Genève 2011: Lancia toont Flavia en Flavia cabrio als concept

Het lijkt erop dat Lancia toch nog een slag om de arm houdt wat de gerabadge-te modellen betreft. In het hoge segment, waar de verkoopdoelstelling veel lager ligt, zien we de Thema en de GrandVoyager die voor 99% gelijk zijn aan het oorspronkelijke model uit Detroit. In het middensegment waar meer geld valt te verdienen, toont Lancia de Flavia op basis van de 200 in twee varianten… als concept. Goed nieuws voor de liefhebber en misschien slecht nieuws voor de onlangs tot Lancia dealer omgedoopte Chrysler-verkoper. Ooit was de Flavia een middelgrote Lancia uit de jaren ’60 en ’70, die verkrijgbaar was in vele varianten. Zo was er ook een beperkt aantal verkrijgbaar als ‘Convertibile’ van de carrosseriebouwer Vignale (1960). Dit laatste moet de belangrijkste inspiratie geweest zijn om voor de gelegenheid de naam Flavia weer eens van stal te halen. Het verschil is dat Lancia 50 jaar geleden de naam gebruikte voor een grote marktintroductie van Italië’s eerste voorwielaangedreven auto ooit.

Vandaag lijkt het erop dat Lancia alleen wil zien of er überhaupt wel aandacht voor dit model valt te genereren. Best logisch dat men dat probeert want de 200 krijgt in de VS nu steeds meer handen op elkaar, vanwege de grondige technische en kwalitatieve aanpassingen, van iets dat ooit als ongelukkige Sebring door het leven ging. Chrysler maakt in de VS dus het onmogelijke mogelijk met de 200 zoals het nu lijkt. Maar Europa is een stuk moeilijker terrein. Op het continent waar binnen 100 jaar twee wereldoorlogen werden ontketend, is men een stuk meer bevooroordeeld en is zelfs een grondige aanpassing vaak niet voldoende voor een schone lei. Vandaar dat Lancia het officieel een concept noemt. Helaas is het niet de concept waar wij op hoopten… of zal er nog wat te zien zijn in Genève?

24 gedachten over “Genève 2011: Lancia toont Flavia en Flavia cabrio als concept

  • 14 februari 2011 om 11:50
    Permalink

    Maandagochten en niks dan slecht nieuws. Het lijkt wel de revival van een of ander budgetmerk uit het oostblok met die kitcherige grille.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 14:00
    Permalink

    Ik vraag mij af of men bij de Fiat Auto Group wel goed beseft waar men mee bezig is? Ik kan best begrijpen dat dit overgangsmodellen zijn, maar dat zelfs de grille moet overgenomen worden van Chrysler?
    Europeanen gaan echt niet een omgebouwde Chrysler kopen.
    Ten eerste is een Lancia gekend om zijn Italiaans design, en zelfs hiermee zie je er slechts een handvol van rijden. De mensen zijn hier niet zo dom om een omgebouwde Amerikaanse auto te aanvaarden als een Lancia. Ik kan het managment in Turijn echt niet begrijpen. Het lijkt wel alsof ze hun ziel verkocht hebben aan Chrysler.
    Die overgangsfase mag echt niet lang duren of ik vrees ervoor dat Lancia algauw zal mogen opdoeken. Misschien kunnen ze dan opnieuw Chrysler invoeren. Of misschien ligt dit wel binnen hun plannen. Ik kan die auto’s, ongeacht hoe goed ze mogen zijn niet als een Lancia aanvaarden. Ik ben dan ook diep teleurgesteld in de directie van Fiat om een roemrijk merk als Lancia zo kapot te laten gaan.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 14:09
    Permalink

    Geen herkenbare waarden meer bij Lancia – dit is te verschrikkelijk voor woorden… en de nieuwe Yps ziet er ook niet uit (erg saaie koplampen), evenals de prachtige Delta die met z’n nieuwe grill er zeker niet op vooruit is gegaan (om het zacht uit te drukken). Onwaarschijnlijk hoe dit in een zo’n kotre tijd kan gebeuren …

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:27
    Permalink

    Ik heb er ook geen woorden voor. Laat Lancia dan liever doodbloeden en laar ons dan alleen genieten van de geweldige geschiedenis. Dit maakt het merk compleet belachelijk en het wordt de spot van iedere auto liefhebber.

