500/Panda’s van te maken.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 12:23
    Permalink

    Ik weet dat FCA op het gebied van kleine elektrische auto’s al heel lang achter de schermen heeft gewerkt. Vandaar dat de 500e ook gerealiseerd kon worden. Ik verwacht dat het een troef is van de groep die in Europa nog weleens tot een vruchtbare samenwerking kan leiden in het voordeel van FCA. De anderen kopen dan juist in bij Lingotto.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 19:18
    Permalink

    Hoor ik daar ergens een wind waaien dat PSA interesse heeft in het Europa gedeelte van FCA?
    Mocht dit waar zijn, mss goed voor Alfa Romeo. Premium zullen ze er wel van maken. Maar wat met het merk Fiat mocht dit gebeuren?
    Want je moet er als bedrijf altijd voor zorgen dat je de overnemer bent ( door innovatief te zijn ) en niet diegene die overgenomen word. Die heeft altijd kans om geschrapt te worden na het leeggezogen is.
    Hopelijk komt het allemaal ooit goed !

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 19:55
    Permalink

    Ik denk dat de kans heel groot is dat er samenwerkingen gaan komen. Alle fabrikanten staan namelijk aan te kijken tegen aanzienlijke investeringen in elektrificatie en delen is een logische keus om de risico’s van die investeringen te drukken.

    Of dat zich gaat uiten in overname’s of joint-venture’s is op dit moment koffiedik kijken.

    BeantwoordenReport user
  • 10 februari 2019 om 19:58
    Permalink

    @Marcello, helemaal eens. En als Maserati onder PSA komt te vallen, komen ze hun oude moeder tegen: Citroën. Aan alle kanten een meerwaarde, m.n. qua cultuur en niet-overlappende marktsegmenten. Bovendien, als de elektromotor straks de aandrijving universeel heeft gemaakt zal het bezit van veel verschillende merken het gat van gebrek aan keuze moeten opvullen. Zie ook de aanpak bij horlogemerken en in de mode en brillen: grote concerns met veel verschillende merken. Tip voor PSA: koop naast de Italiaanse merken ook het recht op Saab en ieder ander (Europees) merk waar we nog naar verlangen: een paar verschillende elektrische platforms en heel veel verschillende carrosserieën is de toekomst, vanaf 2030 realiteit.

    BeantwoordenReport user
  • 12 februari 2019 om 09:30
    Permalink

    Voor de mensen die hier beweren dat FCA goed af zou zijn onder Frans bewind…..Ken je geschiedenis a.u.b. voordat je zoiets beweert.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2019 om 23:03
    Permalink

    @Lancia4ever Die geschiedenis met Citroën ken ik goed.
    Maar Opel maakt in 100 jaar weer winst, 1 jaar na de overname door PSA.
    Ook Opel ging gelukkig weg bij de Amerikanen.

    Verder is alles logischer dan de Amerikaanse aanpak.
    Die richten zich alleen op de korte termijn en geld.
    Behalve Elon Musk en Zn. Wellicht is Tesla een alternatief voor PSA?

    BeantwoordenReport user
  • 12 februari 2019 om 23:59
    Permalink

    Het is meer dan kortetermijnaanpak: Neem de Chrysler 300c/Lancia Thema. De Amerikanen zetten in hun ogen een prima auto op de markt, maar niemand wil hem hebben. Die auto was in Europese ogen geheel onaantrekkelijk. In Amerikaanse ogen heeft wellicht het Lancia-merk de schuld gekregen, waar wel het één en ander mee aan de hand is, maar die auto zo onder geen van de merken grote aantallen verkocht hebben.

    Een auto in Europa verkopen betekent goed inspelen op de wensen van automobilisten hier en ook goed aandacht hebben voor lokale verschillen. Want Europa is beslist geen eenheidsworst.

    De combinatie van de snelle winst met onbegrip wat er nodig is, is wat tot drama’s leidt.

    BeantwoordenReport user
  • 13 februari 2019 om 00:01
    Permalink

    Musk slaagt in zeker mate in Europa, niet omdat hij de Europese markt goed begrijpt, maar omdat hij iets maakt waar ook in Europa in bepaalde kringen een roep om was. Musk aanstellen als hoofd van enkele Italiaanse merken zou om die reden ook niet werken.

    BeantwoordenReport user
  • 18 februari 2019 om 13:22
    Permalink

    Planning voor EV is mooi, maar de Duitsers verdienen nog steeds geld met benzine en diesel auto doordat er in Italië praktisch geen auto’s meer gefabriceerd wordt door Fiat /Lancia wordt er ook niets verdient

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.