Home » Fiat

Fiat Bravo opvolger mogelijk toch klassieke hatchback

30 maart 2012 13:30 11 reacties

Bravo

Hoewel Sergio Marchionne ongeveer een jaar geleden duidelijk heeft aangegeven, dat er om strategische redenen voor een Crossover gekozen zal worden als het om de opvolger van de Fiat Bravo gaat, melden zowel Quattroruote als Automotive News nu dat het waarschijnlijk toch om een traditionele hatchback zal gaan op basis van de nieuwe Viaggio uit China. Een wat onnavolgbare keuze wat ons betreft, aangezien aanstaande modellen als de 500L en 500X, bijna vragen om een nog ruimere optie in het C-segment. Bovendien weten we dat Lancia al een traditionele hatchback in de planning heeft staan, dat meer als stijlvol Italiaans alternatief voor de Golf in de markt gezet zal worden, dan als luxe en exclusieve vijfdeurs.

De Viaggio zal deze zomer debuteren en de hatcback variant waarvan de naam nog niet bekend is, zal begin 2013 op de markt verschijnen als vervanger van de Bravo uit 2007. Fiat produceerde in 2011 selchts 30.000 Bravo-modellen in de fabriek van Cassino. Sommige berichtgevingen over Fiat’s toekomstplannen blijven dus grote vragen oproepen, maar waarschijnlijk heeft dit alles te maken met een hoge mate van kostenefficiëntie. Fiat verkoopt deze eerste maanden van 2012 zo’n 18% auto’s minder dan vorig jaar het geval was. Turijn beweert dat alle verliezen voor 2012 reeds zijn ingecalculeerd en dat er geen reden tot paniek hoeft te zijn. Meer dan de helft van alle verkopen vinden in Italië plaats en op die markt verliest Fiat nauwelijks marktaandeel, maar heeft het wel last van een diepe crisis op de lokale markt.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

11 reacties »

  • Alfa156 schrijft:

    Ik las op Automotive News (toch een serieus medium) dat de Punto is uitgesteld tot 2014 en er over de Bravo nog niet eens een knoop is doorgehakt. Met andere woorden: Fiat laat de twee belangrijkste segmenten in Europa de komende twee jaar volledig links liggen. En maar klagen over de slechte markt. Hoe denkt Fiat in hemelsnaam er weer bovenop te komen in Europa?

  • Lancia4Ever schrijft:

    Dat van het B segment heeft meneer M uitgelegd: B-segment WAS het belangrijkste segment in EU en zal hard teruglopen. PSA en Renault zullen hier ook erg moeilijk mee gaan hebben ondanks nieuwe modellen. C segment mag je niet eens meetellen, want de Bravo was al die jaren zo goed als afwezig qua cijfers. Giulietta en Delta doen het naar behoren in Italië en de Alfa zelfs ook daarbuiten.

  • Lusso schrijft:

    Wat mij vooral stoort in het verhaal is dat het een opeenvolging is van veranderingen in de planning en de strategie. Dan weer A dan weer B en toch maar weer A. Gevolg is dat er ondertussen niets gebeurd, dat er enorm veel ressources worden verspild in het ontwikkelen van modellen die toch geen kans krijgen en dat we uiteindelijk met een verouderd gamma zitten dat geen mens nog interesseert. De inenzakkende verkopen zijn een bewijs dat dit werkelijkheid wordt.

    Ik durf zelfs zeggen dat we op het punt zijn gekomen dat het gamma van Fiat (en ook alfa) zo fel is verzwakt dat het bijzonder moeilijk zoniet onmogelijk zal zijn om hier nog iets van te maken. En nee, auto’s uit het buitenland (China) importeren en daar in paniek snel een Fiat van maken omdat het hele beleid in Italië een zooi is geworden als gevolg van de non-beslissingen, is geen oplossing. Wie koopt nu een chinese Fiat? Hoe diep kunnen we als italiaanse autoliefhebber nog zakken?

  • Sracerr schrijft:

    Deze maand mijn nieuwe Bravo Sport (benzine) in ontvangst genomen.

    Wat een mooie auto, voor mij de mooiste in het C-segment.
    Rijdt heerlijk en een lekker Italiaans geluid.

    De mooiste=de beste.

    🙂

  • hape schrijft:

    Da’s inderdaad een mjammie auto @ Sracerr
    Veel rijplezier met je nieuwe aanwinst.

