Lancia Ypsilon verjongt met legendarisch Elefantino logo

Ypsilon Elefantino

De rijke sportievere en meer mannelijke kant van Lancia, zal behalve dankzij de creaties van MOMODESIGN, in Genève ook goed zichtbaar worden door de presentatie van een prachtige nieuwe ‘Elefantino’ editie van de Ypsilon. Het bekende kleine rennende rode olifantje (‘Elefantino Rosso’) werd ooit in de jaren ’50 door Gianni Lancia gekozen als symbool voor het actieve raceteam van het mooie merk uit Turijn en stal vervolgens de harten van menig autoliefhebber. Het Elefantino-logo maakte Lancia jonger. Lancia gebruikte het daarom later vaak opnieuw -zoals op de ‘Y’- om een jong publiek aan te spreken en deed dat met rode en blauwe olifantjes. Dat gebeurt nu dus weer op een nieuw instapmodel van de compacte vijfdeurs, dat bijvoorbeeld vergelijkbaar is met de recente Black&Red-editie. Dit keer bovendien met meer en nieuwe kleuren, het herkenbare legendarische logo op de B-stijl en unieke sportieve afwerking voor bekleding en dashboard. Nieuwe tinten lak zijn Turquoise (vanaf juni 2013 verkrijgbaar), Sabbia beige, Neve wit, Pietra grijs en de nieuwe Bicolore opzet Turquoise/Vulcano Black (vanaf juni verkrijgbaar). De Ypsilon is met de presentatie van de Elefantino weer eens erg trendy en is uitgerust met spiegelkappen met speciale print, deurgrepen in carrosseriekleur voor meer sportiviteit en wieldoppen met logo in speciale tint. De Ypsilon is in Genève in de derde plaats ook nog te zien als de nieuwe EcoChic op CNG, wat ook geldt voor een van de getoonde Delta’s.

Ypsilon Elefantino2

Lancia durft dus weer wat dynamischer voor de dag te komen en kan hiermee nog weleens een nieuw tijdperk inluiden van gedistingeerde sportiviteit. Iets dat sinds het verlaten van de Rally-wereld nogal eens krampachtig werd voorkomen, om Alfa Romeo niet te veel dwars te liggen. Maar voor het Milanese merk zal de lat de komende jaren iets hoger worden gelegd, wat Lancia weer meer ruimte biedt. Nieuwe edities als de hierboven genoemde, bieden overigens ook goede hoop op het voortbestaan van de zo karakteristieke merkidentiteit van het merk uit Chivasso. Lancia komt binnenkort met nieuwe reclamecampagnes rond deze edities. Beelden uit deze campagne van de firma van Armando Testa, zijn op grote schermen te zien in Genève, onder de titel ‘urban metamorphosis’.

Verder zien we de Voyager met de nieuwe kleur ‘Maximum Steel Metallic’ debuteren en een iets pittigere 2.8 turbodiesel dan die wij hebben gereden. Vanaf nu met 178 pk in plaats van 163. Iets meer vermogen dus, maar met min of meer hetzelfde verbruik als voorheen. De Thema staat in Zwitserland in de zakelijke tint Granite Crystal.

Ypsilon Elefantino3

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Lancia Ypsilon verjongt met legendarisch Elefantino logo

  • 25 februari 2013 om 12:31
    Permalink

    Dat lichtblauw/zwart staat ‘m inderdaad wel.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2013 om 21:54
    Permalink

    Dit is een goede comeback-car! Nu deze lijn doorzetten in een wat sportievere gelijnde Delta (en een écht nieuwe Thema?)

    Beantwoorden
  • 1 maart 2013 om 08:42
    Permalink

    En niet te vergeten, de nieuwe Flavia. Hopelijk wordt er vanaf heden bij Fiat rekening gehouden waar Lancia echt voor staat. Als men Alfa Romeo meer up-market wil positioneren, lijkt mij dit een goede opportuniteit om Lancia nieuw leven in te blazen.

    Beantwoorden
  • 1 maart 2013 om 09:13
    Permalink

    Idd JayC ik denk dat Lancia in het C en D segment een zeer belangrijke rol moet krijgen met sedans, stationwagons en coupé’s. Helaas is de markt nog erg slecht dus zal dat nog wel even duren. Bovendien zal men de tijd nemen om Chrysler de komende jaren een goed gamma te bezorgen. We gaan dus niet eerder dan 2015 weer echt nieuwe ideeën gerealiseerd zien worden betreffende Lancia. Maar we zijn al jaren geduldig, dus dat kan er wel bij 😆

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.