Krijgt Abarth alsnog z’n 1000 SP?

Op 4C basis.

Alfa Romeo had een zogenaamde ‘Halo car’ nodig in het vorige decennium en dat werd vanaf 2012 de aantrekkelijke 4C. Afgelopen mei maakte Abarth bekend dat het ooit dezelfde rechten bezat, maar dat een model zoals Alfa Romeo dat kreeg nooit is gekomen. Het zou heel goed kunnen dat het project op basis van techniek van Dallara, juist in eerste instantie al voor Abarth op de tekentafel lag. Dit om het simpele feit dat Alfa Romeo nog weinig te bieden had op dit vlak en Abarth commercieel al wel de wind mee had.

Ook beide in de race voor samenwerking met Mazda.

We halen hierbij altijd graag aan dat onze eerste reactie tijdens onze eerste rit met een 4C (ergens in 2013), was dat het wat weg heeft van een über-Abarth. Dat blijkt dus niet geheel uit de lucht gegrepen te zijn. Er is in die fase geschoven met prioriteiten. Alfa Romeo zou aanvankelijk een Duetto krijgen op basis van de MX5 (2012), waarmee het Milanese merk op overtuigende wijze weer op de Amerikaanse markt zou kunnen worden geherintroduceerd (de Duetto zit in het collectieve geheugen van de Amerikaan). Maar dat werd op, naar onze mening verstandige wijze, niet voldoende geschikt geacht en te licht bevonden. Daarom heeft de samenwerking met Mazda uiteindelijk geresulteerd in de Fiat en Abarth 124 Spider. Ook een model dat op de Amerikaanse markt een erg passende aanvulling was naast het Fiat 500 (Abarth) gamma (want ook de 124 spider zit in het collectieve geheugen van de Amerikaan).

Vijf stuks !?!

Alfa Romeo kreeg hoe dan ook, de op de 33 Stradale geïnspireerde lichtvoetige middenmotor auto met 1750 Tbi. Het werd Alfa’s tastbare aankondiging van een terugkeer naar pure sportiviteit. Het model is historiserend van karakter en laat Alfa’s oorsprong dus zien. Iets dat het gamma van Abarth ook pas echt compleet zou maken. Een model als de 1000 Sport Prototipo van Mario Colucci bijvoorbeeld. De teaser van afgelopen voorjaar lijkt niet voor niets te zijn geweest. Abarth wil in 2022 namelijk deze optie bieden aan klanten die zo’n ultieme Abarth maar al te graag willen. Blijkbaar is er weinig voor nodig om de 4C dusdanig aan te passen en is het technisch gezien al een jaar of 8 mogelijk, omdat de voorbereidingen zoals gezegd reeds waren getroffen. De basis is een blijvertje want al vóór de vorming van Stellantis, is het chassis met lichtgewicht monocoque constructie inmiddels geëvolueerd tot de Maserati MC20. De productielocatie is nog altijd de Maserati-fabriek in Modena. Men spreekt over 5 stuks (Auto Italia Magazine), maar dat lijkt ons niet heel interessant als producent zijnde. Vijf eenheden klinkt meer als een klus voor een kleine carrosseriebouwer nabij Milaan. We verwachten dus dat het aantal van 5 enkel een aanzet zal zijn voor meer exemplaren op orderbasis. Het zou het altijd aantrekkelijke merk met de schorpioen, weer wat kunnen afstoffen, dat nu wel erg lang met dezelfde modellen de markt opgaat. De 124 Spider is bovendien alweer verleden tijd…

3 gedachten over “Krijgt Abarth alsnog z’n 1000 SP?

  • 31 december 2021 om 08:00
    Permalink

    Ik heb een prijs van 170.000 euro gehoord en inderdaad maar 5 stuks (volgens de Italiaanse pers)…

    Beantwoorden
  • 1 januari 2022 om 20:27
    Permalink

    Geen best ontwerp. Veel te dikbuikig, zeker in vergelijking met zijn voorganger. Zoals eerder de ‘eerste’ Ferrari Californië. Niet best, voorspelbaar, niet iconisch. Helaas.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2022 om 21:24
    Permalink

    Achterkant had wat lager gemogen. Maar auto moet nu ook aan allerlei veiligheidseisen voldoen. Verder met aantal van 5 niet heel relevant. Beter iets betaalbaarders. Maar altijd leuk, nieuw model uit Italië!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.