Franco Angelini memorial ter ere van de ‘magiër’ van Il Biscione

Alfa Romeo kent een bijzonder opmerkelijke geschiedenis, niet alleen vanwege de auto’s, maar misschien wel net zoveel dankzij de mensen achter dit merk door de jaren heen. Het Alfa ‘virus’ nam vaak onherroepelijk bezit van ingenieurs, ontwerpers, managers en coureurs die met hun taak bij ‘Il Biscione’ bekenheid verwierven. Franco Angelini was ook zo’n naam. Deze Romeinse technicus overleed afgelopen zomer op 79 jarige leeftijd en wordt door Alfisti ook wel ‘il mago’ genoemd, oftewel de magiër. Auto’s voor op het circuit en de weg sneller en beter maken was zijn specialiteit en het merk Alfa Romeo nam daarin een centrale rol. Alfa Romeo was gemaakt voor iemand als Angelini en vice versa.

Hij begon in de jaren ’50 met het racewaardig maken van de 1900 Berlina. Vanaf dag een leverde zijn werk succes op. Vanaf 1956 nam hij ook de eerste Giulietta’s onder handen en maakte hij de indrukwekkende TZ onverslaanbaar. Begin jaren ’60 vestigde hij zich aan de Circonvallazione Gianicolense, een grote weg in hartje Rome, wat voor veel Romeinse Alfisten nog altijd een heilige plaats is.

Na de Giulietta TI en de TZ, ontfermde Franco Angelini zich over de Giulia, door van GT’s, GTA’s te maken. Kortom auto’s die van zichzelf reeds uitblonken dankzij een lichtere carrosserie in aluminium en omdat ze sowieso al flink wat vermogen hadden (115 pk). Ze werden uitgerust met de eerste Twin Spark motoren, het systeem dat brandstofmengsel op twee plaatsen laat ontsteken en dat later op productie Alfa’s bekend werd. Angelini bouwde deze auto’s helemaal opnieuw op. Daarbij maakte hij de auto’s enerzijds stijver en anderzijds lichter. Uiteraard nam ook het vermogen flink toe, tot wel 180 pk. Het resultaat was verbluffend, wat mede te danken was aan Angelini’s rigoureuze aanpak. Een versnellingsbak werd bijvoorbeeld, gedemonteerd, aangepast en vervolgens 24 uur aan een intensieve test blootgesteld voorzien van speciale olie. Hierdoor verbeterde hij een dergelijk vitaal onderdeel niet alleen, maar nam de betrouwbaarheid ook fors toe. Naast de 1600, sleutelde het mechanische talent ook aan de 1300 Junior, de 2000 GTAm en de laatste evolutie, de GTA Junior Gruppo 5. Deze laatste had een verkleind 1120 cm³ blok met turbine (met door olie aangedreven pomp) en vier kleppen per cilinder, die in Engeland vervaardigd werd. Angelini maakte zelfs in het buitenland naam en faam. In zijn team reden Ingazio Giunti en Gian Luigi Verna, samen met vele anderen.

De RIAR (Registro Italiano Alfa Romeo) wil Franco Angelini samen met de Duetto Club Italia en Club Alfa Roma herdenken door met een grote groep leden naar het nabij gelegen Vallelunga circuit te trekken op zaterdag 27 oktober. Juist op dit circuit reden vele creaties van Angelini in wedstrijdverband. Men rijdt om 10:30 die ochtend van Piazzale del Fungo (in het stadsgedeelte Eur) over de Via Aurelia naar l’Autodromo di Campagnano di Roma. Na wat ererondes, zal met fotomateriaal en anekdotes over Angelini’s leven, ‘Il mago’ herdacht worden.

Een gedachte over “Franco Angelini memorial ter ere van de ‘magiër’ van Il Biscione

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.