Fiat en Dodge versmelten: Opvolgers van Bravo en Caliber zijn één

Niet alleen Lancia zal voortaan voor 90% versmelten met de Amerikaanse tak.

Hetzelfde geldt ook voor Fiat. Fiat zal behalve dat het zelf hofleverancier wordt van toekomstige compacte modellen van Chrysler, Jeep en Dodge, met deze merken ook dezelfde modellen delen in het hogere middensegment. Voorlopig zal Fiat binnen dat segment ook eerst nog zelf een model gaan brengen op basis van een Dodge, maar dat is slechts een tijdelijke oplossing. De Fiat SUV op basis van de Journey debuteert in Genève volgend voorjaar.

De mooie Fiat Bravo zal uiteindelijk ook een opvolger krijgen na een degelijke maar weinig glansrijke carrière. Eerst zal er nog over niet al te lange tijd een Facelift volgen. Enkele bronnen melden zelfs dat daar reeds een reclamecampagne voor gepland staat, dus dat duurt niet al te lang meer. Hopelijk eren de ontwerpers van de Facelift de bestaande elegantie van de C segment Fiat. De Bravo was in 2007 een stilistische trendsetter binnen het segment. In 2012 zal er volgens het grote plan van FGA-Chrysler een opvolger komen voor de vijfdeurs Fiat. En omdat Fiat alles behalve leider is in dit segment, zal het zich flink versterken door alles te delen met de grote Amerikaanse familie. Stijl en techniek zijn voornamelijk Italiaans, dus Fiat fans kunnen uitzien naar een compleet volwaardige opvolger met meer kans op een commercieel succes bovendien.

‘Component sharing’ en schaalvergroting is mogelijk niet alleen de redding van een merk als Lancia als geheel, maar ook van Fiat in het middensegment. De opvolger van de Bravo voor 2012 wordt een ware ‘world car’ die de bovenkant van Fiat’s ‘family feeling’ moet gaan invullen. In de VS dus als Dodge en daarbuiten overal als Fiat. Een beetje het omgekeerde van de verhouding Chrysler-Lancia. Dit keer krijgt het Italiaanse merk de mondiale rol. Een grote en belangrijke rol dat niet bij één model zal blijven. De nieuwe Bravo (die volgens een bron ook weer Bravo zal heten en de Dodge ook) verschijnt vrijwel direct als vijfdeurs hatch en stationwagon op het sublieme Compact platform dat we reeds kennen van de Alfa Romeo Giulietta. In 2013 volgen er ook nog een sedan en een Crossover variant. Deze laatste zal de basis ook delen met een nieuwe Jeep en Alfa Romeo. Al deze ‘Bravo’ modellen zullen in de VS dus als Dodge verschijnen. Vorig jaar al vloog een ruwe schets van een vijfdeurs Dodge het internet op. We zagen een C segment Dodge met een wat Europees voorkomen.

Naar verwachting zal het bij deze grote carrière move van Fiat in het middensegment, opnieuw om een glad ontwerp gaan (+/-4,4m lang) dat de aansluiting zoekt met de 500, waarvan ook meerdere modelvarianten zullen komen in VS en EU. Of de sedan ook in West Europa verkocht zal worden is nog wat onzeker, maar aangezien de concurrentie dat ook doet, sluiten we dit nog niet uit. Qua design verwachten we ook veel overeenkomsten met de opvolgers van de Idea en de Multipla, die in Servië gebouwd zullen gaan worden. Overigens zal ook de Bravo sedan daar gebouwd gaan worden volgens het grote plan. Van de nieuwe modellen verwacht men tegen 2013 ongeveer een half miljoen per jaar te produceren. De nieuwe vijfdeurs Bravo zal samen met de stationwagon in de fabriek van Cassino gebouwd gaan worden, waar momenteel al de Bravo, Giulietta en Croma van de band rollen. Deze laatste zal volgend jaar uit productie gaan.

Het huidige model van de Bravo, zet zijn loopbaan voorlopig eerst nog voort in Zuid Amerika en is dus nog lang geen geschiedenis.

3 gedachten over “Fiat en Dodge versmelten: Opvolgers van Bravo en Caliber zijn één

  • 8 november 2010 om 13:26
    Permalink

    dus ik denk niet dat de europese bravo in brazilie ook bravo gaat heten? dat zou verwarrend zijn, novo stilo misschien;-)/ ritmo?

    Beantwoorden
  • 9 februari 2011 om 11:12
    Permalink

    Bravo is goed hoor 😉 Zolang ze maar niet inleveren op stijl, want die Fiat/Dodge Freemont wordt ik best bang van, hoewel ik begrijp dat dit gewoon logo-stickers wisselen is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.