IVECO gaat komende jaren trucks leveren aan Nederlandse landmacht
Steeds uitgebreidere samenwerking.
IVECO’s militaire afdeling het IDV gaat na de Manticore pantserwagens nu ook vrachtwagens leveren aan de Nederlandse Koninklijke landmacht. Er wordt door defensie de komende jaren flink geïnvesteerd in de vernieuwing van het wagenpark. IVECO sloot in 2019 zoals gezegd al een deal rond de levering van 1275 middelzware pantservoertuigen. Dat is sinds 2023 op gang gekomen. Nu komen daar tussen 2027 en 2029 ook 785 vrachtwagens bij in drie varianten. Enkel de trekkers of inclusief platte aanhangers voor transport van voertuigen, plus trucks voor het vervoer van losse containers. IVECO IDV mag dus een belangrijke leverancier voor de Nederlandse landmacht worden genoemd en zorgt tevens voor het onderhoud. De combinaties zijn afgestemd op het materieel dat ook door andere landen wordt gebruikt. IDV heeft haar hoofdkwartier in Bolzano en produceert op 5 verschillende locaties.
Leuk voor IVECO.
Waatom geen DAF?
Waarom geen DAF ?
Omdat de Belgen die al hebben gekocht 🙂
Eind 2022 zijn de eersten (van 879 stuks) geleverd aan de Belgische Defensie.
Ze worden gemaakt in Westerlo (Oevel – Antwerpse Kempen) (cabines en interieur) en bij Tatra in Tsjechië (cabines van de gepantserde uitvoeringen, 40 % van het totaal).
Geen idee waar het chassis en de motor wordt gemaakt. Eindhoven ?
https://www.daf.com/nl-nl/nieuws-en-media/news-articles/global/2022/q4/01-12-2022-first-daf-cf-military-trucks-delivered-to-belgian-defense
https://beldefnews.mil.be/eerste-daf-cf-military-trucks-geleverd-aan-belgische-defensie/
Recent zijn er nog 13 extra / andere types aangekocht.
https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/ministerraad-keurt-eerste-aankoop-van-nieuw-defensiematerieel-goed/10599161.html
Vermits mijn post met links naar 3 artikels ivm aankoop van DAF’s door de Belgische Defensie nog altijd “in afwachting van moderatie” is, hetzelfde antwoord, zonder de links :
Waarom geen DAF ?
Omdat de Belgen die al hebben gekocht 🙂
Eind 2022 zijn de eersten (van 879 stuks) geleverd aan de Belgische Defensie.
Ze worden gemaakt in Westerlo (Oevel – Antwerpse Kempen) (cabines en interieur) en bij Tatra in Tsjechië (cabines van de gepantserde uitvoeringen, 40 % van het totaal).
Geen idee waar het chassis en de motor wordt gemaakt. Eindhoven ?
Recent zijn er nog 13 extra / andere types aangekocht.
Investeren in militaire troep om de vrede te bewaren.
Wat een wereld.
Bij deze Koen 😉 België besteld ook veel IVECO heb ik gelezen.
“”België besteld ook veel IVECO heb ik gelezen.””
Ja klopt.
Na o.a. de MAN en Magirus vrachtwagens, zijn er Volvo’s gekomen (die afschuwelijk veercomfort hadden als ze leeg waren), daarna Iveco. Er staan al 24 stuks te koop op het ogenblik.
Ze zullen dus vervangen worden door die DAF’s.
Ook de “Lynx” is een Iveco : namelijk de Iveco LMV. Die zal vervangen worden door de “Falco” van het Amerikaanse Oshkosh. 322 stuks besteld, ik vermoed dat er ongeveer evenveel Iveco’s waren / zijn.
En blijkbaar is er eind april 2025 een bestelling van 99 Iveco’s gebeurd : X-Way 6×4’s en T-Way 6×6’s. Ook nog eens Schmitz Cargobull en Faymonville opleggers, die ook verkocht zijn door Iveco (IDV : Iveco Defense Vehicles).
Ook 3 veegmachines (4×2 Eurocargo’s ML190EL25 met een korte cabine) voor de start- en landingsbaan van 3 militaire vliegvelden.
(zodat de F35 geen platte band krijgt. Dat is dan al 1 tekortkoming minder voor dit vliegtuig dat nog altijd een hoop mankementen heeft)
https://transportmedia.be/2025/04/defensie-plaatst-order-bij-idv-schmitz-cargobull-en-faymonville/
Volgens berichten zou Iveco een verkoop of afsplitsing overwegen van zijn Defensie poot :
https://businessam.be/iveco-overweegt-verkoop-van-defensiedivisie-voor-15-miljard-euro/
Aan Leonardo idd. Is allemaal i.v.m. efficiëntie. Ik zie dit niet gebeuren als verkoop. In Italië klikt alles in elkaar om de arbeid te garanderen. IVECO blijft leveren maar ontwikkeling tot een militair product zal dan door een club als Leonardo geschieden.