Instrumentenpaneel Alfa Romeo 4C
De Alfa Romeo 4C staat eventjes opnieuw in de schijnwerpers door zijn aanwezigheid op de Techno Classica in Essen. Alle informatie rond het instrumentenpaneel/dashboard werden nu vrijgegeven. Zo werd deze ontwikkeld door het Italiaanse bedrijf MTA, is het TFT-scherm 7 inch groot, kan het optioneel worden omringd door carbon fiber en is het in staat om zowel 2 als 3D beelden te tonen. Verder is de weergegeven informatie, zoals we al eerder wisten, afhankelijk van de DNA-stand. Of moeten we RDNA zeggen, nu er een vierde en nieuwe Race-modus werd toegevoegd voor de 4C?
Wat we echter nog niet 100% zeker wisten, is welke informatie er precies getoond wordt in elke modus. Nu wel. Laten we beginnen met de braafste van de vier, All Weather. Hier zie je de ‘basisinformatie’: datum, buitentemperatuur, snelheid, huidige versnelling, rpm (rond de centrale cirkel), benzineniveau en watertemperatuur op een blauwe achtergrond. Natural is volledig hetzelfde, maar dan tegen een simpele zwarte achtergrond. Dynamic toont al wat meer gespecifieerde info: de datum verdwijnt en in de plaats komen twee indicatoren voor de turbodruk en de temperatuur van de motorolie, dit alles tegen een rode gloei. In Race wordt het dan pas echt specifiek met een cirkel waarin een puntje rondzweeft dewelke aangeeft welke zij-, voor-, of achterwaartse krachten je als bestuurder en eventuele passagier te verduren krijgt.
Het centrale gedeelte van het dashboard is in elke modus vrijgehouden om eventuele waarschuwingslichtjes te kunnen aangeven. Verder is er links en rechts van het scherm ook plaats voorzien voor de 14 ‘belangrijkste’ indicatoren; airbags, lichten, ABS, richtingaanwijzers,… Er zijn drie knoppen in de wagen om door het menu van het dashboard te navigeren. Hiermee kan de taal ingesteld worden en de meeteenheden (km/u of mph bijvoorbeeld), terwijl een vierde knop de trip computer aanspreekt. Deze laatste maakt het mogelijk om trips op te slaan en statistieken op te vragen over ondermeer het verbruik.
Al een dikke 4 ton op de teller 🙂
Met andere woorden: het is een supermotor! 😀
Plus ook dat er minstens 1670 km kan gereden worden met één tank, indrukwekkend!
Geloof dat ik het niet heel mooi vind …
Bekijk het filmpje op autoweek.nl 😉
@alfaspeed;
Heb eens gekeken naar dat filmpje en tot mijn stomme verbazing zit er een Nederlander die daar verantwoordelijk is voor het design van het interieur!
Hij slaat de spijker op de kop over het design van AR; dat is iets wat je niet kunt omschrijven, maar waar je verliefd op wordt.
Er zijn meer nederlanders verantwoordelijk voor Fiat producten.deze is ook verantwoordelijk voor het Giulietta interieur.Er is er ook een bij Maserati die verantwoordelijk was voor de testauto’s van de Gran Turismo. Hij heeft zelfs het testsysteem vernieuwd en gedigitaliseerd.
Alfa en Fiat maken nu ook gebruik van dat testsysteem.
@Alfaspeed Kan niks vinden op Autoweek (link?) … maar vind het een beetje een computergame lijken, met een middelmatig grafisch concept. Maar eerst maar eens in het echt zien …
http://www.autoweek.nl/video/3368/journaal-zo-klinkt-alfa-4c
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/20443848/__Nederlander_Ramon_Ginah_op_z_n_plek_bij_Alfa_Romeo__.html
Dit artikel gaat over Ramon Ginah.
Als we toch aan het linken zijn deze als laatste.
http://www.autohellenbrand.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=87
Dat geeft een betere indruk … wat een monstertje! 🙂