FIAT en Citroën worden grotendeels 2 merken met 1 ziel

Twee soorten FIAT.

FIAT heeft vorige week aangekondigd om ondanks de hoge drempel, dit jaar twee elektrische auto’s te presenteren voor de massa. En laten we eerlijk wezen, het betreft nog altijd redelijk niche modellen met een aardig prijskaartje. Het gaat namelijk vrijwel zeker om de 600 uit Polen op eCMP platform en de op de Citroën Ami gebaseerde brommobiel die we hier al eerder hebben besproken. Nu is de kleine Crossover zoals gezegd nog een FIAT in de meer niche zin van het woord in lijn met de reeds bestaande elektrische 500. Een redelijk uniek ontwerp met een duidelijk gevoel voor het merk-DNA. Het lijkt er echter op dat toekomstige modellen aan de meer economische zijde van het FIAT-spectrum, een wat universeler karakter gaan krijgen. Dat wil zeggen Centro Stile FIAT zal haar basisontwerp in grote mate moeten delen met die van het designteam in Parijs. FIAT en Citroën worden dus in hoge mate één. Niet omdat men dat lekker makkelijk vindt, maar wel omdat het een kwestie is van zo laag mogelijke ontwikkelingskosten.

Rendabel massaproduct.

Waar de Centoventi nog een laatste stijlvoorstel was volgens de typische FIAT-leest, zal de toekomst een stuk minder uitgesproken zijn. De volgende Panda, die ondanks de bezwaren van Tavares rond de rendabiliteit van EV’s voor de massa er wel degelijk zal (moeten) komen, wordt een in Servië gebouwde auto (vanaf medio 2024 ongeveer) met een Citroën equivalent ernaast. Men zegt dat de nieuwe Panda van het derde decennium, een wat ronder en algemener karakter zal krijgen. Dus geen modernistische kubus op wielen wat zo typerend is. Sinds het oerontwerp van Giugiaro het daglicht zag, hield FIAT min of meer aan dit ruimtelijke concept vast. We denken wel dat de nieuwe compacte FIAT voldoende merkeigen zal zijn trouwens. Al zal de volgende C3 door je oogharen niet heel anders ogen dus. Een beetje zoals een VW zich tot een Skoda verhoudt. Voor de massa voelen ze misschien als verschillende auto’s maar voor de merkliefhebber is het een gevalletje ‘copy-paste’. Dat stopt niet bij de Panda, want naar verwachting zal voor de goedkopere C-segment Crossover uit Turkije (2025) precies hetzelfde gaan gelden en produceert men in Bursa straks ook de gelijkende tegenhanger van Citroën. Het management van de Frans-Italiaanse groep lijkt niet zo bang te zijn voor kanibalisme. Stellantis benadrukte overigens ook dat men op geen enkele manier low-cost producten aan de beide merken wil koppelen.

5 gedachten over “FIAT en Citroën worden grotendeels 2 merken met 1 ziel

  • 27 februari 2023 om 22:56
    Permalink

    Al is de helft van het verhaal waar (ik denk vrijwel 100%) dan is het dood in de pot. Voor Fiat. Citroën is al bijna dood en leeft alleen nog voort in de C5X en via DS.
    Gruwelijke keuzes maakt Tavares en daarachter hoor je de stem van Miss Jackson (ex-Citroën). Bloedeloze kul. En dat met een EV, waarmee je eindeloos goedkoop kunt variëren op de basis van een skateboard (accu plus onderstel). Geef Fiat eens fatsoenlijk de ruimte en: maak van Citroën weer een echt merk.

    Beantwoorden
    • 27 februari 2023 om 23:03
      Permalink

      Oh, en Tavares heeft al 10% van de Italianen naar huis gestuurd, dit jaar en vorig jaar. Vervroegd pensioen en ontslag. Dit gaat mis in Italië.

      Beantwoorden
    • 28 februari 2023 om 08:00
      Permalink

      Fiat bestaat straks alleen nog maar als naam en het worden vermomde Citroëns met de bekende Citroen kwaliteit.

      Beantwoorden
  • 28 februari 2023 om 10:41
    Permalink

    Fiat bestaat zeker niet alleen als naam maar is belangrijk onderdeel van een groot concern. Als ze het goed doen is Fiat binnen een paar jaar het grootste EU- merk binnen het concern. Wereldwijd is Fiat dat al. Met als basis de 500E en de varianten, die daarop volgen, is de Fiat identiteit voldoende gewaarborgd. Een Audi heeft toch ook voldoende identiteit binnen het grote VAG- concern en in Zweden denken nog veel mensen, dat een Volvo uit Zweden komt, terwijl daar geen auto meer gebouwd wordt. Autofabrikanten kunnen helaas alleen nog maar voortleven als grote concerns en de kleine exclusieve merken betrekken graag hun onderdelen of zijn peperduur. En Citroën? Die kunnen zich onderscheiden met een voorruit die tot halverwege het dak loopt…

    Beantwoorden
  • 6 maart 2023 om 11:36
    Permalink

    Waar vroeger Citroen baanbrekend was en een vaste kring liefhebbers had omdat een Citroen gewoon niet met een ander merk te vergelijken was ( van A type tot Traction Avant-7CV, van 2CV tot DS19.En de unieke C4 Coupe alias UFO 2005) is t nu eenheidsworst. Niks Citroen meer en zeker ook geen FIAT meer. Niets anno 2023 is meer wat je denkt. Volvo is geen volvo maar een chinese Geely, Citroen een Peugeot kloon en over Britse merken houd ik maar helemaal mij mond dicht. Dat was 50 jaar geleden allang koppie onder. Tis niet erg als de zwakkere merken gekloond worden door familiebroeders maar geef die merken dan wel hun eigen identiteit van vroeger terug. De suprbe Citroen AMI EV wordt enkel als Opel uitgebracht door Stellantis. Bezopen. Geef de ontwerpers van Citroen de eer die ze verdienen met dit unieke model en verkopen als Citroen! Maar Opel is bekender vind Stellantis. Geen enkele Opel in Azie gezien maar t stikt er van de Fukang/ Dongfeng Citroens!..its a mad mad world..Maar vond je in vorige eeuw een Philips te min en kocht je Bang & Olufsen werd je ook belazerd. Kompleet Philips Eindhoven in B&O jasje! Juist omdat Philips zo goed was..(!)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.