Fiat Punto misschien terug naar Mirafiori

punto mirafiori

Je zou het haast vergeten, maar de (Grande) Punto begon in 2006 z’n lange carrière in Mirafiori. Pas later vertrok de B-segment Fiat naar Melfi, in verband met een strategische spreiding in wel heel magere tijden. Het waren de dagen dat Fiat uit de puinhopen van een bijna-faillissement terug omhoog moest kruipen middels grondige reorganisaties van de faciliteiten. Mirafiori bouwde toen ook de Idea en de Lancia Musa terwijl in Melfi de nieuwe Ypsilon (2003) in productie was, voordat deze naar Sicilië vertrok. De tweede generatie Punto stond op het punt om vanuit Melfi naar Servië te vertrekken en dus moest Fiat hierop anticiperen door de nieuwe Punto -die het Italiaanse concern weer aan hogere productieaantallen moest helpen- naar Basilicata te verkassen. Deze moeizame spreiding was overigens maar voor korte duur, want de fabriek in Termini Imerese zou een paar jaar daarna geheel worden gesloten.

Nu is het juist Mirafiori dat nog smacht naar meer productie en is er een kans dat de Punto terug naar Turijn vertrekt. De hatchback zou dan naast de MiTo gebouwd kunnen worden, die nog maar een paar dagen per maand van de band rolt (en mogelijk over een jaar uit productie zal gaan). Het is in Melfi zo druk momenteel dat werknemers klagen over de intens hoge werkdruk langs de assemblagelijn van de 500X en de Renegade. De assemblage van de nieuwe Crossovers kan na het verkassen van de Punto als het ware meer uitgesmeerd worden. Het zijn de vakbonden die door laten schemeren dat hierover eind deze maand het nodige overleg volgt. Afgelopen jaar zijn er circa 120.000 Punto’s gebouwd en het model blijft nog minstens tot eind 2016 in productie. De in productie name van de Maserati Levante zal intussen in een ander deel van het immense complex Mirafiori plaatsvinden.

3 gedachten over “Fiat Punto misschien terug naar Mirafiori

  • 20 februari 2015 om 14:43
    Permalink

    Dat gesleep kost toch ook klauwen met geld. Lijkt mij het voordeligst om per fabriek zoveel mogelijk op dezelfde platforms te bouwen. In dat geval is punto en mito op 1 locatie wel slim maar als ze met de mito stoppen dan is het weer minder handig laten ze dan de giulia in mirafiori bouwen.

    @Autoedizione is het niet handig een soort wiki pagina te maken waar je snel en overzichtelijk info kunt vinden over bijv. de fabrieken welke modellen daar geproduceerd worden en wat de verwachting is?

    Met een mooi organigram etc.

    Beantwoorden
  • 20 februari 2015 om 16:22
    Permalink

    De Punto en Mito delen hun platform. Er is dus in Mirafiori mogelijk al een geschikte assemblagelijn en misschien kan er nog wat uit 2006 herbruikt worden. Wel lijkt me dat je zoiets alleen gaat doen als je een model nog een tijdje in productie wilt houden, ik kan me niet voorstellen dat je in 2015 de productie gaat verplaatsen om hem in 2016 te beëindigen.

    Wat ik hierboven lees is dat er vooral gebrek aan ruimte is op de huidige productielijn; betekent dus productielijn van de Punto in Melfi afbreken en op die plaats een extra lijn voor de Renegade/500X bouwen. Ik verwacht dat dat op het gebied van investering het meeste geld gaat kosten. Dat bereid is die investeringen te doen zegt een hoop: Allereerst dat de Renegade/500X dusdanig veel geld opbrengen dat men bereid is de lijn voor de Punto ervoor te offeren. Ten tweede dat de Punto meer dan genoeg geld in het laatje brengt om de productie ergens anders weer op te starten. Ten derde dat het logischer is om de productie in Melfi op te voeren, dan wat meer auto’s in Pernambuco te produceren om aan de grote vraag te voldoende.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.