Giugiaro nogal zuur over het einde van zijn relatie met Fiat

Dat vermoeden hadden we al. De grote Giugiaro trok vorig jaar namelijk vol frustratie naar Wolfsburg. Daarom keek de ontwerper ook alles behalve vrolijk, toen hij in Genève bij Ferrari de FF kwam bekijken. Ook gaf hij nog niet zo lang geleden een uitgebreid interview, waarin hij de capaciteit van Marchionne als succesvolle autobouwer ernstig in twijfel trok. Giorgetto Giugiaro is ook de man die na Piëch, misschien nog wel de grootste wens heeft dat Alfa Romeo naar Duitsland vertrekt.

Gisteren deed Giugiaro in het programma Rai Report ten slotte nog een boekje open over zijn verbroken relatie met de Italiaanse autobouwer. Vol verbittering sprak de man met de status en een ego zo groot als een huis, zich uit over iets dat hij als hoogverraad gevoeld moet hebben. De dader die bij dit alles de Judaskus gaf heet natuurlijk Sergio Marchionne;

“Ik heb veel gedaan voor Fiat, meer dan voor Volkswagen. Toen Marchionne bij Fiat kwam, is hij mij en mijn bedrijf vergeten. Ik kreeg slechts de opdracht voor één facelift, i.p.v. dat ik ook betrokken zou worden bij het onderzoek naar nieuw producten. Voor Fiat was ik dus al dood. Bij Volkswagen krijg ik wél de volle erkenning en kan ik weer genieten van mijn werk. Bovendien heeft Italdesign zo de garantie gekregen dat het kan blijven bestaan.”

Naast Giugiaro zaten ook Jochem Heizmann van VAG voor de microfoon en professor Aldo Enrietti. De Duitser legde nog eens uit waarom VW altijd crisisbestendig zal zijn en alleen maar zal blijven groeien richting de 10 miljoen auto’s per jaar in 2018. De Italiaanse geleerde stelde daartegenover dat het plan van Fiat in Europa alleen kan slagen als het kopers zal afsnoepen van de concurrent. Fiat wil met 74% groeien in de EU, terwijl de markt zelf alleen maar met 15% zal groeien. En hiermee was het punt dat Giugiaro wilde maken tegen zijn voormalige opdrachtgever, helemaal compleet… Het is duidelijk waar de Wolfsburgse antipathie tegen de bouwer uit Turijn, uiteindelijk werkelijk vandaan komt.

13 gedachten over “Giugiaro nogal zuur over het einde van zijn relatie met Fiat

  • 28 maart 2011 om 12:37
    Permalink

    Zonder Giugiaro bestond FGA al niet meer. Hij heeft meer gedaan voor de automobiel dan wie dan ook, en zeker meer als een niet nader te noemen SM fanblog 😉

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 14:32
    Permalink

    Druppel voor Giorgetti was wellicht ook de negatieve beoordeling die hij kreeg op zijn voorstel voor de opvolger van de Maserati 3200GT (die prachtig was, met de boomerang achterlichten) / 4200 GT (met de compromis-achterlichten) en uiteindelijk door Pinin vorm kreeg in de werkelijk geweldige GranTurismo. De GT van Giugiaro zou te traditioneel zijn en te veel lijken op zijn voorganger – weinig innovatief.

    Maar zonder meer geldt een postum hulde aan Giugiaro voor al het moois dat hij voor FGA heeft betekend / getekend. Een paar hoogtepunten:
    Alfa 159 / Brera
    Fiat Grande Punto
    en natuurlijk de al genoemde 3200 GT

    Opvallend is trouwens dat het wegkopen van Italiaanse design meesters door VAG nauwelijks leidt tot
    1. mooie modellen bij VAG (misschien op de A5 van da Silva na)
    2. minder mooie modellen bij FGA

    Schade lijkt dus mee te vallen 🙂

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 17:38
    Permalink

    @raaf

    Een A5 zou mooi zijn als al die andere A’s er niet waren. Doordat hij nog steeds op eenheidsworst lijkt gaat alle charme er vanaf. VAG heeft beste nette en mooie producten maar ze zouden eens van die copy knop x% af moeten blijven en per model iets leuks neer zetten ipv we hebben dat en we melken dat uit tot in iedere form. Maar ja kennelijk houd het gros van het publiek van regenachtig grijs weer en bestellen ze allemaal het zelfde in de meest droeve kleuren.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 18:42
    Permalink

    Ik vrees dat Marchionne teveel zakenman is en te weinig visionair! Lancia is al (bijna) om zeep. Ik hoop dat hij spoedig tot inzicht komt dat vormgeving het USP van de italiaanse autobouwers is…

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 18:48
    Permalink

    @AR 159:
    wat kleur betreft ben ik ook niet heel gelukkig tav Alfa… veel te veel grijstinten, terwijl originele kleuren als lichtblauw weg zijn. Vind ik jammer!

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 19:43
    Permalink

    Hij heeft wel een goed punt natuurlijk.
    Die Sergio Marchionne heeft helemaal niets met auto’s, het is een briljant econoom en een goed organisator maar heeft geen jota verstand van auto’s.
    Hoeft nu ook niet, laat hem eerst maar De FGA merken op de rails zetten en omzet draaien en zodra dat gebeurd is hem met een welverdiende bonus minister economische zaken in Italië maken of zoiets.
    Giugiaro bij VW is een verlies voor de Italiaanse auto-industrie, het is samen met bertone toch een van de betere designhuizen veel beter dan pininfarina.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 20:09
    Permalink

    @ Saya: je hebt volkomen gelijk hier. Ik snap ook niet dat ze giugiaro hebben laten schieten. Marchionne heeft totaal geen besef van de italiaanse designflair en traditie. Die wil gewoon zoveel mogelijk winst maken met zo weinig mogelijk inzet. Als morgen blijkt dat Alfa enkel de beoogde winstcijfers zal behalen met het maken van ijskasten, dan staan de dag erop ijskasten in de showroom.
    Hij is geen wonder zoals de onlangs overleden Ghidella.

    Ik vraag me trouwens af wat er met pininfarina gaat gebeuren.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 21:13
    Permalink

    @Lusso: Als die maffe duitsers met grote flappen zwaaien gaan ze allemaal om ook de italianen. dit heeft niets met SM te maken.Daarvoor “ouwe seur”.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 21:17
    Permalink

    Door weinig sentimenteel te doen en goed te handelen zijn deDuitsers zo groot geworden.wordt het niet stilaan tijd dat een persoon als SM gewaardeerd wordt want dat is nu juist wat ze nodig hebben een italiaan met meer verstand dan sentiment.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2011 om 21:51
    Permalink

    Ach wee.. die Giugiaro moest in dat programma even verdedigen waarom zijn toko aan een buitenlandse club is verkocht. Volgens mij is hij geewoon gezwicht voor een flink bedrag aan deutsche marken die zijn firma heel hard nodig had.
    Daarvoor heeft hij de nodige kritiek ontvangen maar als hij te weinig opdrachten heeft gekregen zal hij eerst de hand eens in eigen boezem moeten steken en kijken waarom dat zo is.

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 07:05
    Permalink

    Kiezen of delen. Bankroet als bertone, van de chinezen zoals binnenkort pininfarina, of gewoon verder gaan met de firma waar je al decennia mee hebt samengewerkt en bent grootgeworden. Ik zou het ook wel weten. Zijn alfas, waaronder de canguro, de giulia gtv, de 2600 sprint, de gtv6 en de 159 zijn bij de mooiste ook en hebben alfa gedefinieerd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.