Lamborghini wil graag SUV’s produceren in China en sluit componentenfabriek in Italië

Lamborghini SUV

Ook Lamborghini wil graag groeien en zit daar kans toe, door in China een SUV te gaan bouwen. De door de Duitsers gecontroleerde Italiaanse sportwagenbouwer ziet het gat tussen landgenoten als Ferrari en Maserati enkel toenemen en voor de Chinese en Amerikaanse markt een reïncarnatie van de LM neerzetten. Het platform zal van Audi komen (Q7) en voor de opbouw zal traditioneel een hoop carbon fiber gebruikt gaan worden. Motorisch gaat men uit van een 5.2 V10 met 590 pk, een motor die Lamborghini voor haar sportwagens overigens steeds minder gebruikt. Het gaat waarschijnlijk om een productieaantal van rond de 1500 stuks. In Peking zal dit voorjaar een concept gepresenteerd worden met de naam MLC, een tweedeurs coupé met de kenmerken van een SUV.

Deze ambitie gaat echter wel ten koste van een productielocatie in Italië. In Agugliaro staat een fabriek waarvan een groot deel werd afgehuurd door Lamborghini en Bentley, beide onderdelen van VAG. Op deze locatie in de regio Veneto zullen enkele honderden werknemers hun baan verliezen. In deze fabriek werden hoogwaardige aluminium onderdelen geproduceerd voor beide exclusieve merken. Onder luid protest, is daar afgelopen zomer het laatste materiaal opgehaald door vijf grote vrachtwagens. De fabriek is nu nagenoeg leeg en riskeert een totale sluiting. De vakbonden doen momenteel een beroep op de lokale overheid.

2 gedachten over “Lamborghini wil graag SUV’s produceren in China en sluit componentenfabriek in Italië

  • 24 februari 2012 om 20:09
    Permalink

    Kijk de Duitsers moeten niks hebben van dat gejengel van o.a. een FIOM en hub de stekker er uit. Jammer natuurlijk maar de Duitsers zijn wel wat harder dan een SM die na al die protesten toch nog steeds 5 slecht draaiende fabrieken in leven houd. De italianen zien Alfa onder de vlag van VAG. Nou als ze dan te veel stuiteren worden Alfa’s naast Audi’s gebouwd in Duitsland. Dus laat FGA er a.u.b. maar wat van maken dan word het misschien nog wat. Ik hoop alleen wel dat de Giulia veel op de 159 gaat lijken qua neus en niet te veel op de Giulietta. De neus blijft een zwak punt van de verder prima wagen.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2012 om 09:05
    Permalink

    @AR 159: helemaal akkoord met wat je zegt…zowel qua Duitsers als qua neus

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.