  • Di Segno schrijft:

    @Lusso;

    helemaal mee eens, een chinese fiat zitten waarschijnlijk niet veel mensen op te wachten, maar de teruglopende verkopen is toch meer te wijten aan de algehele tendens in de autobranche en niet aan vwb wanbeleid dat is tegelijkertijd met berlusconi vertrokken.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Ik denk dat we stilaan mogen concluderen dat juist geen enkele fabrikant het in zijn hoofd haalt om voor 2014 een modeloffensief te starten speciaal voor de Europese markt. Zelfs VW niet. Die rukken binnen een paar maanden enkel een blik identieke koekblikjes open waar een dikke oma niet eens inpast.

  • squadra schrijft:

    Wat een ONZIN VERALEN WEER VAN FORUM LEDEN!!

    En daar moet elke keer Lancia4ever het elke keer weer uitleggen respect dat je dat doet. FIAT heeft inderdaad tegenwind in europa maar bijna iedereen heeft tegenwind in europa en FIAT heeft daarin pech want Italie word daarin hard getroffen. Maar aan de andere kant van de plas is een ware revolutie aan de gang!!! Chrysler is BOOMING en ook FIAT gaat inmiddels goed in de USA. En dan ga ik het niet eens hebben over ZUID AMERIKA want daar is FIAT natuurlijk de aller grootste!!!

    FIAT zal straks als een van de eerste in de nieuwe economie de vruchten gaan plukken van hun hele goede en degelijk doordachte plannen. In Amerika zie je dit nu al gebeuren omdat die al wat verder zijn.

    Nee laat Sergio met slobber trui zijn werk maar doen. Ik vind het binnen de autoindustrie de aller beste!!

    En met Alfa Romeo komt het ook helemaal goed!!

    Ciao

    Squadra

  • Lusso schrijft:

    @Squadra Jamaar, zaken uitleggen daar dient dit forum voor. 😉

    Ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt wat alfa betreft.

  • squadra schrijft:

    Kijk en dit is waarom FIAT heel sterk gaat worden de rest zit echt te slapen niet als het om modellen gaat. Maar wel als het om kosten en fabrieken en personeel gaat die kan voor sommige fabrikanten een nek schot worden. FIAT is gewoon heel goed bezig. Dit soort bericht worden trouwens maar weinig getoont in de Duitse pers!! Je kan beter wat afslanken om daarna heel sterk terug te komen.

    Opel vermijdt voorlopig diepe ingrepen

    De commissarissen van de Europese autofabrikant Opel zijn het niet eens geworden over de te nemen herstructureringmaatregelen waarmee de autofabrikant weer gezond gemaakt kan worden. Ze willen eerst verder onderhandelen met de vakbonden.
    .
    Onder druk van de Amerikaanse moedermaatschappij General Motors moet Opel een eind maken aan jarenlange verliezen. De neuzen staan bij de Raad van Commissarissen van Opel op het hoofdkantoor in Rüsselsheim staan echter niet dezelfde kant op. “Alle deelnemers blijven het erover eens dat Opel winstgevend moeten opereren, en maatregelen moet nemen om de inkomsten te verhogen, de marges te verhogen en de kosten te verlagen”, zo laat een ingewijde weten. Maar verder dat dit soort vrijblijvende prietpraat komt de autofabrikant niet.
    .
    Analisten zijn niet verrast dat Opel op ziet tegen het nemen van ingrijpende beslissingen. Sluiting van fabrieken, om zo het automerk op de middellange termijn weer gezond te krijgen, valt politiek moeilijk te verkopen omdat General Motors tot 2014 een baangarantie voor het Duitse personeel heeft afgegeven. En de faciliteit in het Britse Ellesmere Port is t/m 2015 nodig om de huidige Astra te bouwen. De vakbondsleider van Opel, Wolfgang Schäfer-Klug, laat weten dat het met het moraal van het personeel zeer slecht is gesteld en dat het vermogen om verder te bezuinigingen op de lonen en uitkeringen voor lagere vaste kosten, zijn grens heeft bereikt.

    Ciao

    Squadra

  • squadra schrijft:

    Dan heb ik toch liever Fabrica Italia als ik dit zo lees boven.

    FGA en Chrysler komen erwel!!

    Ciao

    Squadra

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Fiat

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties