FGA na twee maanden nog steeds op koers

FGA blijft groeien.

Niet alleen bouwt het de schoonste auto’s, de groep heeft ook een aantrekkelijk aanbod met veel innovaties die bij de wens van de klant aan lijkt te sluiten. In Nederland zijn de cijfers misschien enkel een voetnoot waard, maar elders gaat het des te beter. FGA was de grootste stijger in de markt met 4,9% in vergelijking met vorig jaar, wat goed was voor meer dan 90.000 verkopen in februari (189.731 na twee maanden), wat 14.000 exemplaren meer zijn dan in dezelfde maand vorig jaar. De algehele markt trekt ook wat bij in vergelijking met rampjaar 2009 en stijgt met een lager gemiddelde dan de Italiaanse groep van 3,2%. Het Europese marktaandeel van FGA ging van 9,1 naar 9,3% waarmee de 10% steeds meer in zicht lijkt te komen.

De algehele daling van de markt in vergelijking met de lucratieve periode van voor de crisis is nu ongeveer -15%. In Oost Europa is er nog altijd sprake van een veel groter verlies. Vorige maand werden er in totaal 974.346 auto’s verkocht op ons continent. In Italië was er zoals je weet een groei van 20,59%. Dit ondanks dat de staatsteun bijna helemaal zal verdwijnen voor dit jaar. Momenteel werkt de regionale overheid in Milaan aan een vorm van staatststeun voor de regio Lombardije. Ondanks dat ander landen nog steeds meer staatssteun ontvangen op nationaal niveau is na twee maanden de Italiaanse markt het meest vruchtbaar met 407.580 verkochte auto’s, gevolgd door Duitsland met 376.035. Een van de redenen waarom de senaat afziet van uitgebreide steun voor 2010.

Fiat verkocht 72.356 auto’s, wat 3% meer is dan vorig jaar, waarmee het totale aandeel van 7,2 naar 7,5% gaat. Lancia blijft het goed doen en groeit percentueel het hardst met 18,7% in vergelijking met vorig jaar waardoor het Europese marktaandeel nu boven de 1% uitkomt. Het luxe merk uit Turijn verkocht 10.271 auto’s in februari. Alfa Romeo deed het zelfs iets beter dan vorig jaar met een toename van 500 verkochte eenheden, goed voor aantal van 7.857. Het marktaandeel van het Milanese merk staat op ons continent nu op 0,8%. Ferrari en Maserati moesten opnieuw een daling noteren van 9,7%. Deze exlcusieve merken vonden vorige maand 278 keer een klant.   

De grootste dalers in de EU waren de Japanse merken en het huidige Chrysler. FGA, VAG en Hyundai deden het weer erg goed.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.