Fiat leider in Turkije met marktaandeel van 16%

Fiat Turkije

Doorgaans denk je bij Fiat als marktleider direct aan thuisland Italië of Brazilië, maar vanaf vandaag is de Italiaanse autobouwer met overtuiging aan kop gegaan in Turkije. In de maand april behaalde de FGA groep een totaal aandeel van 16% in het land van de Bosporus. Fiat Group automobiles en Fiat professional verkocht daar vorige maand 12.376 auto’s. De goed ogende sedan Linea is er bijvoorbeeld erg populair, terwijl wij nog altijd geen goed beeld van deze auto hebben en het voor ons een grote onbekende is. Dankzij het feit dat Fiat al decennia lang een van de grootste autofabrieken van Turkije heeft (Tofaş te Bursa), is Fiat niet meer uit het Turkse straatbeeld weg te denken. Nergens zie je dagelijks nog zoveel op de 131 gebaseerde sedans rondrijden als in Istanbul, waar het allemaal ooit mee is begonnen. Aanvankelijk nog met een eigen Tofaş label werd tot 2001 dit model (Dogan) geproduceerd met stijlementen van de Fiat Regata, vooral voor de taxibranche.

Fiat groeit hard in Turkije dankzij explosief toenemende verkoopcijfers in deze steeds sterker wordende economie. De Turkse automarkt is sinds vorig jaar met 64% gegroeid. Vanaf januari verkocht Fiat 259.182 auto’s in Anatolië.

 

 

8 gedachten over “Fiat leider in Turkije met marktaandeel van 16%

  • 12 mei 2011 om 07:40
    Permalink

    Ziet er uit als een Bravo Sedan…, hadden we het er in een ander topic niet over dat de Bravo in zo weinig varianten te leveren is?

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 07:44
    Permalink

    @Hans75: nee, hij is gebaseerd op de Punto

    Ik begrijp nog altijd niet waarom die auto ook niet in de rest van europa is verkocht. Dit model en een stationwagenvariant had volgens mij mooie verkoopcijfers opgeleverd.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 09:00
    Permalink

    De Linea is ook wel in Duitsland verkocht, maar dat was bepaald geen succes.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 09:51
    Permalink

    @Hans75: Het is een B segment auto met een kofferbak. Gaat me te ver omdat een volbloed middensegment sedan te noemen. Ik begrijp wel waarom ze die niet elders verkopen. Ander merken krijgen ze ook niet of nauwelijks over de toonbank in W-eu. Zelfs VW niet.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 12:15
    Permalink

    En dit is nog maar het begin, wacht tot de Fiat Freemont overal in europa beschikbaar is! Dat zal een echte knaller worden denk ik!!!

    Dankzij Dodge worden de toekomstige Fiats een heel stuk Amerikaanser!! En dat zal alleen maar in het voordeel zijn voor de verkoopcijfers, wereldwijd!! 😀

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 18:39
    Permalink

    @Big Alfa Lover,

    ik snap nu eindelijk waar jouw naam op slaat… je bent volgens mij geen grote liefhebber van Alfa’s, maar een liefhebber van Grote Alfa’s…

    ben het niet met je eens trouwens.. ik gun Alfa alle verkoopsucces, maar wel met Alfa’s met het juiste DNA, niet met amerikaanse sloepen.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 18:42
    Permalink

    Vind deze Linea ook niet geweldig hoor.. maar het ziet er beter uit dan die zielige paleo..
    dit soort sedans worden al snel op de een of andere manier oudelullenbakken… (zoals een jetta, focus sedan etc.)

    Beantwoorden
  • 13 mei 2011 om 00:45
    Permalink

    Fiat is dus heel goed bezig in de autolanden van de toekomst! Eerst waren ze al stuivertje wisselend met VW marktleider in het immens grote Brazilie, nu ook in Turkije met bijna 10x zoveel verkopen als in Nederland!!!!
    Eigenlijk is het logisch dat Fiat zich met zijn modellenpolitiek steeds minder aantrekt van onze wensen, Amerika, Italie en de opkomende markten Brazilie en Turkije zijn hun belangrijkste markten, Nederland maar zelfs heel Noord West Europa is minder belangrijk. Misschien is de Freemont voor Turkije ook wel een goede keuze?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.