Home » FCA , Fiat Powertrain , Overige

Laatste herovering op GM een feit

29 januari 2010 9:00 3 reacties

FGA-FPT blinkt nu uit door globalisering en daadkracht in techniek wat natuurlijk best spectaculair is.

Maar netals het terugkijken op een WK kampioenschap is behalve een historische finale, die ene goal in de voorronde tegen Duitsland toch meestal de mooiste herinnering. Zo is dat wat het nieuwe Fiat betreft de ‘Veni Vidi Vici’ van Sergio Marchionne in februari 2005 toen hij het hoofkantoor van GM binnenstapte om de reus vervolgens op de knieën te dwingen. De motorendivisie van Fiat had samen met GM destijds een (schandalige) 50/50 verdeling aangegaan voor Italiaanse dieselmotoren en transmissies in een fabriek in Polen. Goed voor 5 miljoen exemplaren per jaar -en dus heel belangrijk- waarvan de helft van het kapitaal naar Detroit ging terwijl de techniek Italiaans was van oorsprong. Fiat speelde ook bij dat soort deals een ondergeschikte rol dankzij mismanagement, terwijl het over zat innoverende kennis beschikte. Maar Demel ging op het hakblok en Marchionne kwam als redder. Tegenwoordig verkoopt FGA-FPT de huid een stuk duurder, maar verkoopt het vooral NIETS als het niet nodig is en blijft het baas in eigen keuken. Nu helemaal, want er zijn ‘as we speak’ zelfs fouten uit het verleden inmiddels weer goedgemaakt. Want wat was er daarna ook alweer gebeurt als het om die verdeling van MultiJet techniek gaat?

Wel, dat bestond tot op heden gewoon nog in de vorm van Fiat-GM Powertrain Polska in Bielsko-Biala. Inmiddels vinden wij dat raar maar waar. Menig Opeltje Corsa of Astra CDTI kon daarvan blijven profiteren, maar GM zal nu iets anders moeten bedenken of geld toe moeten stoppen, want FPT is voortaan 100% eigenaar door die andere helft weer terug te kopen. Alle eer is hersteld. Niets herinnert meer aan vroeger. De 1.3 ‘Small Diesel Engine’ (MultiJet)  is dus voortaan een FPT product uit een FPT fabriek. Wij kennen ‘m vooral van Panda, 500, Punto, Musa, Idea, Ypsilon en Doblò. In Duitsland en Engeland kent men de motor ook van de Agila, Meriva, Corsa, Astra en Combo als 1.3 CDTI. Vanaf maart dit jaar is de aankoop officieel. Wie weet krijgt de fabriek in de toekomst een nieuwe rol als producent van kleine MultiJet2 motoren.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

3 reacties »

  • Vincenzo schrijft:

    Ik heb dat inderdaad nooit begrepen, dat ze techniek goedkoop door verkopen. Lekker in eigen hand houden, en willen ze wat hebben dan betalen ze maar.
    Zo is het met de JTD toch ook gegaan? Fiat ontwikkelt en de rest gaat ermee aan de haal.

    Dus GO FIAT!

  • johnny schrijft:

    Dat werkt met licenties , die kunnne doorverkocht worden en waarom niet ? Met de JTD heeft Fiat veel geld ”’verloren ” door het aan Bosch te verkopen. Dat willen ze nooit meer .

  • Reginald schrijft:

    @Vincenzo: Klopt helemaal. FGA heeft van hun fouten geleerd en zal het niet weer laten gebeuren.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA , Fiat Powertrain , Overige

Lees meer over

, , , ,

Volg ons

Advertenties