    Dit is dus door Marchionne bedacht. De man die 90 % van de lezers van deze site adoreren.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:42
    Permalink

    Nog even en je kan net zo goed een KIA bestellen en er zelf een Lancia stickertje op de neus plakken tadaa een Lancia!
    Het zal best een goede auto zijn maar een Lancia? nee dat is het niet en zal het ook nooit worden.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:49
    Permalink

    Bravissimo Sergio Marchionne! Dit worden absolute verkooptoppers!!!!!! toch. Trek er gewoon de stekker uit bij Lancia, of is dit nieuws uitstel van executie!
    Je zal maar verkoper zijn bij Lancia en dit soort gedrochten aan de man moeten brengen. Knap als je dat langer dan een week volhoudt. Wat zijn de USP van deze auto’s’,kan er niet 1 bedenken.
    Vincenzo Lancia zou zich in zijn graf omdraaien.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:51
    Permalink

    Ik snap alle wc bezoekjes wel….maar…de originele oude Flavia, was dat nou zo’n mooie auto? Die was mooi omdat hij zo uit proportie was…..
    Ik blijf positief, als tijdelijke voorloper voor de opvolger van deze Flavia zeg ik: Kom maar op, hopelijk met een opgewaardeerd interieur en alleen met diesel en V6 benzine.
    Kan de Lybra (sedan) rijder toch snel in een nieuwe auto rijden.
    (sorry. Mr. Auto-Edizone ik weet waar jij in rijdt……)

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 19:42
    Permalink

    Iedereen hier,

    Ik begrijp alle reactie’s deze auto’s gaan niet verkopen in Europa maar dat weet FIAT ook deze auto’s zijn er extra aan toegevoegd en als ze er een handvol van verkopen is het denk ik al goed. Als ze serieus aantallen van deze auto’s verwachten dan kunnen ze het vergeten. Wat dacht je van de afschrijving op deze auto’s.

    Volgende generatie is pas interesant.

    Maar ben bang voor schade aan het merk Lancia!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 19:45
    Permalink

    Met dank aan de curator Sergio Marchionne. Of denkt hij dat dit soort gedrochten de concurrentie aankunnen met BMW Audi of Mercedes.Zo langzamerhand wordt het nieuws over Lancia een soap, maar dan in de trant van Slechte Tijden Slechte Tijden!

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 20:07
    Permalink

    @Jonnie: De oude Flavia was in ieder geval een echte Italiaan.

    Dit is een Amerikaan met een andere sticker.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 22:03
    Permalink

    lancia is al een tijdje dood hoor, na de Delta hf intergrale al.

    Als ze er maar geld aan verdienen. mischien geeft het nog hoop voor alfa.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 08:19
    Permalink

    Misschien moet Lancia vanaf nu van deze site af… Als ‘statement’ naar de heren in Torino (of Detroit?)! Het is toch bijzonder hoeveel negatieve reacties alle nieuwigheden rond de ‘Lancia’ modellen teweeg brengt? Overgangsfase? Dat heeft Apple in de jaren negentig bijna ten onder doen gaan. Toen stond er een boekhouder aan het roer, en die verloor even uit het oog waar Apple voor staat: slimme, innovatieve producten met een spatstrakke minimalistische vormgeving, waar mensen graag geld voor over hebben! Naar mijn idee wordt met al deze nieuwe modellen de ‘ziel’ van Lancia er toch echt uitgeramd…

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 14:37
    Permalink

    En in de verkoopbrochure wordt natuurlijk verwezen naar de verre voorouders, de Aurelia Coupe en Spider.Eindelijk zijn er de echte opvolgers voor deze waanzinnig mooie auto’s!! Laat Piech Alfa en Lancia overnemen, dan blijft ons dit soort rubbish bespaard. Sergio Marchionne, meester Schimmelpenninck van Italie!

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 16:23
    Permalink

    wordt misselijk bij de gedachte dat Alfa een cross over gaat krijgen “op basis van” de Jeep Patriot – hooguit een klein Alfa stickertje op die Jeep grill. De typische grill wordt dan ook opzij gezet voor die 5 verticale balken…

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 19:04
    Permalink

    Maar het konden wel een stel Italianen zijn.laten we hopen dat de foto’s anders zijn dan de werkelijke modellen.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 18:30
    Permalink

    Wat Alfaspeed zegt, de werkelijke modellen gaan prach-tig zijn.
    Marchionne zou toch nooit anders durven ? 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.