Fiat Coupé SUV straks mogelijk van Brazilië naar Europa

Ken jullie deze nog?

Drie jaar geleden toonde de Braziliaanse designafdeling van Fiat, de concept Fastback aan de wereld. Enerzijds om aan te tonen dat men in Betim binnen 10 jaar tijd enorme stappen heeft gezet en anderzijds omdat het management van FCA destijds er nog meer plannen mee had. Het gerucht ging namelijk dat Fiat’s Servische fabriek een Europese variant zou gaan produceren als opvolger van de 500L. De Fiat Fastback vormt de blauwdruk voor een nieuwe SUV met coupé karakteristieken in het compacte segment. Een segment waar Fiat zowel in Brazilië als in Europa nog geen SUV heeft, terwijl concurrenten daar heel actief in zijn. Olivier François verklaarde kort voor de fusie met PSA al, dat Fiat volop plannen klaar heeft om een inhaalslag te maken. Het licht zou op groen gaan zodra men met een partner samen meer slagkracht zou kunnen genereren.

MLA platform.

In Brazilië is Fiat inmiddels met een heel serieus SUV-offensief bezig dat dit jaar voor het eerst gestalte krijgt middels de nieuwe Pulse. Een kleine moderne SUV dat gerealiseerd is op het ML1 platform. Een nieuw platform dat Fiat in Brazilië (noodgedwongen) heeft gerealiseerd om een leidende rol op deze markt te kunnen houden. De populaire Argo maakte er als eerste gebruik van. De ruimere op de Fastback gebaseerde SUV van Fiat is inmiddels bevestigd voor begin 2022. Dit project heet ‘367’. Het aangepaste ML1 platform voor dit model noemt men MLA. Fiat houdt dus de druk op de ketel in Brazilië in afwachting van het nieuwe STLA (Small, Medium en Large) platform dat vanaf 2026 beschikbaar wordt naar verwachting.

Eerste scoopfoto van de nieuwe SUV, Progetto 367.

Tussen B en C segment in.

De strategisch belangrijke nieuwe SUV, zal de grootste in het Braziliaanse Fiat-gamma zijn. Men zegt een lengte van 4,35m. Voor Progetto 367 zijn 200 mensen ruim 5000 uur in de weer. Er zal meer dan 2 miljoen kilometer aan testafstand worden afgelegd. Volgens manager Marcio Tonani van Fiat Brazilië zal de nieuwe SUV uitblinken op het gebied van comfort, prestaties en veiligheid.

Ook voor ons?

Of en waar de nieuwkomer geproduceerd zal worden voor onze markten, zal moeten blijken als we Fiat’s productieplan eind dit jaar gepresenteerd zien worden. Het Servische Kragujevac of het Turkse Bursa lijken de meest logische kandidaten voor de productie. Fiat beschikt als dit doorgaat over een totaal zelfstandig gerealiseerd product dat in Brazilië tot stand is gebracht.

8 gedachten over “Fiat Coupé SUV straks mogelijk van Brazilië naar Europa

  • 13 augustus 2021 om 15:04
    Permalink

    Ieder nieuw model is welkom maar dit lijkt voor mij de minst interessante. De Argo, Fastback of Pulse lijken me nuttiger voor de EU markt. Het zou wel heel fijn zijn wat keuze te hebben in Fiats met GSE motor ipv de Peugeot driecilinder. Die laatste is zuinig en soepel maar wat ik aan ervaringsdeskundigen hoor niet heel betrouwbaar met weinigen die niet voor de 100.000 km al problemen hebben.

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2021 om 18:17
    Permalink

    Argo & Pulse inderdaad noodzakelijker om het gapende B-segment gat te dichten, dan zo’n “domme” suv-coupe…..

    Beantwoorden
    • 15 augustus 2021 om 22:34
      Permalink

      Over smaak valt niet te twisten maar het hele concept van een SUV Coupé is niet intelligent. Voordeel van een SUV is normaal gesproken dat ie ruim is maar met coupe-lijn mis je hoofdruimte. Daarbij is het idee van een Coupé dat ie sportief rijdt. Maar met een hoog op de wielen SUV werkt dat niet tenzij je de vering spijkerhard maakt.
      Er schijnt een markt voor te zijn, vermoedelijk huisvaders met ontkenningsverschijnselen, maar een rationele auto is het niet. En ik begreep juist dat Fiat bedoeld was voor de rationele auto’s.

      Beantwoorden
  • 16 augustus 2021 om 21:16
    Permalink

    @CCHans
    Een SUV Coupé is misschien niet intelligent, maar of een SUV dat is? Een flinke Stationwagon is praktischer. En een coupé is ook niet intelligent, want wat is sportief rijden met snelheidslimieten over de hele wereld? En wat te denken van een cabriolet, hoe intelligent is dat. Maar je krijgt er wel goede zin van. En zo zijn er, in toenemende mate, mensen die een SUV (Coupé) waarderen. Mijn stijl is het evenmin, maar door ze allemaal weg te zetten als huisvaders met compensatiedrang, mis je wel een heel stuk van de markt. Dan is het misschien wel intelligent om die klanten te bedienen met iets wat ze wél kopen. Blijft er ook nog geld over om leuke coupeetjes te maken. Voorbeeld: Porsche.

    BeantwoordenReport user
    • 17 augustus 2021 om 09:48
      Permalink

      @nicolo
      Dat er een markt voor is, helder. Vraag voor mij is: waar heeft FCA groep binnen Stellantis het grootste tekort. En dat is in de al decennia lang populairste klasse in Europa, het B-segment. Ik denk dat 6 van de 10 bestverkochte auto’s B-klassers zijn. Sinds vertrek Punto en Mito is daar alleen een gapend gat. Een SUV coupé gaat dat niet oplossen, een Argo-achtige ten minste deels en een reguliere SUV zou misschien meer weerwerk bieden tegen auto’s als Captur, 2008 en de niet uit elkaar te houden brei aan VAG SUVs. De 500X oogt goed maar legt het mede op praktische gronden af tegen de concurrentie. Net te weinig binnenruimte voor gezinsauto. De Renegade is dan weer klasse duurder. Een SUV coupé zit in zelfde vaarwater als 500X. Dus juist in enige nis in B-segment waar FCA wel al zit.
      Dus niks op tegen, maar niet eerste prioriteit. Zelfs niet tweede.

      Beantwoorden
      • 19 augustus 2021 om 23:18
        Permalink

        @CCHans
        Het rekensommetje moet ook kloppen. De VAG producten lijken niet voor niets zo op elkaar.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.