Kleine Franse bedrijfswagens straks met Italiaanse 1.3 MultiJet-2 motoren

Fiat Powertrain Technologies is een zeer vruchtbare tak van de Fiat Group waarvan de hele wereld steeds meer zal gaan horen.

Eén van FPT slimme, zuinige en schone motoren is natuurlijk de 1.3 MultiJet-2 Diesel Euro 5 motor waarover we de afgelopen week ook weer het een en ander mochten vernemen binnen de context van Alfa Romeo. En er zijn meer bedrijven die daar logischerwijs mee van willen en kunnen profiteren in ruil voor een goed prijskaartje. Bijvoorbeeld het Franse PSA (Peugeot en Citroën), dat al jaren nauw samenwerkt met Fiat op het gebied van bedrijfswagens. Vandaag komt het nieuws naar buiten dat de Fransen afstappen van de 1.4 Euro 4 HDI motor (68 pk) voor de Nemo en de Bipper, de tegenhanger van de huidige Fiat Fiorino. Het nieuwe blok voor deze lucratieve tak van PSA-Sevel wordt dus de Italiaanse 1.3 diesel met 75 pk die zuiniger, schoner maar ook krachtiger is. Vanaf 2011 zal dit het geval zijn, dus volgende maand. De 1.3 MJet-2 heeft een max. koppel van 190 Nm bij 1500 toeren. Uitgerust met DPF roetfilter (nog van GM-Fiat) is de krachtbron goed voor een gemiddeld verbruik van 23,3 l/km. De uitstoot zit op 113 gram CO2 per km. De top ligt op 151 km per uur en 0-100 duurt een dikke 16,6 seconden.

PSA werkt nog minstens tot 2014 met Fiat samen als het gaat om dit soort modellen.

Een gedachte over “Kleine Franse bedrijfswagens straks met Italiaanse 1.3 MultiJet-2 motoren

  • 12 december 2010 om 08:48
    Permalink

    Kan raar lopen in autoland, gewoon doodleuk motoren leveren zodat je concurrent auto’s kan maken die beter tegen je eigen modellen kunnen gaan concurreren. Word al jaren gedaan ook andersom.
    Moet je niet te veel over na gaan denken, i’ts all about the money.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.