Gerucht: Er komt een totaal vernieuwd B segment!

 

Tijdens hetzelfde geruchtenrondje van de GTA bij AutoCar kwam ook de aanpassing van het hele B segment voorbij.

Een daarvan sluit aan bij het nieuwtje wat we gister verkondigde over aanstaande hybride techniek voor FGA. De Punto Evo zou het eerste model zijn van Fiat dat al bijna klaar is met deze techniek. Daarna volgt ook de MiTo. Dankzij de eenwording met Chrysler afgelopen zomer kon deze ontwikkeling sneller tot stand komen. En dit gerucht heeft zelfs meer diepgang, namelijk dat het hele B Ên A segment, een aanpassing krijgt van het platform. Het achtersteven zou namelijk steviger worden netals die van de 500 USA en de nieuwe generatie Uno, Panda en Ypsilon die er aan zitten te komen. Bovendien krijgt de ophanging achter krijgt het verfijnde multilink systeem die we ook op de Giulietta zien. De Punto en MiTo zouden zo qua comfort en dus kwaliteit een sprong voorwaards maken. De MiTo zal ook een  facelift krijgen bij dit alles omdat er feitelijk sprake is van een nieuw model. Sommigen zouden zelfs opnieuw een esthetische aanpassing bij de kersverse Evo willen zien maar dat zal tevergeefs zijn.

Dit is een serieus stukje componentsharing waaruit we op kunnen maken dat FGA na de strategische overname van Chrysler, een stuk dynamischer is geworden en daar voluit van profiteert. Doorvoeringen van technische verbeteringen en vernieuwingen over de volle breedte komen een stuk makkelijker en vlotter tot stand. Iets waar men bij het Fiat van vroeger alleen maar van kon dromen. We zijn dus getuige van een zeer sterk nieuw FGA-Chrysler dat waarschijnlijk na 21 april een nieuwe naam zal krijgen en de daarbij behorende onafhankelijkheid.

29 gedachten over “Gerucht: Er komt een totaal vernieuwd B segment!

  • 18 maart 2010 om 15:51
    Permalink

    Idd..zou beter zijn ook al heb ik zelf minder moeite met de huidige koplampen dan de meeste meningen die ik lees. Ik denk dat je wens zal uitkomen Alfabruur 🙂

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 16:00
    Permalink

    Toch moet ik zeggen dat ik de huidige Mito ook heel erg mooi vind!
    Je hoort eigelijk niet te schaven aan een kustwerk maar in dit geval zien we het door de vingers zeg maar..

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 16:04
    Permalink

    Idd. De koplampen van de Giulietta hebben meer body dus mag het bij de MiTo ook doorgevoerd worden niet waar? De Punto Evo blijft voor mij echter een lelijk compromis met die te hoge snor. Je ziet in dat geval duidelijk dat het ontwerp een andere oorsprong heeft en dan is een FL naar mijn mening mislukt. Bij de Croma was het bijvoorbeeld wel een succes om niet te zeggen verbetering.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 16:29
    Permalink

    Toch vind ik de Punto evo in het echt zeker niet lelijk en oogt zeker moderner en wat forser als de grande punto.
    Moet wel zeggen dat dit een zwarte auto was en die kleur is beter ivm de stukken plastic op de bumper..

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 16:43
    Permalink

    Tsja..je kunt aan alles wennen natuurlijk maar wat jij nu bv moderner noemt is alleen maar dankzij recentere troep die anderen maken. Ik begrijp je punt volledig hoor daar niet van. Zwart is idd het beste voor de Evo al is het al met al een duidelijke stap achteruit. Een Fiat mag denk ik in de toekomst absoluut niet stoer meer ogen tenzij het een Abarth is. Het is duidelijk dat Fiat de rol van family car krijgt met een hoge aaibaarheid. Misschien hoort behalve een Croma zelfs een Bravo in de toekomst tot het verleden. Ik denk zelf van wel. De huidige krijgt vast een crossover of mpv als opvolger.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 16:53
    Permalink

    Het zou toch echt jammer zijn als Fiat z’n mooiste auto van de afgelopen jaren de deur zou wijzen. Ik vind de Bravo een beeldschone auto. Als je hem vergelijkt met andere auto’s uit zijn klasse zoals de Golf of een A3 scoort ie bij mij heel hoog. De enige die hem verslaat is de Giuletta.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 18:27
    Permalink

    Als GP-sport rijder vind ik de nieuwe GP Evo van buiten en ook van binnen absoluut niet mooier dan de oude GP.
    Een Bravo vind ik niks, dus dat wordt het sowieso niet.

