Fiat geeft eind oktober update over targets

vittoria

Als je in Turijn in het openbaar je krabbel moet zetten voor een bronzen beeld dat in november weer in ere hersteld zal zijn (kosten 350.000 euro), ontkom je niet aan een haag met camera’s en microfoons. Voor Marchionne was er gisteren dus geen ontkomen aan. Het is duidelijk dat hij in deze fase het liefst zo min mogelijk zegt. Zijn de problemen op de Europese markt een risico voor Fiat? Gaat er nog iets gebeuren met Alfa Romeo of niet? Is de volledige overname van Chrysler inmiddels een hoofdpijndossier? Houden de politieke situatie in Italië en de problemen met de Fiom nieuwe investeringen tegen? Kortom, een heel pakket aan lastige vragen.

Maar Marchionne schiet op dat gebied sneller dan zijn schaduw en kwam zoals we weten met een enthousiasmerende opmerking met betrekking tot Alfa Romeo. Ook liet hij weten dat de speculatie over een vraagprijs van 5 miljard door de VEBA voor het overige aandeel Chrysler, in geen geval realistisch is en dat de wens van de Fiom om voortaan met een andere autobouwer in Italië samen te werken een ‘prachtig voornemen’ is. De recente politieke ontwikkelingen in Italië waren erg ontmoedigend volgens de CEO. Gelukkig voor Marchionne maakte minister Zanonato gisteren al bekend dat er volgende week weer een gesprek met Lingotto zal volgen, al zal de CEO daar zelf niet bij aanwezig zijn. Het overleg zal vooral over een mogelijk nieuw landelijk hervormingsmodel rond sociale afspraken gaan, waarbij Fiat, de regionale overheid van Piemonte en die van Turijn in het bijzonder met burgemeester Fassino (rechts op de foto) voorop, de belangrijkste initiatiefnemers vormen.

Verder zei de CEO dat eind volgende maand de prognose van de jaarcijfers van 2013 bekend zullen worden gemaakt. Traditioneel wordt er dan ook gesproken over nieuwe productieve doelstellingen. Volgens Marchionne zal er tijdens de presentatie van de cijfers aandacht zijn voor zowel positieve als enkele negatieve conclusies. Collega John Elkann benadrukte intussen de positieve ontwikkelingen die momenteel in Turijn via Maserati gaande zijn. De nieuwe industriële as Grugliasco-Mirafiori vormt een belangrijk houvast om Fiat ook vanuit Italië internationaal uiteindelijk weer competitief te maken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.