    Waar de P-Evo wel voor te waarderen is is de Multi Air motor, jammer dat ze daar dan weer een 5-bak achter hangen.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 20:22
    Permalink

    ze mogen de MiTo wel wat optisch lager maken, er zit een te grote ruimte tussen de band en het plaatwerk, daardoor oogt hij ook zo hoog. Voor de rest mooie auto.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 21:44
    Permalink

    @Alfa Romario: Dat zou de auto veel stugger maken. Behalve voor de sportiefste versies is een perfecte combinatie tussen sportiviteit en comfort altijd het doel geweest. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in de ontwikkeling van de Giulietta.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 22:19
    Permalink

    Maar de giulietta ziet er optisch wel laag uit…..en met een van de sportpakketten gemonteerd helemaal laag…..waarom kan dit bij de mito niet…..

    Beantwoorden
  • 18 maart 2010 om 22:49
    Permalink

    Die heb ik nog niet in het echt gezien en ik moet zeggen dat op foto’s ze ook niet echt veel lager lijkt….

    Beantwoorden
  • 19 maart 2010 om 09:32
    Permalink

    Het doet mij pijn om te zeggen; maar bij MINI hebben ze dit veel beter voor elkaar; lekker laag en breed postuur en wielen op de hoeken. Nu heeft de MINI wel een eigen platform en de Mito is gewoon op een GP platform geplaatst……gaat dit veranderen?

    Beantwoorden
  • 19 maart 2010 om 12:35
    Permalink

    De Mito QV wordt in het actuele nummer van Autovisie vergeleken met 4 concurrenten, hij wint met glans!

    Beantwoorden
  • 19 maart 2010 om 14:30
    Permalink

    DS3, Cooper S en Ibiza FR

    Mooi dat ze wint! Ga het stuk waarschijnlijk morgen lezen…..

    Beantwoorden
  • 19 maart 2010 om 19:21
    Permalink

    @Reginald: zie reactie van rboudewijns. Heb de test inmiddels gelezen. Kleine nuance, ze vinden de Cooper S ook erg geslaagd, maar wel heel erg duur.
    Citaat: toch is er een duidelijke winnaar, de Alfa Mito. Een trendy supermini en een echte Alfa. Hij stuurt heerlijk, heeft een mooie motor ….. etc.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2010 om 15:12
    Permalink

    De Ibiza was trouwens een Cupra ipv de door mij genoemde FR.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2010 om 17:11
    Permalink

    Heb eigenlijk nooit begrepen waarom de mito toch best wat kritiek heeft te voorduren gekregen in de autopers.
    Ben blij dat een gerenomeerd blad als autovisie de mito wel kan waarderen zoals ik dat ook doen.
    4 leuke auto’s , maar de alfa springt er net als vroeger net even bovenuit.
    Gewoon een echte alfa , met als bijkomend voordeel dat de moderne alfa gewoon erg goed in elkaar zit en tot nu toe bovengemiddeld betrouwbaar is gebleken.
    Jammer dat bladen als autoweek en autokampioen altijd wat negatiever over alfa’s schrijven dan de liefhebberbladen als autovisie ed.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2010 om 00:10
    Permalink

    Autovisie was ook (doch gematigd) negatief over de Mito; dit komt tevens in dit stuk terug. Bij de QV zijn de nodige zaken anders dan bij de eerdere en de andere “normale” Mito’s; ik heb 8 maanden (18.000 km) een Mito gereden en ik kan mij grotendeels vinden in de kritieken welke de Mito te verduren heeft gekregen……(en ook nog wel krijgt).

    Beantwoorden
  • 22 maart 2010 om 08:25
    Permalink

    Ach ja de pers… De nieuwe Polo rijdt als een oud lijk hoord ik van iemand en daar hoor je 0,0 over. Die auto hoort te floppen….maar doet dat niet.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2010 om 09:00
    Permalink

    Anders verwachtingspatroon en wordt anders in de markt gezet (niet als MINI killer)…….(overigens ben ik de pers niet ;-))

    Beantwoorden
  • 22 maart 2010 om 09:20
    Permalink

    Klopt uiteraard maar dat is niet mijn onderwerp. Het gaat mij hier om het principe dat Alfa altijd extra kritiek krijgt terwijl andere merken vaak te weinig kritiek krijgen.

    (Nee maar die club met de naam AutoVisie wel. ;-))

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2010 om 01:05
    Permalink

    Mmmmm, een nieuwe Mito met nieuwe ophanging, beter stuurgevoel en vooral een compleet nieuwe neus zou wel eens mijn volgende auto kunnen worden 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.